Droga ekspresowa S10, która ma zastąpić obecną krajową „dziesiątkę”, pozwoli nie tylko skrócić o kilkadziesiąt kilometrów przejazd pomiędzy Szczecinem a Warszawą, dziś prowadzący trasą S3, a następnie autostradą A2. Połączy także Piłę, Bydgoszcz, Toruń i Płock.
Z liczącej przeszło pół tysiąca kilometrów przyszłej ekspresówki S10 gotowa jest na razie niewiele ponad jedna dziesiąta. Dla większości trasy pomiędzy Szczecinem i Toruniem przygotowywana jest dokumentacja dla wniosku o decyzję środowiskową. Dla fragmentu od Torunia do połączenia z obwodnicą aglomeracji warszawskiej jest na razie tzw. studium korytarzowe. Zawiera wstępne warianty poprowadzenia trasy. Oto jak pobiegnie przez poszczególne regiony.
CZYTAJ TAKŻE: Przyspiesza najważniejsza inwestycja we wschodniej Polsce
Województwo zachodniopomorskie
Początkiem S10 będzie węzeł drogowy Szczecin Kijewo na połączeniu z autostradą A6. Trasa pobiegnie do węzła Szczecin Zdunowo 6-kilometrowym odcinkiem, który trzeba częściowo przebudować, a na dalszym fragmencie poprowadzić nowym śladem omijającym osiedle Płonia w Szczecinie. Dalej na wschód od Szczecina jest już gotowy dwujezdniowy kawałek S10 o długości 26 km. Kolejny odcinek to 108 km pomiędzy Stargardem a Piłą, dla którego przygotowywana jest decyzja środowiskowa, określająca korytarz, którym pobiegnie droga. Powinna być wydana w lipcu. Gotowa jest natomiast 18-kilometrowa obwodnica Wałcza, udostępniona kierowcom jeszcze w końcu ub. roku. W sumie brakujące odcinki S10 na Zachodnim Pomorzu liczą 110 km.
Województwo wielkopolskie
Budowę tego fragmentu trasy podzielono na dwie inwestycje. Pierwsza to odcinek S10 Piła – Wyrzysk o długości około 28 km. Do realizacji przedsięwzięcia jest jeszcze daleko, bo na razie trwają prace studialne związane z określeniem przyszłego przebiegu. Decyzji środowiskowej, która ostatecznie go ustali, należy się spodziewać w trzecim kwartale 2021 r. Dopiero później będzie można przystąpić do projektowania i budowy. Planowany termin uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wyznaczono na trzeci kwartał 2025 r. Szacuje się, że robotnicy będą prowadzić budowę w latach 2025-2027.