Miasta wreszcie biorą się za rozwiązanie jednego z najboleśniejszych problemów mieszkańców

Stacje kolejowe cechuje nierzadko brak stosownej infrastruktury, pozwalającej dostać się wygodnie i bezpiecznie do obiektu.
Fot. Pixabay

Skończy się udręka mieszkańców Skarżyska Kamiennej: po latach starań powstanie w tym mieście tunel przy dworcu kolejowym, dzięki któremu piesi nie będą musieli chodzić przez pół miasta, żeby bezpiecznie dostać się na stację.

Ale to nie jedyna taka inwestycja realizowana przez PKP PLK. Podobne już powstają, m.in. w Koninie czy w Rzeszowie. Mają one zwiększyć bezpieczeństwo podróżnych i sprawić, że droga na perony czy do innej części miasta będzie dla nich łatwiejsza.

W Skarżysku-Kamiennej nad torami przy stacji jest stara kładka dla pieszych. – Jest niebezpieczna i trudno się nią poruszać – skarżą się mieszkańcy. O budowie tunelu dla pieszych pod torami mówi się od dawna, jednak do tej pory brakowało na to pieniędzy.

Pieniądze z województwa

– Pomimo pozyskania przez PKP PLK dofinansowania unijnego, inwestycja stanęła pod znakiem zapytania po przetargu, gdy okazało się, że złożone oferty znacznie przewyższały kwotę przeznaczoną na ten cel przez inwestora – informuje Urząd Miasta w Skarżysku-Kamiennej.

CZYTAJ TAKŻE: Utrudnienia dla kierowców, popękał wiadukt na A1

Prezydent miasta Konrad Krönig, zaniepokojony trudnościami przy realizacji inwestycji, już w kwietniu 2019 roku apelował do świętokrzyskich parlamentarzystów o lobbowanie w sprawie pozyskania dodatkowych środków na budowę tunelu, zaś do marszałka województwa – o przeanalizowanie możliwości zwiększenia dofinansowania na realizację tunelu.

I się udało. Pod koniec stycznia zarząd województwa świętokrzyskiego zdecydował o przekazaniu na tę budowę tunelu dodatkowych pieniędzy: kwoty 6 mln zł, która ma pozwolić na rozstrzygnięcie przetargu i realizację inwestycji.

– Budowa tunelu pieszo-rowerowego w obrębie dworca PKP jest jedną z kluczowych inwestycji dla mieszkańców i dalszego rozwoju Skarżyska-Kamiennej – przypomina prezydent Krönig. – Doskonale wpisuje się również w koncepcję układu komunikacyjnego w tym obszarze miasta, która wdrażana będzie w życie przez samorządy: miasta Skarżyska-Kamiennej i powiatu skarżyskiego, przy dofinansowaniu pozyskanym przez nas z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego – dodaje.

121 metrów do 2022 roku

Tunel będzie kosztował ponad 54 miliony złotych. Za tę kwotę powstanie podziemne przejście pieszo-rowerowe o długości 121 metrów, wraz z łącznikiem z budynkiem dworcowym.

– Przejście będzie wyposażone w windy i rampy dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Dodatkowo zmodernizowany zostanie peron nr 1. Istniejąca kładka dla pieszych zostanie rozebrana – opowiada Izabela Miernikiewicz z biura prasowego PKP PLK.

CZYTAJ TAKŻE: Wrocław stawia na komunikację zbiorową

Przetarg na budowę przejścia podziemnego przy stacji w Skarżysku-Kamiennej jest jeszcze nierozstrzygnięty. Trwa ocena ofert. Zgłosiły się trzy firmy.

Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w drugim kwartale, a prace będą trwać 23 miesiące od podpisania umowy – zapowiada Izabela Miernikiewicz.

Zgodnie z zapowiedziami, budowa tunelu z windami i łącznikiem z budynkiem dworca, ma zostać sfinalizowana do końca 2022 roku.

Brakujące tunele

Tunel w Skarżysku-Kamiennej to nie jedyna taka inwestycja realizowana przez PKP PLK. Obecnie budowany jest wiadukt w Koninie na trasie kolejowej Poznań-Warszawa. – Obiekt ma 25 metrów długości, 18 metrów szerokości i 6 metrów wysokości – wylicza Izabela Miernikiewicz, z PKP PLK.

Wiadukt za 15 mln zł zastąpi pobliskie przejazdy kolejowo-drogowe na ulicach Okólnej i Torowej. W mieście powstaje również przejście podziemne na ul. Torowej, obok miejsca zdemontowanej kładki. Tunel ma być gotowy w tym roku i będzie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Także w ramach przebudowy stacji Rzeszów Główny powstaje nowe przejście podziemne w miejsce starej kładki. – Dla podróżnych to bezpieczna i sprawna droga na perony i drugą stronę miasta, a osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się lepszy dostęp do pociągów zapewnią windy i schody ruchome – mówi przedstawicielka kolejowej spółki.

CZYTAJ TAKŻE: Nowa twarz miast powiatowych

Tunel dla pieszych będzie miał 137 m długości. Przejście ma być oddane do użytku w tym roku.

Z kolei na linii z Katowic do Krakowa PLK modernizują 34 wiadukty kolejowe i drogowe. 10 z nich budowanych jest w nowych miejscach, a pozostałe 24 będą gruntownie przebudowane.

– W ramach tej inwestycji w maju ubiegłego roku w Krakowie oddano do użytku bezkolizyjne skrzyżowanie na ulicy Rydla. Obiekt powstał w miejscu poziomego skrzyżowania drogi z torami. To większy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i wygoda dla kierowców, którzy nie czekają już przed zamkniętymi rogatkami – opowiada Izabela Miernikiewicz.

Od strony drogowej obiekt ma ponad 200 m długości, w tym 40 metrów pod sześcioma torami. Wysokość między jezdnią a płytą wiaduktu wynosi 4,6 m. Na linii kolejowej wiadukt zajmuje 16 m. Kierowcy jadą jezdnią o dwóch pasach ruchu, po 3,5 m każdy.

Piesi mają dwa oświetlone dwumetrowe chodniki, położone ok. dwa metry nad jezdnią. Obok wiaduktu wybudowane zostały dwie dodatkowe drogi dojazdowe, ułatwiające komunikację w okolicy.

CZYTAJ TAKŻE: Oszczędne lampy na świętokrzyskich ulicach

A we wrześniu do użytku kierowców i pieszych oddany został wiadukt wzdłuż ul. Bukowskiej w Jaworznie Szczakowej. Ma 22 m długości i 11 m szerokości. Powstał w miejscu przejazdu kolejowo-drogowego w poziomie torów.

Obiekt składa się z jezdni o szerokości siedmiu metrów, a także drogi dla pieszych i rowerzystów. Prace o wartości ponad 10 mln zł zrealizowano w ramach modernizacji linii Zabrze-Katowice-Kraków.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Jesień życia nie musi być nudna

Emerytura to czas, by seniorzy uzupełnili braki, na które nie mieli czasu czy możliwości ...

Samorządy stawiają na S10

Wspólne działania na rzecz przyśpieszenia budowy drogi ekspresowej S10 łączącej Świnoujście z Warszawą planują ...

Stolica pierwsza stawia na e-parkowanie

Precyzyjnie przygotowana elektroniczna mapa ma ułatwić życie kierowcom.

Przy otwieraniu ofert nie może być wątpliwości

Procedury przetargowe muszą być jawne, tak aby nie naruszać uczciwej konkurencji i równego traktowania ...

Prezydent Szczecina: Samorząd jest obcy dla rządu

Samorządy w całej Polsce prowadzą budowy, mają podpisane kontrakty i może dojść do tego, ...

Zbliża się koniec biurowego eldorado?

Mimo kłopotów z najemcami, biurowce w Łodzi pną się do góry. W budowie jest ...