Artykuł został opublikowany w dodatku specjalnym „Zainwestuj w Toruniu” przygotowanym we współpracy z Miastem Toruń.

Pobierz dodatek specjalny „Zainwestuj w Toruniu”

Obiekt na miarę wielkiego festiwalu

mat.pras.

W Toruniu powstanie Europejskie Centrum Filmowe Camerimage, finansowane przez Skarb Państwa i miasto. Pod koniec sierpnia austriackie biuro architektoniczne Baumschlager Eberle Architekten z Lustenau zajęło pierwsze miejsce w konkursie na opracowanie koncepcji architektonicznej budynku ECF Camerimage. Twórcy zwycięskiej koncepcji otrzymają nagrodę w wysokości 1,5 mln zł oraz zostaną zaproszeni do negocjacji na wykonanie pełnego projektu na postawie pracy konkursowej. „Projekt określa kierunek rozwoju i wizję całego kwartału obiektów publicznych, którego serce z nowym obiektem ECFC ma szanse stać się reprezentacyjną przestrzenią festiwalową godną najznamienitszych postaci kina, ale także atrakcyjnym miejscem rekreacji i wypoczynku mieszkańców Torunia" – napisano w opisie zwycięskiego projektu. W komunikacie podkreślono, że układ urbanistyczny kwartału formowanego między ulicami Czerwona Droga, al. Solidarności, Wały Generała Sikorskiego, al. Jana Pawła II przez obiekty użyteczności publicznej zostanie zintegrowany zielenią, poszerzając parkowe planty okalające Stare Miasto w Toruniu. Budynek ma mieć od 25 do 30 tys. metrów powierzchni użytkowej, a do 50 tys. z parkingiem. Będzie tam można organizować kongresy i sympozja, światowe premiery i przeglądy filmowe, specjalne pokazy wizualne z wykorzystaniem najnowocześniejszych technik projekcyjnych, a także koncerty estradowe, widowiska muzyczne i teatralne czy wystawy. Obiekt będzie funkcjonował cały rok i będzie dostępny dla mieszkańców Torunia i gości. Budowa została zaplanowana na lata 2021–2025. Ma to być największa inwestycja kulturalna w Polsce poza Muzeum Historii Polski.

Miejsce wypoczynku dla całej rodziny

mat.pras.

Zjeżdżalnie, gejzery i rwąca rzeka, najnowocześniejsze w regionie sauny – to wszystko, a również wiele więcej, znajdziemy w Aqua Toruń. Inwestycja kosztowała ponad 54 mln zł. Powstała w miejscu dawnego basenu „elanowskiego" przy ul. Bażyńskich w Toruniu. Prace modernizacyjne ruszyły 29 grudnia 2017 roku i trwały trzy lata. Nowa pływalnia to nowoczesny trzykondygnacyjny obiekt sportowo-rekreacyjny. Znajduje się w nim główny basen o wymiarach 25 x 15,4 m, o głębokości 1,35–3,6 m oraz baseny w części rekreacyjnej. Pierwszy o wymiarach 12 x 6 m z ruchomym dnem, przeznaczony do nauki pływania, aqua areobiku, aquabike'u i nurkowania. W drugim, rekreacyjnym o nieregularnym kształcie znajdują się takie atrakcje, jak: bicze wodne, rwąca rzeka, gejzery i ławki z hydromasażem. Jest też brodzik dla najmłodszych. Szczególną atrakcją są dwie zjeżdżalnie: 62- i 90-metrowa, obie o różnicy poziomów 9,6 m, a także basen zewnętrzny o lustrze wody 16 mkw. W kompleksie są także salki do squasha, sale do zajęć fitness i gabinety masażu. Na miejscu prowadzone są zajęcia m.in.: aerobic, crossfit, fitness, cycling, aqua cycling, aqua aerobik, joga. Obiekt ma też ofertę dla różnych grup wiekowych – zajęcia ruchowe dla seniorów, zajęcia dla kobiet w ciąży, cieszące się dużym zainteresowaniem szkółki pływania dla niemowląt i dzieci, a także dla dorosłych i seniorów. W otoczeniu pływalni powstał parking na 80 miejsc, tor dla rolkarzy, siłownia zewnętrzna czy górki dla saneczkarzy. Pierwotnie otwarcie basenu zaplanowano na 6 grudnia 2020 roku, ale pandemia pokrzyżowała te plany. Ostatecznie Aqua Toruń został udostępniony mieszkańcom w maju tego roku.

Muzeum w dawnych koszarach

mat.pras.

Repliki dział, modele fortecznych budowli oraz wiele oryginalnych pamiątek związanych z toruńską twierdzą, garnizonem czy poligonem można oglądać w Muzeum Twierdzy Toruń. Niewiele jest w Polsce miast, gdzie krok po kroku można prześledzić kolejne fazy rozwoju fortyfikacji od średniowiecza do II wojny światowej. Jednym z nich jest właśnie Toruń. Na potrzeby Muzeum Twierdzy Toruń adaptowano koszary Bramy Chełmińskiej, które powstały w latach 80. XIX stulecia. Stacjonowało w nich 150–180 żołnierzy zabezpieczających Nową Bramę Chełmińską. Brama niestety się nie zachowała, podobnie jak pozostałe wzniesione przez Prusaków tego typu obiekty. Zaniedbany wcześniej obiekt sąsiadujący z dworcem autobusowym, stał się kolejną atrakcją turystyczną miasta. Ale wymagało to wiele pracy. Zakres inwestycji obejmował m.in. przeprowadzenie remontu konserwatorskiego budynku Koszar Bramy Chełmińskiej z otoczeniem, zakup trwałego wyposażenia i przygotowanie ekspozycji na potrzeby Muzeum Twierdzy Toruń, a także zabezpieczenie obiektu przed zniszczeniem. Wymieniono i poddano renowacji stolarkę okienną i drzwiową, poddano renowacji elewację ceglaną, odtworzono klatkę schodową. Konieczne było wykonanie instalacji sanitarnych i elektrycznych. Zadbano o elementy zewnętrzne, m.in.: nasadzono drzewa i krzewy, stworzono trawniki i uformowano nasypy. Wymieniono także nawierzchnie placów i parkingu, chodników i alejek spacerowych. Budynek, jego otoczenie, a także ekspozycja zostały przystosowane na potrzeby osób z niepełnosprawnościami. Ekspozycja muzeum jest nowoczesna, a jej znaczna część to oryginalne pamiątki związane z toruńskim garnizonem, poligonem i twierdzą. Adaptacja koszar Bramy Chełmińskiej na potrzeby Muzeum Twierdzy Toruń kosztowała prawie 23 mln zł. A otwarta w ub. roku placówka jest obecnie jedną z wizytówek Torunia.

Tu będą kształcić lekarzy zwierząt

mat.pras.

Centrum Medycyny Weterynaryjnej to największa inwestycja Uniwersytetu Mikołaja Kopernika od czasu wybudowania miasteczka akademickiego w 1973 roku. Będzie gotowe już pod koniec roku. CMW zlokalizowane będzie przy ulicy Szosa Bydgoska. Obiekt powstaje na działce, przekazanej uczelni przez miasto. – Wsparcie dla UMK jest oczywiste, bo to chluba regionu w dziedzinie nauki – podkreślał podczas wmurowania aktu erekcyjnego Michał Zaleski, prezydent Torunia. Stawianie konstrukcji gmachu Centrum Medycyny Weterynaryjnej rozpoczęto w marcu 2020 roku, a inwestycja ma być gotowa w czwartym kwartale 2021 roku. Obiekt z wyposażeniem ma kosztować ok. 64 mln zł. Powierzchnia całkowita tej trzykondygnacyjnej nieruchomości będzie przekraczała 6 tys. metrów kwadratowych. W podziemiu Centrum Medycyny Weterynaryjnej znajdzie się część kliniczna dla trzody chlewnej, szatnia główna oraz parking podziemny. Na parterze zaplanowano część kliniczną dla koni i bydła rogatego, izbę przyjęć i poczekalnię dla właścicieli zwierząt. Na pierwszym piętrze działać będzie klinika dla zwierząt małych z czterema salami operacyjnymi. Pomieszczenia dydaktyczne, sale seminaryjne, aula oraz pomieszczenia dla pracowników naukowych i administracji znajdą się na drugim piętrze. Na dachu zaprojektowano otwarty taras widokowy. Przed budynkiem powstanie 47 miejsc parkingowych, a kolejnych 18 znajdzie się na parkingu podziemnym. Ma to być najlepiej wyposażony budynek służący kształceniu i usługom weterynaryjnym w kraju. Znajdzie się w nim m.in. tomograf komputerowy, rezonans magnetyczny, ultrasonograf, a także unikatowy system transportu wewnętrznego zwierząt. Kierunek weterynaria na UMK uruchomiono w 2018 r.

Wszystkie wydziały sądu pod jednym adresem

mat.pras.

