Nowa siedziba na miarę marszałka

Nowa siedziba Urzędu Marszałkowskiego woj. zachodniopomorskiego ma kosztować niemal 200 mln zł
mat.pras.

Niektóre samorządy województw już doczekały się nowych siedzib, inne mają takie plany inwestycyjne. Część zamierza je zrealizować dzięki dotacjom unijnym.

W tym roku minęło 20 lat, od kiedy w Polsce wraz z reformą administracji wprowadzono Urzędy Marszałkowskie i sejmiki województw. Jednak przez dwie dekady nie wszystkie dorobiły się własnych siedzib. Część urzędników gnieździ się na małych powierzchniach, inne samorządy zdecydowały się wynająć powierzchnię na rynku komercyjnym.

Urzędnicy w pasywnym biurowcu

Za niemal 200 mln zł powstanie nowa siedziba Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego w Szczecinie. Pod koniec sierpnia Zarząd Województwa rozstrzygnął przetarg na tę inwestycję. Głównym wykonawcą została firma Mostostal Warszawa, która zaoferowała cenę 199,8 mln zł. Początkowo Urząd Marszałkowski chciał przeznaczyć na ten cel zaledwie 122,4 mln zł, jednak później władze samorządu województwa zmieniły zdanie i zgodziły się na wyższą kwotę.

– Skonsolidowana siedziba Urzędu Marszałkowskiego pozwoli na przeprowadzenie rewitalizacji prawie całego kwartału w ścisłym centrum Szczecina oraz ograniczy koszty funkcjonowania urzędu – tłumaczy Marek Mucha z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego.

CZYTAJ TAKŻE: Skandynawski kurs na Pomorze Zachodnie

A Olgierd Geblewicz, marszałek województwa dodaje, że nowa siedziba zaakcentuje to, że Pomorze Zachodnie jest najbardziej ekologicznym regionem w Polsce. – Stawiamy na naturę i dążenie do tego, aby ograniczyć negatywny wpływ człowieka na środowisko. Budynek pasywny będzie wyjątkowy w skali kraju. Również obiekt przy ul. Piłsudskiego zostanie przebudowany w taki sposób, aby był energooszczędny.

Dodaje, że przeprowadzenie tej inwestycji nie byłoby możliwe bez wsparcia funduszy europejskich. To właśnie dobra współpraca z Komisją Europejską pozwoliła zwiększyć dofinansowanie inwestycji.

Projekt nowej siedziby Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego otrzymał właśnie certyfikaty BREEAM – zarówno dla projektu przebudowy obiektu przy ul. Piłsudskiego, jak i dla planowanego budynku pasywnego. Oba budynki zlokalizowane będą w centrum Szczecina z dobrym dostępem do komunikacji miejskie. Osoby podróżujące do pracy na rowerze będą zaś mogły skorzystać z zadaszonych stojaków rowerowych, szatni, czy pryszniców.

Projektowane są również miejsca postojowe przystosowane do ładowania samochodów elektrycznych. Zakończenie inwestycji planowane jest na grudzień 2022 roku.

Będzie budowa

Budowę nowej siedziby planuje także samorząd województwa małopolskiego. – Chcemy, by departamenty i jednostki wojewódzkie znajdowały się w jednej lokalizacji, co wpłynie na obniżenie kosztów funkcjonowania po spłacie kredytu zaciągniętego na budowę, a przede wszystkim poprawi warunki obsługi mieszkańców – tłumaczy Michał Drewnicki, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego w Krakowie.

Budowa nowej siedziby małopolskiego UM ma potrwać ok. trzech lat / mat.pras.

Nowa siedziba ma powstać przy Rondzie Grzegórzeckim. – Spółka, która zajmuje się inwestycją, posiada pozwolenie na budowę. W tej chwili trwa weryfikacja dokumentacji projektowej pod kątem możliwości obniżenia kosztów budowy w związku ze wzrostem cen na rynku budowlanym – mówi urzędnik. Dodaje, że budowa może zostać rozpoczęta po podjęciu ostatecznych decyzji co do celu i zakresu inwestycji. Potrwa około trzech lat.

CZYTAJ TAKŻE: Od Krakowa przez Łódź i stolicę do Białegostoku

– Ostateczny koszt będzie znany po przetargu, ale szacuje się, że będzie na poziomie 210 mln zł netto po wprowadzeniu modyfikacji zakresu budowy – mówi Michał Drewnicki. Samorząd województwa chce sfinansować budowę nowej siedziby z kredytu bankowego. – W chwili obecnej ok. połowa powierzchni dla Urzędu Marszałkowskiego i jednostek wojewódzkich (jak WUP czy MCP) wynajmowana jest na rynku prywatnym, co kosztuje rocznie ponad 10 mln zł. Za nową siedzibą przemawiają przede wszystkim względy logistyczne, ekonomiczne i poprawa warunków obsługi mieszkańców – wylicza Michał Drewnicki.

