Teatry nie przeniosą się do internetu

Ponieśliśmy ogromne straty, ale pandemia uzmysłowiła raz jeszcze, co jest istotą teatru, czyli wyjątkowy, żywy kontakt pomiędzy aktorami i widzami.

Publikacja: 01.07.2020 08:00

Tomasz Karolak, dyrektor Teatru IMKA. Fot./materiały prasowe

Tomasz Karolak, dyrektor Teatru IMKA. Fot./materiały prasowe

Foto: Tomasz Karolak, dyrektor Teatru IMKA. Fot./materiały prasowe

Wszystkim nam tego braku. Oczywiście, było wiele prezentacji online, ale one teatr mogą zastąpić tylko na chwilę, mają bowiem pomocniczy charakter.

Ważnym wydarzeniem dla prywatnych teatrów było to, że w czasie pandemii stworzyliśmy Unię Teatrów Niezależnych. Wiedzieliśmy, że wszystkie środowiska lobbują w sprawie interesów w rozmowach z przedstawicielami rządu, tymczasem nas nie reprezentował nikt. Jeżeli reprezentanci klubów piłkarskich mówią o dopłatach do pustych miejsc na stadionach – my też mamy prawo o tym mówić. Postanowiliśmy dokonać przełomu, teraz działamy razem i jeszcze bardziej uzmysłowiliśmy sobie, że jesteśmy liczącym się partnerem arystycznym, ale i ekonomicznym, a jednocześnie nasza sytuacja jest trudniejsza niż scen publicznych. Teatry publiczne kiedy nie grają – aktorzy mają źródło dochodów w etatach. W teatrach prywatnych nie ma innych źródeł dochodów niż sprzedaż biletów i sponsorzy. Kiedy nie gramy – aktorzy tracą źródła dochodów, a przecież my zatrudniamy ich o wiele więcej niż publiczne sceny. Jesteśmy też płatnikami podatków, a to daje nam prawo do występowania o wsparcie od państwa.

Tylko 99 zł za rok.
Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.

Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu.

Tylko 99 zł za rok.
Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.

Subskrybuj
gazeta
Kultura
Angus Young szybko nie wróci
Kultura
Nie tylko ekspozycje: co jeszcze oferują Polakom muzea i galerie sztuki?
Kultura
Czasy są trudne, ale samorządy nie rezygnują z inwestycji w kulturę
Kultura
Jakie teatralne premiery czekają nas w lutym? Co straszy w Polsce i na świecie
Kultura
Festiwal Dawida Podsiadły i sanah na Stadionie Narodowym
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem