Od Krakowa przez Łódź i stolicę do Białegostoku

Krakowski Zarząd Transportu Publicznego skierował do Rady Miasta projekt uchwały powołującej śródmiejską strefę płatnego parkowania
Fotolia.com

Tydzień Kina Hiszpańskiego to jedyne w Polsce wydarzenie poświęcone wyłącznie kinematografii tego kraju.

Od 14 marca podczas 19. już Tygodnia w dziesięciu miastach będzie można obejrzeć 16 tytułów, o których było głośno w ubiegłym sezonie: od komercyjnych hitów do laureatów prestiżowych festiwali.

Przegląd otworzy w warszawskich kinach Muranów i Luna komedia kryminalna „Kochani bracia i siostry” w reżyserii Marty Díaz de Lope Díaz, debiutantki nagrodzonej na najważniejszym festiwalu kina hiszpańskiego w Maladze. Film z elementami czarnego humoru i andaluzyjskich tradycji jest przewrotną krytyką patriarchalizmu i afirmacją siły drzemiącej w kobiecej solidarności. Obraz zdobył nagrodę hiszpańskich krytyków dla najlepszej komedii ubiegłego roku.

Tydzień Kina Hiszpańskiego odbywa się także w Krakowie, Wrocławiu, Białymstoku, Katowicach, Łodzi, Gdańsku, Gdyni, Poznaniu i Lublinie. Do hitów festiwalu należą filmy: „Mistrzowie”, „ Superlópez”, „Królestwo” – laureaci Nagrody Goya, która wskazuje najważniejsze zjawiska i trendy w rodzimym kinie.

„Mistrzowie” w reżyserii Javiera Fessera to komedia opowiadająca o trenerze hiszpańskiej reprezentacji koszykarskiej tracącym pracę i przechodzącym kryzys. Po wypadku drogowym spowodowanym, gdy był pod wpływem alkoholu, staje przed sądem, który nakazuje mu prace społeczne. Musi przygotować drużynę niepełnosprawnych graczy do ważnych zawodów.

„Superlópez” w reżyserii Javiera Ruiza Caldera jest parodią „Supermana”, inspirowaną serią komiksów. Scenariusz napisany przez Borja Cobeaga (autora m.in. „Jak zostać Baskiem”) gwarantuje znakomitą zabawę. Film stał się w Hiszpanii przebojem kasowym, obejrzały go ponad 2 miliony widzów.

„Królestwo”(siedem Nagród Goya) Rodriga Sorogoyena opowiada o skorumpowanym państwie. Wiceprezydent wspólnoty autonomicznej Manuel López Vidal (znakomity Antonio de la Torre) myśli o kolejnym szczeblu politycznej kariery. Ale wychodzi na jaw korupcja w jego partii. Zdradzony przez tych, którzy jeszcze niedawno deklarowali przyjaźń, napiętnowany przez opinię publiczną, rozpoczyna walkę z układami.

W programie są też dwa wyjątkowe filmy dokumentalne. „Camarón: Flamenco i rewolucja” powstał w hołdzie dla Camaróna de la Isla, legendy flamenco, w 25. rocznicę jego śmierci. Camarón żył intensywnie, dla publiczności stał się ikoną, a dla świata Cyganów, z którego pochodził – wzorem. „Yuli” poświęcony jest kubańskiemu tancerzowi baletowemu Carlosowi Acoście, czarnoskóremu artyście, który zrobił międzynarodową karierę. Krytycy porównywali film do „Piny”. Zwieńczeniem festiwalu będzie „Bez końca” – debiut reżyserski braci Césara i Joségo Alendów. To poruszająca historia o miłości, ale także znakomite role Marii León i Javiera Reya. Obraz zdobył nagrody dla najlepszego filmu na festiwalu w Maladze.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Polskie miasta, które dbają o rowerzystów

Miasta nastawiają się na zintegrowane systemy, rozwój rowerów 4G i tworzenie infrastrukturalnych udogodnień dla ...

Woda: towar na wagę złota

Coraz więcej regionów odczuwa niedostatek wody, więc zachęca do jej oszczędzania i dotuje „łapanie ...

Wieś inaczej rządzona

Sołtys mógłby wnioskować o przyznanie mu wynagrodzenia za wykonywanie zadań, które nie są związane ...

Dostęp do stron www bez barier

Informacje w sieci zamieszczane m.in. przez jednostki samorządu terytorialnego nie będą mogły sprawiać trudności ...

Ranking Samorządów 2019: Wygrywają najlepsze strategie

W poniedziałek podczas uroczystej gali wyróżnimy najlepsze miasta i gminy w Polsce pod względem ...

Czy podatek od realnej wartości nieruchomości może uratować budżety samorządów?

Zmiany w podatkach mogą być szansą

Lokalny PIT i danina uzależniona od wartości nieruchomości to kolejne pomysły na poprawę sytuacji ...