Strefy Czystego Transportu w miastach: W Warszawie wciąż pouczają kierowców

W stolicy Strefa Czystego Transportu obowiązuje już niemal dwa miesiące. Kierowcy, którzy nie mają uprawnień, a wjechali na jej teren - byli pouczani. Kraków swoją strefę wprowadzi od lipca przyszłego roku.

Publikacja: 23.08.2024 08:51

Znak oznaczający wjazd do Strefy Czystego Transportu w Warszawie

Znak oznaczający wjazd do Strefy Czystego Transportu w Warszawie

Foto: PAP, Albert Zawada

Wojewoda małopolski nie dopatrzył się uchybień w uchwale w tej sprawie. - Uchwała z 19 czerwca 2024 roku tylko zmieniła datę wprowadzenia Strefy Czystego Transportu z 2024 na 2025 rok. Zmiana ma zatem charakter formalny, techniczny, a nie merytoryczny – tłumaczy Krzysztof Jan Klęczar.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie już działa. Na razie bez mandatów

Od początku lipca w Warszawie zaczęła działać pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu (SCT), czyli wydzielony obszar, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin. Obejmuje ona większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic, łącznie 37 kilometrów kwadratowych, czyli w sumie ok. siedem procent powierzchni miasta, W ten sposób stolica chce ograniczyć ilość zanieczyszczeń powietrza i poprawić stan zdrowia mieszkańców.

Czytaj więcej

Ile używanych diesli nie wjedzie do „czystego” centrum miasta? Zaskakujące dane

Obecnie na teren strefy mogą wjechać samochody z silnikiem benzynowym (w tym LPG), które spełniają normę Euro 2 lub były wyprodukowany nie wcześniej niż w 1997 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia może wynosić 27 lat). Na teren strefy mogą też wjechać pojazdy z silnikiem Diesla (w tym LPG), które spełniają normę przynajmniej Euro 4 lub zostały wyprodukowane nie wcześniej niż w 2005 roku, czyli mają maksymalnie 19 lat. Zwolnieni z wymogów bezterminowo będą seniorzy (ukończone 70 lat) i osoby z niepełnosprawnością.

Mieszkańcy wewnątrz obszaru strefy i płacący podatki w Warszawie są zwolnieni ze spełniania wymagań do stycznia 2028 roku – po tej dacie nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.

Osoby, które mają starsze samochody, ale mają prawo wjeżdżać do strefy, mogą zarejestrować swoje auto i otrzymać specjalną nalepkę, która formalnie nie jest konieczna. „Przepisy nie wskazują żadnej kary za brak nalepki. Karany jest wjazd do strefy czystego transportu bez uprawnień. To właśnie stosowne uprawnienie – poprzez sczytanie tablicy rejestracyjnej, a nie nalepki – sprawdza Straż Miejska i Policja kontrolując kierowców” - przekazał stołeczny ratusz.

A co, gdy kierowca nie ma uprawnień i wjechał do strefy? Według Kodeksu wykroczeń mandat za nieuprawniony wjazd do Stefy Czystego Transportu wynosi 500 złotych

W wyniku działań Straży Miejskiej i Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie od 1 lipca do 16 sierpnia przeprowadzono 238 kontroli pojazdów, które nie były zarejestrowane w systemie ZDM jako zwolnione z zakazu wjazdu do Strefy Czystego Transportu. „Kontrole prowadzone były na podstawie wskazań kamery mobilnej, znajdującej się na wyposażeniu Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie. Podczas przeprowadzonych kontroli strażnicy nie nakładali mandatów karnych” - przekazała nam stołeczna straż miejska.

W ponad 78 proc. przypadków strażnicy ograniczyli się do zastosowania środków oddziaływania wychowawczego. Natomiast w blisko 22 proc. przypadków działania strażników ograniczyły się do rozmów informacyjnych. Na razie nie wiadomo, kiedy służby zaczną karać mandatami.

Kiedy Strefa Czystego Transportu powstanie w Krakowie?

Kraków na swoją Strefę Czystego Transportu musi poczekać do lipca 2025 roku. W czerwcu termin wprowadzenia Strefy przesunęli miejscy radni w swojej uchwale. Dodatkowo otwiera ona możliwość przygotowania w tym czasie poprawionej wersji przepisów.

