Jakie są gospodarcze specjalizacje i atuty Torunia? Które z sektorów gospodarki są dla miasta najbardziej perspektywiczne?

Może niektórych, znających Toruń głównie jako miasto Kopernika, pierników i zabytków to zaskoczy, ale Toruń to także bardzo prężnie rozwinięta przedsiębiorczość. Znakomicie mają się u nas takie branże, jak choćby farmaceutyka, branża elektromaszynowa i elektrotechniczna, produkcja środków higieny osobistej, przemysł przetwórczy i spożywczy. W ostatnich latach duże znaczenie dla gospodarczego krajobrazu miasta ma branża logistyczna. Nie sposób pominąć w Toruniu sektora turystycznego, który generuje spore zyski i wpływa na kondycję wielu innych sfer.

W jaki sposób miasto przyciąga i wspiera inwestycje?

Od wielu lat inwestorzy mogą liczyć na pomoc Centrum Wsparcia Biznesu, jednostki przeznaczonej do obsługi przedsiębiorców, chcących zainwestować w Toruniu, a także tych już prowadzących działalność w naszym mieście. Pracownicy tego biura aktywnie poszukują nowych inwestorów, promują tereny inwestycyjne, pomagają w procesie rekrutacji pracowników i poprzez indywidualnych opiekunów inwestorów prowadzą przedsiębiorców przez proces zakładania nowej lokalizacji firmy w mieście.

Artykuł został opublikowany w dodatku specjalnym „Zainwestuj w Toruniu” przygotowanym we współpracy z Miastem Toruń.

Pobierz dodatek specjalny „Zainwestuj w Toruniu”

Na jakie ulgi mogą liczyć inwestorzy?

Ulgi podatkowe, jakie przygotowaliśmy dla firm, pozwalające na obniżenie stałych kosztów działalności przedsiębiorstwa, obejmują tereny całego miasta oraz dodatkowo skierowane są do firm działających w obszarze strefy staromiejskiej. Dotyczą przedsiębiorców realizujących nowe inwestycje i tworzących nowe miejsca pracy.

Pomówmy o otoczeniu biznesu: jak stworzyć optymalne warunki dla jego funkcjonowania?

Tworzymy dobre ekosystemy dla startupów, małych i średnich przedsiębiorstw, ale także dla gigantów rynku, których w Toruniu nie brakuje. W mieście działa ponad 27 tysięcy podmiotów gospodarczych, to sól tej ziemi. Ludzie pracujący i płacący podatki w naszym mieście. Podstawowa zasada to nie przeszkadzać! Jednocześnie tworzymy optymalne warunki otoczenia dla biznesu. Nie można pominąć tu roli Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i stworzonego tam Centrum Transferu Technologii, które zarządza własnością intelektualną uczelni – umożliwiając przedsiębiorcom korzystanie z bogatego dorobku naukowo-badawczego. Dzięki stworzeniu sieci szkół branżowych oraz technicznych udało się nam w mieście stworzyć system edukacyjny, który odpowiada na zapotrzebowane rynku pracy i biznesu. Mamy sprawnie działający Business Link – Toruński Inkubator Technologiczny, akcelerator biznesu, która wspiera najbardziej innowacyjne startupy. Jesteśmy także jako miasto udziałowcem Exea Smart Center – przestrzeni dla freelancerów, designerów i młodych firm technologicznych, a także Exea Data Center, pierwszego w Polsce nowoczesnego centrum przetwarzania danych, które zaprojektowane zostało z myślą o rozwiązaniach Cloud Computing.

Inwestorzy szukają atrakcyjnych lokalizacji. Jak kształtowana jest oferta terenów inwestycyjnych?

Portfolio terenów inwestycyjnych jest tak skonstruowane, by oferta odpowiadała potrzebom firm małych i średnich, a także tych, które by rozwinąć skrzydła, potrzebują naprawdę dużej przestrzeni. Mamy to wszystko w miejskiej ofercie, dysponujemy blisko 100 ha terenów dla biznesu. Atuty? Dobre lokalizacje, uzbrojenie techniczne, bliskość autostrady A1.

Autostrada okazała się kołem zamachowym dla miasta. Wykorzystaliśmy tę szansę, tworząc strefę inwestycyjno-logistyczną Toruń-Wschód, w której już działa kilku dużych operatorów logistycznych, funkcjonują magazyny i składy, z których towary, dzięki bliskości autostrady, bardzo szybko mogą się znaleźć w systemie komunikacyjnym naszego kraju i Europy.

Skoro jesteśmy przy komunikacji: aglomeracje mocno stawiają na bezemisyjny transport, duże inwestycje realizowane są w komunikacji tramwajowej. Co w tym kierunku robi Toruń?

Mieszkańcy chcą się przemieszczać szybko i komfortowo, ale też coraz częściej w poczuciu, że ich wybory dotyczące form transportu są ważne i dobre dla środowiska. Dlatego w Toruniu inwestujemy mocno zarówno w komunikację zbiorową, jak i infrastrukturę rowerową. W 2014 r. uruchomiliśmy nową, prawie 3-kilometrową linię tramwajową z centrum Torunia do kampusu uniwersyteckiego na Bielanach, a w grudniu 2020 r. oddaliśmy do użytku przebudowane torowiska w al. św. Jana Pawła II, a także nowy węzeł przesiadkowy tramwajowo-autobusowy i łącznik torowy pomiędzy pl. Artylerii Polskiej a pl. Niepodległości. Teraz przystępujemy do budowy kolejnej linii tramwajowej na tzw. Jar. To nowe, atrakcyjne osiedle mieszkaniowe, które w ostatnich latach bardzo dynamicznie się rozwija. Już w tej chwili mieszka tam kilka tysięcy osób, a w perspektywie kilkanaście. W ramach budowy nowej linii, która ma kosztować 190 mln zł, powstanie 11,5 km nowych torów, z czego 3,7 km stanowić będzie tzw. torowisko zielone. Chcemy zakończyć tę inwestycję do 31 maja 2023 r. Na potrzeby obsługi tej linii kupiliśmy pięć nowoczesnych tramwajów, które trafią do Torunia w przyszłym roku.

Miasto zamówiło dziesięć elektrycznych autobusów w programie Zielony Transport Publiczny. Kiedy pojawią się na ulicach i gdzie będą jeździć?

Wniosek aplikacyjny w programie Zielony Transport Publiczny złożyliśmy na początku tego roku i czekamy na jego rozpatrzenie, mam nadzieję, pozytywne. Byłyby to już kolejne autobusy elektryczne dla Torunia, gdyż już jesienią 2020 r. podpisaliśmy umowy na zakup sześciu takich pojazdów i infrastruktury do ich ładowania, mamy je otrzymać w 2022 r. Trzy tzw. ładowarki wolne, podwójne (Plug-In po 120 kW) staną na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Legionów, a trzy szybkie, pantografowe, o mocy 400 kW każda – na pętlach autobusowych. Ładowarki te, podobnie jak linia tramwajowa na tzw. Jar, będą zasilane z nowej stacji transformatorowej, budowanej w zajezdni autobusowej. Warto też wspomnieć, że od ponad dwóch lat torunian wozi 14 autobusów hybrydowych. Oczywiście, gdy tylko pojawi się możliwość pozyskania dofinansowania, będziemy starali się kupować kolejne „elektryki". To po prostu lepsze, czystsze powietrze w Toruniu.

Mieszkańców trzeba zachęcić do korzystania z takiego ekologicznego transportu. Jak to zrobić?

Staramy się zachęcać torunian do rezygnacji z jazdy autem po mieście. W ścisłym centrum Torunia, zaledwie kilka kroków od zabytkowej starówki, mamy w tej chwili dwa nowoczesne węzły tramwajowo-autobusowe, ułatwiające szybkie i wygodne przesiadanie się. Wybudowaliśmy także węzły przy dworcach kolejowych Toruń Miasto i Toruń Główny, następny planujemy przy dworcu Toruń Wschodni. W lipcu br. ogłosiliśmy przetarg na budowę dwóch parkingów wielopoziomowych typu Park & Ride: obok pętli tramwajowej przy ul. Olimpijskiej i autobusowej przy ul. Dziewulskiego – każdy dla ponad 200 pojazdów.

Jedną z najbardziej wyczekiwanych przez mieszkańców inwestycji jest osiedle przy ul. Okólnej, wybudowane w ramach programu Mieszkanie+. Ilu jest chętnych?

W ramach programu Mieszkanie+ w Toruniu powstało 320 mieszkań – miasto przekazało na ten cel teren, a firma PFR Nieruchomości zajęła się procesem inwestycyjnym. Weszliśmy w to przedsięwzięcie bez wahania jako kolejną okazję do poszerzenia w mieście zasobu lokali dla osób o umiarkowanych dochodach. Przyznaję, że spodziewaliśmy się dużego zainteresowania tymi mieszkaniami, ale to, co wydarzyło się 6 września, czyli w dniu otwarcia naboru, zaskoczyło wszystkich. W ciągu pierwszej doby złożono 1066 wniosków, a po tygodniu trwania naboru jest ich już ponad 1570! Z pewnością są to mieszkania atrakcyjne szczególnie dla młodych rodzin ze względu na położenie w szybko rozwijającej się lewobrzeżnej części Torunia, gdzie niedawno zbudowaliśmy nowy żłobek miejski, a w planach jest kolejna szkoła podstawowa.

Jak wnioski będą weryfikowane?

Weryfikacja wniosków będzie przebiegać dwuetapowo. Najpierw zostanie dokonana ocena społeczna, i ona należy do miasta. Będziemy zaglądali w dokumenty i analizowali, czy w rodzinie są dzieci, osoby niepełnosprawne, gdyż są to parametry, które mogą poprawić potencjalną punktację. Preferencyjnie będą również traktowane osoby, które zwolnią mieszkania miejskie. Końcową weryfikację prowadzić będzie operator Mieszkania+, czyli PFR Nieruchomości.

Jakie efekty przyniesie rozbudowa szpitala na Bielanach, największej inwestycji w służbę zdrowia w województwie?

Rozbudowa Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego to inwestycja samorządu wojewódzkiego, jako miasto uczestniczymy w przebudowie układu drogowego wokół tej placówki. Oczywiście Toruń istotnie zyska na modernizacji tej lecznicy, z której korzystają przecież także nasi mieszkańcy. Ale jako miasto również mocno inwestujemy w ochronę zdrowia. W 2019 r. kosztem blisko 25 mln zł, w tym prawie 5,4 mln zł środków unijnych, przeprowadziliśmy rozbudowę Specjalistycznego Szpitala Miejskiego, dzięki czemu w tej ponadstuletniej lecznicy powstał całkowicie nowy budynek z oddziałem neurologii i leczenia udarów, oddziałem intensywnej opieki medycznej, dwiema salami operacyjnymi na potrzeby nowoczesnego robota Da Vinci oraz odcinkiem przeszczepu szpiku i nowoczesnym zakładem mikrobiologii. W tej chwili budujemy w tej placówce Szpitalny Oddział Ratunkowy, także z dofinansowaniem środków Unii Europejskiej. W 2020 r. zakończyliśmy wartą ponad 7 mln zł rozbudowę Zakładu Pielęgnacyjno-Opiekuńczego przy ul. Ligi Polskiej.

Wróćmy do turystyki, o której pan wspomniał na początku rozmowy: które ze zrealizowanych przez miasto przedsięwzięć szczególnie przyczyniają się do jej rozwoju?

Podkreśliłbym rolę takich inwestycji, jak Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki, w którym odbywają się wydarzenia kulturalne z najwyższej półki, czy otwarta w 2014 r. nowoczesna hala sportowa Arena Toruń, a wcześniej żużlowa Motoarena, dzięki którym z powodzeniem organizujemy w Toruniu wydarzenia sportowe rangi europejskiej i światowej. To wszystko ma bezpośrednie przełożenie na rynek turystyczny w Toruniu. Przypomnę, że nasze miasto w 2019 r. odwiedziło 2,5 miliona turystów. Nie możemy zmarnować takiej szansy!

MATERIAŁ POWSTAŁ WE WSPÓŁPRACY Z MIASTEM TORUŃ

materiały prasowe

materiały prasowe