Wodorowe huby w Płocku i Ostrołęce, stacja tankowania wodoru w Warszawie, budowa prototypowej lokomotywy zasilanej wodorem – to pierwsze projekty, które mają rozkręcać gospodarkę wodorową na ternie Mazowsza. Utworzona w pierwszej połowie kwietnia Mazowiecka Dolina Wodorowa ma przyczyniać się do rozwijania zeroemisyjnych technologii w regionie. Zakłada w tym celu współpracę biznesu i sektora finansów z instytutami naukowo-badawczymi i uczelniami, planowane jest także powołanie (jeszcze w tym roku) Akademii Wodoru i Nowoczesnych Technologii.
Liderem projektu doliny utworzonego jest Orlen, który coraz mocniej angażuje się w rozwój paliw alternatywnych. Wśród 37 podmiotów, które podpisały umowę o współpracy znalazły się m.in. Agencja Rozwoju Przemysłu, Polska Spółka Gazownictwa, Toyota Motor Poland, Solaris Bus & Coach, Polska Agencja Inwestycji i Handlu, Alstom, PERN czy bydgoski Stomil. Współpraca obejmie m.in. produkcję, magazynowanie i wykorzystanie zero- i niskoemisyjnego wodoru w transporcie, energetyce, gospodarce komunalnej i rolnictwie.
w Polsce powstanie co najmniej pięć dolin wodorowych, w których rozwijane będą technologie oparte na tym paliwie. Każda z dolin stanie się centrum badań, rozwoju, doskonalenia i edukacji w zakresie wdrażania wodoru w gospodarce. W końcu lutego 2022 r. z inicjatywy Agencji Rozwoju Przemysłu powołana została Dolnośląska Dolina Wodorowa, której głównym partnerem jest KGHM Polska Miedź. Jej celem będzie wspieranie rozwoju gospodarki wodorowej, zwłaszcza na terenie województwa dolnośląskiego.
Czytaj więcej
W nowo rejestrowanych od stycznia do lutego 2022 r. autobusach kupowanych przez samorządy, pojazdy z alternatywnym napędem miały już 69-procentowy udział.
Blisko miesiąc wcześniej, w końcu stycznia 2022 r. przedstawiciele samorządów, uczelni wyższych, spółek paliwowych i energetycznych powołali Śląsko-Małopolską Dolinę Wodorową. Jej głównym celem jest podejmowanie wspólnych działań w kierunku upowszechnienia wodoru jako paliwa przyszłości w transporcie zawodowym oraz energetyce. Dolina ma przyczynić się do zbudowania gałęzi śląsko-małopolskiego przemysłu wodorowego, w tym opartego o produkcję wodoru w procesie elektrolizy z wykorzystaniem energii produkowanej z instalacji OZE.
Polska Strategia Wodorowa do 2030 r. zakłada m.in. osiągnięcie mocy instalacji produkcji z niskoemisyjnych źródeł, procesów i technologii dla potrzeb produkcji wodoru i jego pochodnych na poziomie 2 GW, w tym szczególnie instalacji elektrolizerów. Doliny wodorowe mają w tym pomóc. W Krajowym Planie Odbudowy założono powstanie co najmniej 5 dolin wodorowych. Pierwszą była zainicjowana w maju ubiegłego roku, a powołana w listopadzie Podkarpacka Dolina Wodorowa. Oparta o produkcję wodoru w procesie elektrolizy z wykorzystaniem nadwyżek energii produkowanej z instalacji OZE, pozwoli wykorzystać potencjał Rzeszowa i regionu w zakresie nowoczesnych technologii. W ten sposób przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu oraz zwiększenia jego atrakcyjności inwestycyjnej.
Technologie wodorowe chce rozwijać także Pomorze: już trzy lata temu ogłoszony został program Pomorskiej Doliny Wodorowej, którą zainicjował Klaster Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Węglowych. Jednym z partnerów został koncern paliwowy Lotos. Celem przedsięwzięcia jest zwiększenie udziału wodoru jako paliwa w transportowym miksie energetycznym województwa pomorskiego. Założono, że w pierwszym etapie (do 2024 r.) w Gdańsku, Gdyni, Wejherowie i Tczewie uruchomionych zostanie łącznie 10-15 autobusów wodorowych. W drugim etapie (do 2028 r.) będzie to dodatkowe 41 pojazdów.