79 z 96 zgłoszonych propozycji spełnia kryteria i cele programu, zatem może przejść do kolejnego etapu naboru. Jednak awans nie oznacza jeszcze sukcesu. Łączna wartość zaakceptowanych wstępnie projektów przekracza 30 mld zł. Budżet programu – wraz z wkładem własnym samorządów – ma zamknąć się w kwocie 6,6 mld zł.
– Kolejnym etapem będzie opracowanie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych – przypomina Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Samorządy będą miały na to 12 miesięcy. Po tym etapie wnioski zostaną poddane kolejnej ocenie – jej wynikiem będzie stworzenie listy rankingowej i przekazanie najlepszych projektów do realizacji.
Czas obietnic
Celem programu Kolej Plus ma być – zgodnie z jego pełną nazwą – uzupełnianie lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej. Chodzi przede wszystkim o połączenie miejscowości liczących powyżej 10 tys. mieszkańców z miastami wojewódzkimi.
Z danych Ministerstwa Infrastruktury wynika, że od 1990 roku – gdy w Polsce było blisko 26 tys. km linii kolejowych – rozebrano 7 tys. km torów. To spowodowało, że do około stu miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców nie można już dojechać koleją.