Specjalna linia dla studentów i pracowników UMW

We Wrocławiu ruszyły specjalne linie autobusowe dla pracowników służby zdrowia i studentów medycyny.
Fot. MPK Wrocław / Krzysztof Balawejder

Wrocławskie MPK od poniedziałku 26 października uruchamia specjalny autobus: tylko dla medyków.

A Kraków się nad tym zastanawia. – Będziemy czekać na postulaty środowiska medycznego dot. ewentualnego ponownego uruchomienia usługi – mówi Joanna Dubiel z krakowskiego magistratu. W kwietniu to miasto miało specjalne linie tylko dla lekarzy.

Wsparcie dla walczących

W czwartek prezydent Wrocławia, Jacek Sutryk, poinformował w mediach społecznościowych, że władze miasta myślą o bezpieczeństwie personelu medycznego oraz studentów.

– Pomyślnie zakończyliśmy próbne przejazdy i już od poniedziałku uruchamiamy specjalne połączenie autobusowe dedykowane pracownikom i studentom Uniwersytetu Medycznego im. Piastów Śląskich we Wrocławiu – poinformował prezydent Sutryk.

Specjalny autobus połączy campus przy ul. Pasteura z Uniwersyteckim Szpitalem Klinicznym im. Jana Mikulicza –Radeckiego we Wrocławiu przy ul. Borowskiej.

– W tym szczególnym czasie pandemii jesteśmy winni wsparcie wszystkim walczącym na pierwszej linii pandemicznego frontu – uważa prezydent Wrocławia. Uczelnia podaje, że oba przystanki zostaną odpowiednio oznakowane.

– W obecnej sytuacji zdecydowana większość naszych zajęć odbywa się w trybie zdalnym, jednak zajęć klinicznych w szpitalu, przy pacjentach, nie uda się tak zorganizować – mówi prof. Tomasz Zatoński, prorektor ds. Budowania Relacji i Współpracy z Otoczeniem UMW.

CZYTAJ TAKŻE: Komunikacja miejska wraca do życia. „Koszty rosną, a rząd jest głuchy”

Rektor przypomina, że Uniwersytet Medyczny ma kilka ośrodków. – Dostawaliśmy liczne sygnały od studentów, że poruszanie się pomiędzy tak zwanym starym kampusem przy ul. Skłodowskiej, a Uniwersyteckim Szpitalem Klinicznym, gdzie mają kontakt z pacjentami, w czasie epidemii jest szczególnie trudne – zauważa prof. Zatoński.

Przyznaje, że studenci korzystają często ze środków komunikacji miejskiej, dlatego chcąc zminimalizować ryzyko infekcji uczelnia postanowiła zorganizować studentom i pracownikom dedykowany transport.

– Udało się dzięki wsparciu prezydenta Wrocławia Jacka Sutryka oraz władz wrocławskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji –cieszy się prorektor UMW.

Podobnie, jak w przypadku zwykłych linii wrocławskiego MPK, tak i tu, ze względów epidemicznych, będzie obowiązywał limit osób mogących przebywać w autobusie.

Zwykły pojazd zabierze 30 pasażerów, a przegubowy – 50. Specjalnie oznakowanym pojazdem będą mogli przemieszczać się tylko studenci i pracownicy Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, po okazaniu legitymacji studenckiej lub pracowniczej.

Postulaty środowiska medycznego

To nie pierwszy taki pomysł. Na początku kwietnia na ulice Krakowa wyjechało osiem linii medycznych. Specjalne autobusy służyły wyłącznie personelowi krakowskich szpitali z podkrakowskich gmin.

– Zapewni to większe bezpieczeństwo pracowników służby zdrowia, ich rodzin i pacjentów – tłumaczył Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.

CZYTAJ TAKŻE: Samorządowcy: rząd powinien z nami współpracować w walce z koronawirusem

Autobusy opisane na wyświetlaczu MED1, MED2, MED3, MED4, MED5, MED6, MED7 i MED8 były przeznaczone wyłącznie dla pracowników szpitali.

Pojazdy operowały dwa razy dziennie. Przewoziły medyków na poranną zmianę – na godzinę 7 oraz na zmianę popołudniową – na godz. 19. W sumie na specjalne linie skierowano w sumie 10 autobusów. Kursowały przez kilka tygodni.

Na razie Kraków nie wraca do takiego rozwiązania. – Kursowanie specjalnych linii autobusowych, które dowoziły personel szpitalny oraz pracowników domów pomocy społecznej do najważniejszych ośrodków w Krakowie zostało zawieszone. Będziemy czekać na postulaty środowiska medycznego dotyczące ewentualnego ponownego uruchomienia usługi – mówi Joanna Dubiel, z krakowskiego magistratu.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

W cieniu galerii handlowych do gry wracają biblioteki

Samorządy otwierają swoje wypożyczalnie dla mieszkańców. A ci chyba stęsknili się za książkami, bo ...

Małe jest piękne. Centra na prowincji odżywają szybciej

Spadki ruchu w galeriach handlowych w małych ośrodkach są o kilkadziesiąt procent mniejsze niż ...

Władysław Ortyl: obudzić potencjał Karpat

Strategia karpacka przyniesie skoordynowany rozwój regionu - uważa Władysław Ortyl, marszałek Podkarpacia.

Wizualizacja Wielkopolskiego Centrum Zdrowia Dziecka w Poznaniu

Gospodarka na eurodopalaczu

Już prawie 250 mld zł unijnego wsparcia pracuje w naszej gospodarce. Największe projekty dotyczą ...

Polityka spalonych mostów, czyli „nie każda stara rzecz jest zabytkiem”

Stalowy most nad Jeziorem Pilchowickim przetrwał 111 lat. Musi jeszcze przetrzymać wizytę Toma Cruise’a. ...