Ekologia w publicznym transporcie

Do Krakowa trafiło 60 ekologicznych autobusów solarisów Urbino 12
materiały prasowe

W Krakowie pojawi się więcej autobusów elektrycznych. Przyjazne dla środwiska pojazdy chce mieć też w swojej flocie Oświęcim.

Część nowego taboru trafi do Krakowa jeszcze przed Światowymi Dniami Młodzieży.

We wtorek, 7 czerwca krakowskie MPK odebrało pierwszy z 60 niskopodłogowych i niskoemisyjnych autobusów solarisów Urbino 12 zakupionych właśnie na lipcowe uroczystości. Kosztowały 71 mln zł, z czego 85 proc. pochodziła z dotacji unijnych. To 12-metrowy pojazd z silnikiem Euro 6.

– Pozostałe autobusy z tej partii trafią do nas jeszcze w tym miesiącu – zapewnia Marek Gancarczyk, rzecznik MPK. Dodaje, że ten zakup to część projektu wymiany floty w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020, z instrumentu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Dzięki niemu samorządy wspólnie inwestują m.in. w transport niskoemisyjny. W sumie do Krakowa ma trafić 107 nowych autobusów. Poza 60 nowymi solarisami park maszynowy krakowskiego przewoźnika zwiększy się o 20 pojazdów elektrycznych, 12 hybrydowych (napędzanych silnikiem spalinowy Euro 6 oraz silnikiem elektrycznym) i 15 dziewięciometrowych autobusów z silnikiem Euro 6. – Pojazdy hybrydowe trafią do nas jeszcze w tym roku, podobnie jak 15 sztuk pojazdów dziewięciometrowych ,bo w tym miesiącu musimy wybrać ofertę, a wpłynęły dwie od firm: Solaris i Autosan – zapowiada Marek Gancarczyk.

Dodaje, że przetarg na zakup pojazdów elektrycznych jeszcze trwa. W planie przewoźnika jest zakup 17 pojazdów 12 metrowych oraz trzech przegubowców o długości 12 metrów. Kraków już od 2014 roku testuje autobusy elektryczne, by zdobyć doświadczenie przed zakupem. Cztery takie pojazdy jeżdżą po wyznaczonych trasach. – Mamy jeden własny taki autobus i trzy wypożyczone – mówi Marek Gancarczyk.

To nie jedyne plany zakupowe krakowskiego przewoźnika. W tym roku ogłoszony ma być kolejny przetarg na zakup 77 autobusów z silnikami Euro 6, a do 2020 roku wymienionych na elektryczne ma być w sumie 50 pojazdów. Dzięki tym inwestycjom w ciągu czterech lat do miasta pod Wawelem trafi ponad 300 nowych pojazdów. – Zależy nam by do w ciągu czterech lat w naszym taborze były tylko autobusy z silnikiem Euro 5 lub wyższym oraz elektryczne – tłumaczy rzecznik MPK.

Także inne miasta w regionie wymieniają tabor swojej komunikacji miejskiej. W tym roku MPK w Nowym Sączu kupił trzy używane autobusy: dwa 12-metrowe i jeden dziesięciometrowy. – Trwa ich wyposażanie w ITS a włączenie do ruchu ma nastąpić na początku wakacji – zapowiada Sławomir Rybarski, wiceprezes ds. zarządzania przewozami MPK w Nowym Sączu.

Także MZK w Oświęcimiu ma plany inwestycyjne, ale bardziej dalekosiężne. – W tym roku nie zakupiliśmy żadnych pojazdów i tego nie zrobimy, ale mamy zamiar w przyszłym roku startować w konkursie na środki unijne na ten cel – informuje „Rzeczpospolitą” Bożena Fraś, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Oświęcimiu. Dodaje, że przewoźnik będzie się starał o wsparcie z Subregionalnego Programu Rozwoju na zakup 20 autobusów z silnikiem Euro 6. Koszt zakupu takich pojazdów to ok. 20 mln zł.

Mogą Ci się również spodobać

W Rudzie Śląskiej zajrzysz do pieca

Spośród 96 projektów adaptacji wielkiego pieca Huty Pokój na cele turystyczne komisja konkursowa wybrała ...

Zmieniły się relacje dorosłych z dziećmi

Matura jest za łatwa – uważa Jarosław Pytlak, dyrektor Zespołu Szkół STO w Warszawie.

Ranking Samorządów 2019: Coraz większe wydatki na drogi

Siatka dróg lokalnych wciąż wymaga uzupełnień, remontów i modernizacji. To zadanie samorządów, które w ...

Piotr Adamowicz: Konfrontacja będzie trwać

Po śmierci Pawła spory ucichły, ale na krótko. Bardzo szybko dowiedziałem się od mojego ...

Białystok – TU się dobrze żyje

Białystok to jedno z miast, które najbardziej zyskało na zmianach, jakie zaszły w naszym ...

Wypożyczalnie sprzętu ułatwiają życie potrzebującym

Materace przeciwodleżynowe, koncentratory tlenu, wózki inwalidzkie oraz wiele innych urządzeń rehabilitacyjnych, pielęgnacyjnych i wspomagających, ...