Kopalnie soli drogowej cierpią przez brak śniegu

AdobeStock

Aby poprawić swoją sytuację, firmy szukają odbiorców soli również za granicą.

W Polsce mamy dwie kopalnie, gdzie pozyskiwany jest ten surowiec. Jedna znajduje się w Kłodawie w Wielkopolsce, a druga to Kopalnia Polkowice-Sieroszowice wchodząca w skład miedziowego koncernu KGHM.

Starsza jest kopalnia w Kłodawie. Istnieje od 1949 roku. – Wydobywamy nie tylko sól drogową, ale też dla przetwórstwa spożywczego, rybnego, dla przemysłu, rolnictwa, czy sól kąpielową – wylicza Janusz Kołodziejski, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży Kopalni Soli w Kłodawie. Przyznaje, że 60 proc. sprzedaży to jednak sól drogowa, a tylko 40 proc. jest wykorzystywana do innych asortymentów.

Rocznie w Kłodawie wydobywa się od 250 do 630 tys. ton soli drogowej. Więc fakt, czy zima jest ciepła jak teraz, czy mroźna i śnieżna ma duże znaczenie dla firmy. – Warunki pogodowe odbijają się na wielkości planu sprzedaży – podkreśla Kołodziejski. Dodaje, że na razie mamy początek zimy i wszystko może się zmienić.

CZYTAJ TAKŻE: Sól i piasek już w pogotowiu

Poza tym kopalnia ok. 20 proc. wydobycia sprzedaje na rynki zagraniczne, głównie do Czech czy Słowacji. – Dla nas ważne jest nie to, czy śnieg leży na polach, ale czy jest wilgotno i przejście temperatury przez zero, bo wtedy jest zapotrzebowanie na sól – tłumaczy dyr. Kołodziejski.

Obecnie kopalnia ma ok. 100 tys. ton zapasu. A w obliczu braku zimy, wydobycie spada. Odbywa się ono w cyklach. Latem jest etap przygotowawczy i rozpoznawczy, a zimą samo wydobycie. – Teraz gdy jest ono niższe, przerzucamy ludzi do innych prac i czekamy na obniżkę temperatury – tłumaczy przedstawiciel firmy.

W Kopalni Polkowice-Sieroszowice w 2018 r. wydobyto ponad 300 tys. ton soli kamiennej. – Ok. 25 proc. soli drogowej idzie na eksport, głównie do Czech – mówi Anna Osadczuk, dyrektor komunikacji w KGHM. W Polsce odbiorcami soli są oddziały Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zarządcy dróg wojewódzkich, powiatowych, gminy, spółki komunalne oraz firmy zajmujące się utrzymaniem dróg. – Zmienność produkcji ze względu na brak warunków zimowych wynosi max +/-20 proc. rok do roku – mówi dyr. Osadczuk.

Obecnie KGHM Metraco  dysponuje magazynem soli drogowej wielkości 70 tys. ton.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Poskarżyć się jest trudno

Obywatelom trudno zmusić władze samorządowe do wydania planu ochrony powietrza. Będzie niższy poziom zanieczyszczenia, ...

Warszawska firma finansowa włącza się w „biznes koronawirusowy”

Warszawska firma, zajmująca się doradztwem finansowym – MBF Group – zdecydowała się włączyć w, ...

Naznaczeni przez historię

Jubileusz wyborów z 4 czerwca 1989 roku ma być pokazaniem obywatelskiej, samorządowej Polski, bo ...

Pierwsze koty za płoty. Mniejsze miasta uruchomiły przedszkola

Pierwsze żłobki i przedszkola samorządowe już działają, głównie w mniejszych gminach. Większe miasta się ...

Jerzy Stępień: Samorządy zmieniły i zmieniają nasze życie

Myśmy musieli zbudować praktycznie wszystko od zera, w trzy miesiące - wspomina prof. Jerzy ...

Kluczowe 30 lat w historii Krakowa

Miasto umacnia znane atuty i buduje nowe. To już nie tylko kultura, nauka czy ...