Od Krakowa przez Łódź i stolicę do Białegostoku

Krakowski Zarząd Transportu Publicznego skierował do Rady Miasta projekt uchwały powołującej śródmiejską strefę płatnego parkowania
Fotolia.com

Tydzień Kina Hiszpańskiego to jedyne w Polsce wydarzenie poświęcone wyłącznie kinematografii tego kraju.

Od 14 marca podczas 19. już Tygodnia w dziesięciu miastach będzie można obejrzeć 16 tytułów, o których było głośno w ubiegłym sezonie: od komercyjnych hitów do laureatów prestiżowych festiwali.

Przegląd otworzy w warszawskich kinach Muranów i Luna komedia kryminalna „Kochani bracia i siostry” w reżyserii Marty Díaz de Lope Díaz, debiutantki nagrodzonej na najważniejszym festiwalu kina hiszpańskiego w Maladze. Film z elementami czarnego humoru i andaluzyjskich tradycji jest przewrotną krytyką patriarchalizmu i afirmacją siły drzemiącej w kobiecej solidarności. Obraz zdobył nagrodę hiszpańskich krytyków dla najlepszej komedii ubiegłego roku.

Tydzień Kina Hiszpańskiego odbywa się także w Krakowie, Wrocławiu, Białymstoku, Katowicach, Łodzi, Gdańsku, Gdyni, Poznaniu i Lublinie. Do hitów festiwalu należą filmy: „Mistrzowie”, „ Superlópez”, „Królestwo” – laureaci Nagrody Goya, która wskazuje najważniejsze zjawiska i trendy w rodzimym kinie.

„Mistrzowie” w reżyserii Javiera Fessera to komedia opowiadająca o trenerze hiszpańskiej reprezentacji koszykarskiej tracącym pracę i przechodzącym kryzys. Po wypadku drogowym spowodowanym, gdy był pod wpływem alkoholu, staje przed sądem, który nakazuje mu prace społeczne. Musi przygotować drużynę niepełnosprawnych graczy do ważnych zawodów.

„Superlópez” w reżyserii Javiera Ruiza Caldera jest parodią „Supermana”, inspirowaną serią komiksów. Scenariusz napisany przez Borja Cobeaga (autora m.in. „Jak zostać Baskiem”) gwarantuje znakomitą zabawę. Film stał się w Hiszpanii przebojem kasowym, obejrzały go ponad 2 miliony widzów.

„Królestwo”(siedem Nagród Goya) Rodriga Sorogoyena opowiada o skorumpowanym państwie. Wiceprezydent wspólnoty autonomicznej Manuel López Vidal (znakomity Antonio de la Torre) myśli o kolejnym szczeblu politycznej kariery. Ale wychodzi na jaw korupcja w jego partii. Zdradzony przez tych, którzy jeszcze niedawno deklarowali przyjaźń, napiętnowany przez opinię publiczną, rozpoczyna walkę z układami.

W programie są też dwa wyjątkowe filmy dokumentalne. „Camarón: Flamenco i rewolucja” powstał w hołdzie dla Camaróna de la Isla, legendy flamenco, w 25. rocznicę jego śmierci. Camarón żył intensywnie, dla publiczności stał się ikoną, a dla świata Cyganów, z którego pochodził – wzorem. „Yuli” poświęcony jest kubańskiemu tancerzowi baletowemu Carlosowi Acoście, czarnoskóremu artyście, który zrobił międzynarodową karierę. Krytycy porównywali film do „Piny”. Zwieńczeniem festiwalu będzie „Bez końca” – debiut reżyserski braci Césara i Joségo Alendów. To poruszająca historia o miłości, ale także znakomite role Marii León i Javiera Reya. Obraz zdobył nagrody dla najlepszego filmu na festiwalu w Maladze.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

W czasie epidemii samorządy nie zapominają o cudzoziemcach

Samorządowcy przygotowują informatory o koronawirusie skierowane do imigrantów. Zdecydowały się już na to m.in. ...

Konkurs na miejski startup. Do wzięcia łącznie milion złotych

W Katowicach trwa nabór w konkursie na miejski startup. W ciągu trzech lat miasto ...

To miasto postanowiło wesprzeć wszystkich swoich przedsiębiorców

Kolejne samorządy wprowadzają ulgi dla lokalnych firm. Rezygnują z podatku od nieruchomości, a nawet ...

Sutryk: Chcę wierzyć, że współpraca z rządem jest możliwa

Polska powinna być silna siłą wsi, miasteczek i metropolii. Rząd wydaje się uważać dokładnie ...

Zamówienia publiczne: działalność trzeba dobrze ustalić

Fakt utrzymywania składowiska odpadów na podstawie umowy z gminą nie wystarczył, aby realizować zamówienie. ...

Inwestycje kolejowe na Podkarpaciu: po szynach do metropolii

Rzeszów dołącza do miast z pomysłem na kolej aglomeracyjną. Podpisano wartą niemal 300 mln ...