Firmy mniej boją się o przyszłość. Duże różnice pomiędzy regionami

Największe obawy przedsiębiorców nadal wiążą się ze wzrostem cen energii i ogólnych kosztów działalności.

Publikacja: 07.11.2023 15:53

Jest lepiej, jednak obaw nie brakuje. Firmy nadal niepokoją się o swoją przyszłość

Jest lepiej, jednak obaw nie brakuje. Firmy nadal niepokoją się o swoją przyszłość

Foto: adobestock

W ciągu roku liczba zaniepokojonych spadła. Wiele jednak zależy od tego, gdzie firma działa. Obecnie największe zagrożenie dla przyszłości firmy 40,5 proc. badanych widzi w drożejącej energii. Jeszcze przed rokiem było to 60 proc. – wynika z badania wywiadowni Dun & Bradstreet. W Europie wysokich kosztów energii najbardziej obawiają się przedsiębiorcy z Niemiec, gdzie wskazało ją 44,3 proc. ankietowanych, lecz także w Austrii (43 proc.) czy Francji (40 proc.).

Sytuacja bardzo mocno zmienia się, gdy weźmiemy pod uwagę miejsce działalności firmy. Przykładowo, w Wielkopolsce wzrostu cen energii obawia się nadal niemal 39 proc. ankietowanych, a ogólnego wzrostu kosztów działalności – co piąta firma. W kujawsko-pomorskim jest to dokładnie taka sama grupa zaniepokojonych w obu przypadkach – co trzecia firma wskazuje te czynniki jako zagrożenie dla swojego dalszego funkcjonowania. Jednak już w dolnośląskim o ceny energii boi się 47 proc., a wzrost kosztów działalności niepokoi ponad 53 proc. ankietowanych przedsiębiorców.

Ogromne różnice

Co ciekawe, w regionach z niższymi zarobkami dane wyglądają lepiej niż w tych najbardziej rozwiniętych. Wspomniane czynniki jako zagrożenie w województwach podkarpackim czy podlaskim wskazuje mniej niż co piąta ankietowana firma. Z kolei wzrostu podatków najbardziej obawiają się przedsiębiorcy w świętokrzyskim, co wskazał aż co drugi ankietowany, podobnie w lubuskim. W łódzkim ten czynnik wskazało ponad 45 proc., a lubelskim – niemal 43 proc. firm.

Z kolei o słabnący popyt ze strony konsumentów największa grupa przedsiębiorców niepokoi się obecnie w Małopolsce – niemal 41 proc. – i ok. 40 proc. w województwie pomorskim. W innych regionach wskazań jest mniej.

– Postrzeganie rzeczywistości przez pryzmat zagrożenia dla danego przedsiębiorcy zmienia się wraz z sytuacją na lokalnym rynku, choćby jeśli chodzi o problemy ze znalezieniem chętnych do pracy czy standard finansowych rozliczeń z kontrahentami – przyznaje jeden z ekonomistów.

Czytaj więcej

Miejskie meble – fantazyjne czy zwyczajne?

– Budowanie odporności przedsiębiorstwa na zmieniające się warunki rynkowe wykracza dużo dalej niż samo przetrwanie firmy w trudnych czasach – mówi Tomasz Starzyk z Dun & Bradstreet Poland. – W dzisiejszym szybko zmieniającym się świecie koniecznością jest podejmowanie decyzji w oparciu o dane. Przetrwają tylko te podmioty, które połączą globalne dane z lokalną wiedzą i działaniem – dodaje.

W ujęciu globalnym 34 proc. ankietowanych z całego świata uznało rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej za główne zagrożenie dla ich firm. Z tym stwierdzeniem zgodziło się aż 48 proc. przedsiębiorców handlu detalicznego i 44 proc. zarządzających firmami HoReCa oraz transportu. Co niepokoi najbardziej, aż 12 proc. ankietowanych przyznało, że ze względu na wysokie koszty prowadzenia działalności gospodarczej mogą nie przetrwać kolejnego roku.

Rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej najbardziej odczuwalne są w Azji. Aż 62 proc. przedsiębiorstw z Hongkongu, 56 proc. firm z Tajwanu i 44 proc. chińskich przedsiębiorców utożsamia wysokie koszty z realną groźbą niewypłacalności ich firmy w kolejnych 12 miesiącach.

Nie będzie lepiej

Raport podaje, że w Polsce nadal, pomimo wyraźnej tendencji spadkowej, obawy firm są podobne jak przed rokiem. Poza drożejącą energią firmy wskazują na ogólny wzrost kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, co wymieniło 34 proc. ankietowanych, czy cięcia wydatków wraz z rosnącą presją budżetową – z taką samą liczbą wskazań.

Dodatkowo, 30 proc. wskazuje na ich zdaniem zbyt wysokie podatki, 20 proc. na słabnący popyt konsumentów, 14 proc. poważnie obawia się o utrzymanie ciągłości produkcji i łańcuchów dostaw, a po 9 proc. za największe zagrożenie dla przetrwania ich firmy uznaje braki kadrowe, rosnącą biurokrację i niejasne prawo oraz brak dostępu do rzetelnej informacji.

Czytaj więcej

Milion pracowników z zagranicy. Wielokulturowość w miastach, firmach, szkołach

Zaskakiwać może niewielki odsetek firm zaniepokojonych niskim popytem, ponieważ inne dane wskazują wyraźnie, iż to jedno z większych wyzwań dla biznesu w obecnych realiach wysokiej inflacji.

– W sierpniu 2023 r. ponad 80 proc. polskich konsumentów określiło się jako „dotkniętych kryzysem” lub „zaniepokojonych sytuacją” pod względem finansowym, a 86 proc. Polaków zadeklarowało, że podejmuje działania oszczędnościowe – mówi Szymon Mordasiewicz, dyrektor zarządzający w Consumer Panel Services GfK. – Jasne jest więc, że w takich warunkach nabywcy poszukują lepszej ceny i że nie jest to dobry czas dla marek premium. Oczywiście, wciąż znajdą się tacy, którzy nie zmienią swoich przyzwyczajeń, ale już 46 proc. shopperów zdecydowało, że będzie rezygnować z marek premium na korzyść tańszych – dodaje.

W ujęciu branżowym wyniki są także zróżnicowane: przykładowo, o koszty boi się co druga firma handlowa. Ponad 40 proc. z nich wskazuje także na obawy związane z ryzykiem wzrostu podatków czy cięcia kosztów. – Branża ma za sobą niesłychanie trudny rok i wciąż musi się zmagać z wieloma poważnymi wyzwaniami, jak wzrost szeregu kosztów działalności czy także surowców spożywczych, po koszty pracownicze czy obciążenia fiskalne – mówi Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

W ciągu roku liczba zaniepokojonych spadła. Wiele jednak zależy od tego, gdzie firma działa. Obecnie największe zagrożenie dla przyszłości firmy 40,5 proc. badanych widzi w drożejącej energii. Jeszcze przed rokiem było to 60 proc. – wynika z badania wywiadowni Dun & Bradstreet. W Europie wysokich kosztów energii najbardziej obawiają się przedsiębiorcy z Niemiec, gdzie wskazało ją 44,3 proc. ankietowanych, lecz także w Austrii (43 proc.) czy Francji (40 proc.).

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Jak sprawnie budować z KPO
Materiał partnera
Żabka wspiera lokalną przedsiębiorczość
Biznes
Morski wiatr da drugie życie lokalnym portom
Biznes
Ptasia grypa mocno zaczęła rok, wybito wielkie stada
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?