13 kilometrów półek na akta, dwa tysiące ton stali i ponad 15 tysięcy metrów sześciennych betonu – to kilka liczb opisujących nowy gmach Sądu Rejonowego w Toruniu. Oddany w czerwcu nowoczesny budynek na pl. Zwycięstwa zaprojektowała Pracownia Architektoniczna AA s.c. z Gdańska, która ma w dorobku projekty i wykonanie lub przebudowę kilku budynków sądów, m.in. w Wejherowie, Sopocie i Tczewie. Bryła budynku została kolorystycznie dobrana tak, by wpisywała się w jasną zabudowę kamienic wzdłuż ulicy Jagiellońskiej. Wysoki na 25 metrów obiekt miał za zadanie usystematyzowanie i położenie w jednym miejscu wydziałów sądu. Nowy sąd ma blisko 18 tys. mkw. powierzchni. Wewnątrz jest 40 sal rozpraw oraz pomieszczenia biurowe i administracyjne, sala konferencyjna. Zamontowano system monitoringu obsługiwany przez 90 kamer. W piwnicy jest garaż podziemny dla pracowników sądu, cztery miejsca postojowe dla konwojów przywożących oskarżonych oraz archiwa i pomieszczenia techniczne. W sądzie znajdą dla siebie miejsce trzy wydziały karne, trzy cywilne, wydział ksiąg wieczystych, pracy i ubezpieczeń społecznych, gospodarczy oraz gospodarczy KRS i sekcja do spraw wykonania orzeczeń karnych. Wcześniej poszczególne wydziały Sądu Rejonowego w Toruniu rozproszone były aż w pięciu lokalizacjach. Budowa nowego Sądu Rejonowego ruszyła w 2018 roku i miała potrwać trzy lata. Ale wykonawca, firma Warbud, zrealizował ją szybciej. To była największa inwestycja Skarbu Państwa w Toruniu od kilkudziesięciu lat. Koszt prac oszacowano na 137,5 mln zł, a z wyposażeniem – na blisko 150 mln zł. W czerwcu mieszkańcy mogli zwiedzić nowy gmach. Właśnie trwa przeprowadzka z poprzednich lokalizacji, sędziowie powinni zacząć pracę w nowym budynku już w październiku.

Most będzie jak nowy, a tramwaj pojedzie na Jar

mat.pras.

Powoli kończy się rozbudowa mostu drogowego im. Józefa Piłsudskiego, a już za kilka tygodni ruszy inna wielka inwestycja w mieście – budowa trasy tramwajowej na osiedle Jar. Marzec 2020 roku – to był ważny czas dla Torunia. Wówczas miasto podpisało umowę z wykonawcą rozbudowy mostu drogowego. Przeprawa liczy niemal 90 lat, a ostatni większy remont przechodziła prawie 30 lat temu. W pierwszej kolejności została odnowiona nawierzchnia jezdni, później przyszedł czas na urządzenie ścieżek rowerowych i chodników oraz tarasów widokowych. W każdy weekend ostatnich wakacji most drogowy im. Piłsudskiego przez Wisłę w Toruniu był zamykany dla ruchu samochodów, mogli z niego korzystać tylko rowerzyści i piesi. To było konieczne, żeby wykonawca zdążył zakończyć rozbudowę do listopada br. W czasie wakacji na moście zostało zamontowanych m.in. siedem dylatacji. Modernizacja mostu to niejedyna duża inwestycja drogowa w Toruniu. Na przełomie września i października rozpocznie się budowa linii tramwajowej na tzw. osiedle Jar. Nowa, 5,5-kilometrowa linia, przebiegać będzie z centrum miasta m.in. Szosą Chełmińską, ulicami Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego, do trójkąta torowego przy ulicy Strobanda na Jarze. – Transport publiczny to swego rodzaju krwiobieg miasta, dlatego trzeba o niego dbać, trzeba zapewniać warunki do jego funkcjonowania, ale przede wszystkim do wygody w podróżowaniu dla pasażerów. Robimy to w Toruniu nieustająco od wielu lat – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski. Cały projekt, o łącznej wartości ponad 400 mln zł, składa się z ośmiu zadań, dzięki którym zostanie usprawniony transport publiczny w mieście. Część z nich zostało już zrealizowanych lub jest w trakcie realizacji. Nowa trasa tramwajowa ma być gotowa za dwa lata. 

MATERIAŁ POWSTAŁ WE WSPÓŁPRACY Z MIASTEM TORUŃ

materiały prasowe

materiały prasowe