Kopalnie soli drogowej cierpią przez brak śniegu

AdobeStock

Aby poprawić swoją sytuację, firmy szukają odbiorców soli również za granicą.

W Polsce mamy dwie kopalnie, gdzie pozyskiwany jest ten surowiec. Jedna znajduje się w Kłodawie w Wielkopolsce, a druga to Kopalnia Polkowice-Sieroszowice wchodząca w skład miedziowego koncernu KGHM.

Starsza jest kopalnia w Kłodawie. Istnieje od 1949 roku. – Wydobywamy nie tylko sól drogową, ale też dla przetwórstwa spożywczego, rybnego, dla przemysłu, rolnictwa, czy sól kąpielową – wylicza Janusz Kołodziejski, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży Kopalni Soli w Kłodawie. Przyznaje, że 60 proc. sprzedaży to jednak sól drogowa, a tylko 40 proc. jest wykorzystywana do innych asortymentów.

Rocznie w Kłodawie wydobywa się od 250 do 630 tys. ton soli drogowej. Więc fakt, czy zima jest ciepła jak teraz, czy mroźna i śnieżna ma duże znaczenie dla firmy. – Warunki pogodowe odbijają się na wielkości planu sprzedaży – podkreśla Kołodziejski. Dodaje, że na razie mamy początek zimy i wszystko może się zmienić.

CZYTAJ TAKŻE: Sól i piasek już w pogotowiu

Poza tym kopalnia ok. 20 proc. wydobycia sprzedaje na rynki zagraniczne, głównie do Czech czy Słowacji. – Dla nas ważne jest nie to, czy śnieg leży na polach, ale czy jest wilgotno i przejście temperatury przez zero, bo wtedy jest zapotrzebowanie na sól – tłumaczy dyr. Kołodziejski.

Obecnie kopalnia ma ok. 100 tys. ton zapasu. A w obliczu braku zimy, wydobycie spada. Odbywa się ono w cyklach. Latem jest etap przygotowawczy i rozpoznawczy, a zimą samo wydobycie. – Teraz gdy jest ono niższe, przerzucamy ludzi do innych prac i czekamy na obniżkę temperatury – tłumaczy przedstawiciel firmy.

W Kopalni Polkowice-Sieroszowice w 2018 r. wydobyto ponad 300 tys. ton soli kamiennej. – Ok. 25 proc. soli drogowej idzie na eksport, głównie do Czech – mówi Anna Osadczuk, dyrektor komunikacji w KGHM. W Polsce odbiorcami soli są oddziały Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zarządcy dróg wojewódzkich, powiatowych, gminy, spółki komunalne oraz firmy zajmujące się utrzymaniem dróg. – Zmienność produkcji ze względu na brak warunków zimowych wynosi max +/-20 proc. rok do roku – mówi dyr. Osadczuk.

Obecnie KGHM Metraco  dysponuje magazynem soli drogowej wielkości 70 tys. ton.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Tadeusz Truskolaski: Premier podaje dane, które mu pasują

Budżet na 2020 rok oceniam jako bardzo trudny, ale już za dwa lata będziemy ...

Krótka kołdra utrudnia rozwój kultury

Coraz więcej środków przeznacza się na działalność muzeów i teatrów. Ciągle jednak jest ich ...

Uciążliwymi sąsiadami dla mieszkańców są m.in. chlewnie

Sąsiedzi będą mogli zrobić niewiele

Nowe przepisy, zamiast pomóc społecznościom lokalnym rozwiązywać problemy z uciążliwymi inwestycjami, jeszcze im to ...

Koniec zimy, czas na łyżwy. Przynajmniej w Ostrołęce

Wysokie temperatury na dworze nie muszą być wrogiem miłośników łyżew. W miastach powstają dla ...

Dialog z pominięciem samorządów

Chociaż to z samorządowych budżetów płacona jest część pensji nauczycieli, nie zaproszono ich na ...

Wschód Sztuki w Rzeszowie – o 2. edycji Międzynarodowego Festiwalu TRANS/MISJE

Historia rzeszowskiego festiwalu sięga roku 2018, kiedy to dyrektor Teatru im. Siemaszkowej, Jan Nowara, ...