Warszawska Strefa Czystego Transportu będzie większa, ale będą dodatkowe ulgi

Większa niż planowano, za to z dodatkowymi ulgami – tak ma wyglądać nowy projekt warszawskiej strefy czystego transportu (SCT). Obostrzenia dotyczące poruszania się starszymi pojazdami zaczną obowiązywać już od połowy przyszłego roku.

Publikacja: 15.11.2023 09:36

Korek na ulicach Warszawy

Korek na ulicach Warszawy

Foto: Adobe Stock

Strefą objęte zostanie całe Śródmieście, cały Żoliborz i Praga Północ. Znajdzie się w niej niemal cała Ochota (z wyjątkiem galerii Reduta, ul. Mszczonowskiej i Dworca Zachodniego) i Praga Południe (z wyjątkiem Olszynki Grochowskiej), ponadto większość Mokotowa i połowa Woli do al. Prymasa Tysiąclecia.

Mieszkańcy Warszawy mają więcej czasu na wymianę samochodów

Po konsultacjach z mieszkańcami, przesunięto w czasie termin obowiązywania wymogów strefy dla jej mieszkańców, by właściciele pojazdów niespełniających norm emisyjnych mieli więcej czasu na ich wymianę. W rezultacie osoby zamieszkałe na terenie strefy i płacące podatki w Warszawie zwolnione będą ze spełniania obostrzeń na pierwszych dwóch etapach ich wprowadzania. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. - wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata. Pozostałe osoby, a także tych mieszkańców Warszawy, którzy kupili samochody już po przyjęciu uchwały, będą obowiązywać wcześniejsze wymogi: od lipca 2024 r. nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 18 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 27 lat.

Czytaj więcej

Ważą się losy krakowskiej Strefy Czystego Transportu. Sprawa nie jest przesądzona?

Wprowadzony zostanie dodatkowy wyjątek dla osób, które do końca 2023 r. ukończą 70 lat, o ile już przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami swoich pojazdów. Będą zwolnione bezterminowo z zasad obowiązujących w ramach SCT.

Ile samochodów, które nie wjadą do Strefy Czystego Transportu, jest zarejestrowanych w Warszawie?

W Warszawie na koniec 2021 r. było zarejestrowanych ponad 1,15 mln samochodów osobowych. W tej liczbie było 63,2 tys. aut benzynowych powyżej 27 lat oraz diesli starszych niż 18 lat. To 5,5 proc. całego parku aut w stolicy.

Według danych Instytutu Samar, w dzielnicach najwyższy odsetek starych aut ma Rembertów, gdzie w końcu 2021 r. na 4,6 tys. zarejestrowanych samochodów, wymogów I etapu strefy nie spełniało 14,4 proc., podobnie jak w Wesołej (14 proc.). Z kolei na Bemowie, gdzie na ponad 25 tys. samochodów, tych niespełniających przyszłorocznych reguł było prawie 2,4 tys., to stanowiły one już tylko 9,5 proc. Na 20,2 tys. aut z Białołęki zakaz wjazdu do strefy miałby objąć jedną dziesiątą. Najmniejszy odsetek najstarszych samochodów ma Mokotów: niecałe 8,2 proc., ale ta dzielnica w końcu 2021 r. miała największy park – 55,3 tys. - samochodów osobowych. To efekt dużej liczy aut firmowych, zarazem najmłodszych.

5,5 proc.

Tyle samochodów w Warszawie nie wjedzie do Strefy Czystego Transportu

Na początku 2023 r., a więc jeszcze przed wprowadzonymi w wyniku społecznych konsultacji zmianami, szacowano, że wprowadzenie w Warszawie SCT już w ciągu dwóch lat ograniczyłoby liczbę aut mieszkańców jeżdżących po centrum o ponad 100 tys. Samar wyliczał (dla porównania przyjmując, że w kolejnych etapach zaostrzania strefy struktura wiekowa pojazdów byłaby taka sama), że w 2028 r. szlaban na wjazd do strefy dostałoby prawie 194 tys. samochodów należących do Warszawiaków, tj. 16,8 proc., a w 2032 r. zakaz objąłby już ponad połowę aut z Pragi Północ, Rembertowa, Targówka, Ursusa, Wawra, Wesołej oraz Woli.

Z badania zrealizowanego na przełomie marca i kwietnia 2023 r. na zlecenie stołecznego ratusza na reprezentatywnej grupie 1020 mieszkańców Warszawy wynika, że niemal 70 proc. dorosłych mieszkańców miasta (w tym 66 proc. kierowców deklarujących jazdę autem regularnie) popiera wprowadzenie SCT.

Strefą objęte zostanie całe Śródmieście, cały Żoliborz i Praga Północ. Znajdzie się w niej niemal cała Ochota (z wyjątkiem galerii Reduta, ul. Mszczonowskiej i Dworca Zachodniego) i Praga Południe (z wyjątkiem Olszynki Grochowskiej), ponadto większość Mokotowa i połowa Woli do al. Prymasa Tysiąclecia.

Mieszkańcy Warszawy mają więcej czasu na wymianę samochodów

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ekologia
Miejskie pieniądze na fotowoltaikę. Jakie dotacje oferują samorządy?
Materiał Promocyjny
Naszą siłą jest różnorodność
Ekologia
Gdzie w polskich miastach można znaleźć ule? W parkach, biurowcach i... pralkach
Ekologia
Gminy nie nadążają z kontrolą szamb i przydomowych oczyszczalni. Za duże koszty?
Ekologia
Władze Śląska nagradzają gminy za walkę o czyste powietrze
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Ekologia
Spalarnie chcą uznać spalanie śmieci za recykling
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży