Portfolio terenów inwestycyjnych jest tak skonstruowane, by oferta odpowiadała potrzebom firm małych i średnich, a także tych, które by rozwinąć skrzydła, potrzebują naprawdę dużej przestrzeni. Mamy to wszystko w miejskiej ofercie, dysponujemy blisko 100 ha terenów dla biznesu. Atuty? Dobre lokalizacje, uzbrojenie techniczne, bliskość autostrady A1.
Autostrada okazała się kołem zamachowym dla miasta. Wykorzystaliśmy tę szansę, tworząc strefę inwestycyjno-logistyczną Toruń-Wschód, w której już działa kilku dużych operatorów logistycznych, funkcjonują magazyny i składy, z których towary, dzięki bliskości autostrady, bardzo szybko mogą się znaleźć w systemie komunikacyjnym naszego kraju i Europy.
Skoro jesteśmy przy komunikacji: aglomeracje mocno stawiają na bezemisyjny transport, duże inwestycje realizowane są w komunikacji tramwajowej. Co w tym kierunku robi Toruń?
Mieszkańcy chcą się przemieszczać szybko i komfortowo, ale też coraz częściej w poczuciu, że ich wybory dotyczące form transportu są ważne i dobre dla środowiska. Dlatego w Toruniu inwestujemy mocno zarówno w komunikację zbiorową, jak i infrastrukturę rowerową. W 2014 r. uruchomiliśmy nową, prawie 3-kilometrową linię tramwajową z centrum Torunia do kampusu uniwersyteckiego na Bielanach, a w grudniu 2020 r. oddaliśmy do użytku przebudowane torowiska w al. św. Jana Pawła II, a także nowy węzeł przesiadkowy tramwajowo-autobusowy i łącznik torowy pomiędzy pl. Artylerii Polskiej a pl. Niepodległości. Teraz przystępujemy do budowy kolejnej linii tramwajowej na tzw. Jar. To nowe, atrakcyjne osiedle mieszkaniowe, które w ostatnich latach bardzo dynamicznie się rozwija. Już w tej chwili mieszka tam kilka tysięcy osób, a w perspektywie kilkanaście. W ramach budowy nowej linii, która ma kosztować 190 mln zł, powstanie 11,5 km nowych torów, z czego 3,7 km stanowić będzie tzw. torowisko zielone. Chcemy zakończyć tę inwestycję do 31 maja 2023 r. Na potrzeby obsługi tej linii kupiliśmy pięć nowoczesnych tramwajów, które trafią do Torunia w przyszłym roku.
Miasto zamówiło dziesięć elektrycznych autobusów w programie Zielony Transport Publiczny. Kiedy pojawią się na ulicach i gdzie będą jeździć?
Wniosek aplikacyjny w programie Zielony Transport Publiczny złożyliśmy na początku tego roku i czekamy na jego rozpatrzenie, mam nadzieję, pozytywne. Byłyby to już kolejne autobusy elektryczne dla Torunia, gdyż już jesienią 2020 r. podpisaliśmy umowy na zakup sześciu takich pojazdów i infrastruktury do ich ładowania, mamy je otrzymać w 2022 r. Trzy tzw. ładowarki wolne, podwójne (Plug-In po 120 kW) staną na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Legionów, a trzy szybkie, pantografowe, o mocy 400 kW każda – na pętlach autobusowych. Ładowarki te, podobnie jak linia tramwajowa na tzw. Jar, będą zasilane z nowej stacji transformatorowej, budowanej w zajezdni autobusowej. Warto też wspomnieć, że od ponad dwóch lat torunian wozi 14 autobusów hybrydowych. Oczywiście, gdy tylko pojawi się możliwość pozyskania dofinansowania, będziemy starali się kupować kolejne „elektryki". To po prostu lepsze, czystsze powietrze w Toruniu.