Prezydent Aleksander Miszalski zdecydował też o zorganizowaniu w tym roku konsultacji społecznych w sprawie nowej Strefy. - Wymóg przeprowadzenia konsultacji społecznych rzeczywiście jest zawarty w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, ale dotyczy on zakresu przedmiotowego. Ten zaś był już konsultowany na etapie wcześniejszym, w przypadku uchwały Rady Miasta Krakowa z listopada 2022 roku – zauważa Krzysztof Jan Klęczar, wojewoda małopolski, który podtrzymał czerwcową uchwałę.

Krakowski magistrat podaje, że ważnym elementem konsultacji będzie duża kampania informacyjno-edukacyjna. Będzie ona miała na celu zwiększenie świadomości mieszkańców Krakowa i okolic na temat wpływu zanieczyszczeń pochodzących z transportu drogowego na ich zdrowie, a także przedstawienie korzyści, jakie może mieć wprowadzenie Strefy Czystego Transportu w mieście.

Czytaj więcej

Kto w Polsce nie chce Stref Czystego Transportu? Badanie pokazało prawidłowość

Urzędnicy podkreślają, że dodatkowym efektem konsultacji będzie zebranie możliwie największej liczby uwag i opinii mieszkańców dotyczących kształtu przyszłych zasad działania Strefy. Cały proces zakończy analiza konkretnych rozwiązań, zaproponowanych w projekcie nowej uchwały.

Miasto zapowiada, że zostanie wyłoniona firma badawcza, która poprzez badanie ankietowe podsumuje efekty wspomnianych działań, zbierze też uwagi oraz informacje na temat oczekiwań na temat przyszłej strefy. Te będą podstawą do stworzenia projektu nowej uchwały o Strefie Czystego Transportu. Udostępniony zostanie formularz internetowy, w którym krakowianie będą mogli zgłaszać uwagi do przedstawionego projektu. Zorganizowane zostaną dyżury (telefoniczne i stacjonarne) oraz bezpośrednie spotkania konsultacyjne.

Krakowski magistrat podkreśla, że wprowadzenie Strefy Czystego Transportu ma wyraźnie ograniczyć emisję tlenków azotu i znacząco ograniczyć emisję pyłów PM 2,5 i PM 10

Uwagi do projektu będzie można również zgłaszać za pomocą formularza konsultacyjnego w formie papierowej. Te formalne konsultacje potrwają co najmniej trzy tygodnie. Po nich radni otrzymają gotowy nowy projekt uchwały o Strefie Czystego Transportu.

Według obecnych założeń, które mają być poddane konsultacjom, nowa Strefa Czystego Transportu ma obejmować nie tylko cały Kraków, ale umożliwiać też przyjezdnym pozostawienie auta na parkingach P+R. Poza dojazdami do tych miejsc, ma objąć wszystkie pozostałe drogi będące w zarządzie władz Krakowa.

Krakowski magistrat podkreśla, że wprowadzenie Strefy Czystego Transportu ma wyraźnie ograniczyć emisję NOx (tlenków azotu) z transportu drogowego (o ok. 30–40 proc.) i znacząco ograniczyć emisję pyłów PM 2,5 i PM 10 (ok. 80 proc. emisji mniej z transportu samochodowego w mieście).

Wojewoda małopolski nie dopatrzył się uchybień w uchwale w tej sprawie. - Uchwała z 19 czerwca 2024 roku tylko zmieniła datę wprowadzenia Strefy Czystego Transportu z 2024 na 2025 rok. Zmiana ma zatem charakter formalny, techniczny, a nie merytoryczny – tłumaczy Krzysztof Jan Klęczar.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie już działa. Na razie bez mandatów

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo w regionach
Wiatraki na lądzie z nowymi problemami
Prawo w regionach
Jak sprawić, by imigranci stali się sąsiadami Polaków
Prawo w regionach
Południe Polski może najszybciej dodawać nowe OZE
Prawo w regionach
Urzędnicy w polskich miastach zaczynają pracować krócej
Prawo w regionach
Samorządowa obywatelska inicjatywa uchwałodawcza to najprostsza droga do chaosu
Prawo w regionach
Samorządowcy chcą więcej pieniędzy i samodzielności