Nowy budynek należący do podkarpackiego urzędu marszałkowskiego oddano do użytku wiosną tego roku / mat.pras.

Niektóre samorządy wojewódzkie już doczekały się nowej siedziby. Tak jest choćby w Rzeszowie. – Nowy budynek należący do urzędu marszałkowskiego zlokalizowany przy ulicy Lubelskiej w Rzeszowie został oddany wiosną tego roku – mówi Aleksandra Gorzelak-Nieduży z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego. W nowej siedzibie znalazły miejsce wydziały i jednostki przeniesione z innych części miasta. – Budowa nowej siedziby trwała od września 2017 roku, a powierzchnia użytkowa całego budynku wynosi 3808 mkw. Budynek ma kształt litery L – opowiada Aleksandra Gorzelak-Nieduży. Dodaje, że w piwnicach znajdują się archiwa i pomieszczenia techniczne.  W budynku jest 111 pokoi biurowych, dwie sale konferencyjne, 20 miejsc garażowych. Budowa  obiektu kosztowała – 21,3 mln zł. – Budynek powstał, by zabezpieczyć miejsca pracy dla wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych. Jednostki te musiały opuścić budynek przy ul. Targowej należący do Urzędu Miasta Rzeszowa, który wymagał kapitalnego remontu. Natomiast obiekt przy ul. Lisa-Kuli nie był przystosowany dla osób niepełnosprawnych – mówi urzędniczka.

Inni remontują lub… planują

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego do nowej siedziby wprowadził się w grudniu 2015 roku. Ale niektóre samorządy planują remonty swoich siedzib. Tak jest choćby w Białymstoku. – Zostaną przeprowadzone remonty dwóch budynków należących do urzędu – przy ul. Kilińskiego i przy ul. Skłodowskiej. Remonty mają poprawić warunki  pracy pracowników, ułatwienie kontaktu klientom urzędu (departamenty będą w centrum, w niedużej odległości od siebie) oraz zrezygnowanie z wynajmu pomieszczeń na potrzeby naszej instytucji – wylicza Izabela Smaczna-Jórczykowska, rzecznik prasowy marszałka województwa podlaskiego.

Koszt remontu budynku przy ul. Kilińskiego jest szacowany na ok. 6-8 mln zł, a remont drugiego (przy ul. Skłodowskiej) ma kosztować kilkanaście milionów złotych.

CZYTAJ TAKŻE: Będzie magazyn satelitów w Lubuskiem

Z kolei Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego wynajmuje powierzchnię biurową. – Mamy zawarte umowy najmu nieruchomości ważne do końca 2020 roku. W obiektach wynajmowanych na zewnątrz, swoje miejsca pracy mają głównie pracownicy obsługujący tzw. departamenty funduszowe – mówi Michał Iwanowski, rzecznik zarządu Województwa Lubuskiego.

Przyznaje, że w związku ze zbliżającym się końcem bieżącego okresu programowania funduszy unijnych i co za tym idzie zakończeniem dotychczasowych umów najmu, rozpatrywane są różne warianty, które pozwolą na zabezpieczenie odpowiedniej liczby stanowisk pracy. – Decyzja musi zostać poprzedzona szczegółowymi analizami – przede wszystkim logistycznymi i  finansowymi. Od ich wyniku uzależniona będzie decyzja o ewentualnej budowie nowej nieruchomości lub też kontynuacji najmu budynków od podmiotów zewnętrznych – tłumaczy urzędnik.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Wiara wystawiana na ciężką próbę

Wymiar sprawiedliwości popełnia błędy. Efektem części z nich mogą być pozwy pokrzywdzonych, którzy domagają ...

Nowa siedziba szpitala psychiatrycznego w Drewnicy to inwestycja mazowieckiego samorządu

Na zdrowie wydają tyle, ile mogą

Profilaktyka, sprzęt do leczenia, nowe szpitale – lokalne władze starają się przeznaczać na ochronę ...

Cała Polska szuka specjalistów od IT

Eksperci od nowych technologii mogą liczyć na wynagrodzenie znacząco przewyższające krajową średnią. W których ...

Prezydent Szczecina: Samorząd jest obcy dla rządu

Samorządy w całej Polsce prowadzą budowy, mają podpisane kontrakty i może dojść do tego, ...

Ranking Samorządów 2019: rekordowe wydatki na ochronę środowiska

W 2018 r. samorządy przeznaczyły na ochronę natury aż 17,6 mld zł. Najwięcej pochłonęło ...

Gliwicom z Unią po drodze

Gliwice świętują 15. rocznicę przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Skok cywilizacyjny, który dokonał się ...