Unijne pieniądze zmieniają metropolie i ich najbliższe okolice

Nowe ścieżki rowerowe i Centrum Kompetencji Zawodowych powstaną w Krakowie. A na co wydają unijne pieniądze inne duże samorządy wraz z okolicznymi gminami? Podobnie: na retencję, komunikację czy rozwój edukacji branżowej.

Publikacja: 11.07.2025 10:13

Dzięki funduszom unijnym miasta rozbudowują m.in. sieć dróg dla rowerów

Dzięki funduszom unijnym miasta rozbudowują m.in. sieć dróg dla rowerów

Foto: Adobe Stock

– Zgodnie ze strategią Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dofinansowanie możemy otrzymać m.in. na projekty dotyczące wsparcia rozwoju i poprawy jakości i dostępności e-usług i e-zasobów publicznych, rozwoju błękitno-zielonej infrastruktury w ramach działań adaptacyjnych do zmian klimatu, wzrostu konkurencyjności transportu zbiorowego, czy wspierania rozwoju kompetencji uczniów w szkołach kształcenia ogólnego – wylicza Agnieszka Górczewska z Urzędu Miasta Poznania. 

Dostępny transport i nowoczesna edukacja

Kraków jako członek Stowarzyszenia Metropolia Krakowska jest beneficjentem środków europejskich dla projektów ujętych w Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Metropolii Krakowskiej (ZIT).

ZIT umożliwia samorządom realizowanie wspólnych projektów. W Krakowie wsparcie w ramach tych środków unijnych obejmuje stolicę województwa oraz 14 sąsiadujących z nią gmin: Biskupice, Czernichów, Igołomię-Wawrzeńczyce, Kocmyrzów-Luborzycę, Liszki, Michałowice, Mogilany, Niepołomice, Skawinę, Świątniki Górne, Wieliczkę, Wielką Wieś, Zabierzów, Zielonki.

– Dzięki efektywnemu wykorzystaniu mechanizmu ZIT oraz dostępnych środków krajowych i unijnych Kraków konsekwentnie realizuje kluczowe inwestycje infrastrukturalne i społeczne, odpowiadające na rzeczywiste potrzeby mieszkańców – mówią przedstawiciele krakowskiego magistratu.

Czytaj więcej

Wakacje na dwóch kółkach. Jest gdzie pojeździć
Reklama
Reklama

Pieniądze, które Kraków i okoliczne gminy pozyskały w ramach ZIT poprawią mobilność w mieście, przyczynią się do rozwoju nowoczesnej edukacji zawodowej oraz zwiększenia dostępności i jakości usług społecznych – zwłaszcza dla dzieci, rodzin, osób niesamodzielnych oraz młodzieży opuszczającej pieczę zastępczą.

Dzięki nim powstaną m.in. nowe drogi dla rowerów, przystanek kolejowy „Kraków Prądnik Czerwony” z parkingiem typu Park & Ride czy Centrum Kompetencji Zawodowych – nowoczesna placówka wspierająca edukację zawodową i kompetencje przyszłości.

Nowe ścieżki rowerowe i łąki kwietne 

Do Łodzi trafiło właśnie ponad 8 mln zł z Funduszy Europejskich dla Łódzkiego w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. To pieniądze na edukację klimatyczną, ochronę środowiska i poprawę bioróżnorodności.

Miasto otrzymało też pieniądze na odtwarzanie siedlisk i ekosystemów w parkach leśnych. A chodzi o uporządkowanie zielonych terenów, ochronę środowiska i gatunków w nim występujących oraz przywrócenie bioróżnorodności.

Projekt zakłada m.in. usunięcie dzikich wysypisk odpadów, pielęgnację zieleni, zagospodarowanie terenu, utworzenie ścieżek edukacyjnych i łąk kwietnych, nowe nasadzenia oraz montaż fotopułapek, które powstrzymają wandalów przed pozostawianiem śmieci.

Czytaj więcej

Deszczówka w mieście się przyda. „To zasób, a nie ściek”
Reklama
Reklama

Poznań obecnie realizuje cztery projekty w ramach ZIT o wartości 101,5 mln zł i dofinansowaniu ponad 69 mln zł dla całego Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego. – Ponadto złożonych zostało 5 wniosków o wartości 426,5 mln zł z dofinansowaniem ponad 225 mln zł. Projekty są w większości realizowane w partnerstwach z gminami MOF. Wskazane wartości dotyczą również gmin będących partnerami miasta – mówi dyr. Górczewska.

Dzięki unijnemu wsparciu miasto poprawia funkcjonalność swoich stron internetowych, wspiera małą retencję wodną oraz rozwój zielono-niebieskiej infrastruktury na obszarze Metropolii Poznań. A dodatkowo poprawia komunikację publiczną czy dostęp do usług społecznych związanych z rodziną i pieczą zastępczą.

Zatrzymać wodę opadową 

Miasto złożyło też wnioski o środki na rozbudowę i unowocześnienie Poznańskiej Elektronicznej Karty Aglomeracyjnej (PEKA), dalszy rozwój małej retencji czy wsparcie szkolnictwa zawodowego i ogólnego.

Dlaczego aglomeracji poznańskiej zależy choćby na podwyższeniu poziomu tzw. małej retencji? – Projekt jest nakierowany na działania zmniejszające deficyt wody i zmniejszanie problemów związanych z zachowaniem zasobów wodnych na terenie gmin metropolii poznańskiej – mówi dyr. Górczewska.

Podkreśla, że na obszarach objętych projektem znajduje się niewystarczająca liczba zbiorników retencyjnych, pojawiają się problemy z odwodnieniem ulic podczas roztopów czy ulewnych deszczów oraz występują wyspy ciepła.

 

Reklama
Reklama

– Zgodnie ze strategią Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dofinansowanie możemy otrzymać m.in. na projekty dotyczące wsparcia rozwoju i poprawy jakości i dostępności e-usług i e-zasobów publicznych, rozwoju błękitno-zielonej infrastruktury w ramach działań adaptacyjnych do zmian klimatu, wzrostu konkurencyjności transportu zbiorowego, czy wspierania rozwoju kompetencji uczniów w szkołach kształcenia ogólnego – wylicza Agnieszka Górczewska z Urzędu Miasta Poznania. 

Dostępny transport i nowoczesna edukacja

Pozostało jeszcze 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Fundusze Unijne
Rusza wielki program pożyczek z KPO na transformację cyfrową samorządów
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Fundusze Unijne
Niemal 700 mln zł trafi do gmin na modernizacje wodociągów
Fundusze Unijne
Ruszył nabór na odbudowę infrastruktury po powodzi. Pieniądze z funduszy UE
Fundusze Unijne
Za mało dotacji z KPO? "Rząd może zamienić instrument pożyczkowy na dotacyjny"
Fundusze Unijne
Polska może w kwietniu dostać pierwsze pieniądze z KPO
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama