Trójmiasto docenia kolej

Mieszkańcy województwa pomorskiego przodują w Polsce pod względem liczby przejazdów koleją.
Fotolia

Województwo pomorskie przoduje w wykorzystaniu kolei. W 2018 roku przeciętny pasażer podróżował tu pociągiem 25 razy.

Takich wyników mogą pozazdrościć kolejne w rankingu – mazowieckie (18,2) i dolnośląskie (9,4). Zeszłoroczna średnia krajowa nie imponuje – nieznacznie przekroczyła 8 przejazdów. Przeciętna europejska przekracza 20. Jednak do rekordzistów Europy, Szwajcarów, droga wciąż bardzo daleka – tam obywatel jeździ koleją średnio ok. 70 razy w roku.

Pomorskie jest drugie, po Mazowszu, jeśli idzie o łączną liczbę odprawionych pasażerów – w ubiegłym roku ich liczba wzrosła o ponad 2 mln, by przekroczyć 57 mln.

CZYTAJ TAKŻE: W poszukiwaniu pomorskiej codzienności

– Pomorskie jest rekordzistą w wykorzystaniu kolei, ale głównie ze względu na Szybką Kolej Miejską, która łączy miasta aglomeracji trójmiejskiej – zauważa Karol Trammer, redaktor naczelny i wydawca dwumiesięcznika „Z biegiem szyn”. – Za to należy się pochwała, jednak na prowincji województwa widać problemy – część linii pozostaje nieczynna i nie ma planów ich odtworzenia, a na istniejących trasach oferta nie jest zbyt atrakcyjna.

Przykładem, który przytacza Karol Trammer, jest nieczynna linia do Bytowa – miasta powiatowego. – Linia dochodzi do większej, modernizowanej ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego linii Szczecinek-Słupsk, jednak przy pracach budowlanych odcięto nieczynne tory do Bytowa. Plan modernizacji nie uwzględnił ich istnienia. Takimi metodami pogłębiamy kryzys kolei.

Pierwszy taki odcinek

Przed kilkoma laty trójmiejska SKM-ka wydłużyła się o nową linię. Zaczęło się w 2010 r. od powołania Pomorskiej Kolei Metropolitalnej – spółki samorządu województwa, zajmującej się infrastrukturą kolejową. W efekcie, w latach 2013-15, powstał nowy odcinek miejskiej kolejki – od Gdańska Wrzeszcza do Gdańska Osowy. Zbudowano go w miejscu korytarza po odcinku istniejącej w latach 1914-1945 Kolei Kaszubskiej (Gdańsk Wrzeszcz – Stara Piła).

CZYTAJ TAKŻE: Pomorskie innowacje na topie

Udało się nam wybudować 18 km zupełnie nowej linii kolejowej, z ośmioma przystankami oraz najnowocześniejszymi w Polsce systemami sterowania ruchem i bezpieczeństwa na kolei. Satysfakcja jest tym większa, że to pierwsza od prawie 40 lat wybudowana od podstaw linia kolejowa w Polsce oraz pierwsza w naszym kraju linia wybudowana nie przez PKP, lecz przez samorząd wojewódzki – podkreślał wówczas Mieczysław Struk, marszałek województwa.

Pociągi ruszyły 1 września 2015 roku. Przewozy na samorządowej trasie realizuje PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście (spółka, której głównym udziałowcem jest PKP SA, zawiaduje pozostałą częścią trójmiejskiej kolejki) oraz Przewozy Regionalne.

– To pokazuje, że samorządy, dzięki funduszom unijnym, są w stanie odbudować linię kolejową bez oglądania się na PKP Polskie Linie Kolejowe (spółka PKP zajmująca się infrastrukturą – red.) – podsumowuje Karol Trammer.

CZYTAJ TAKŻE: Kolej aglomeracyjna przyspiesza w Krakowie

PKM zyskuje na popularności. W pierwszym roku działalności przewiozła 2 mln osób, w roku 2017 – 3 mln, a 3 kwietnia 2019 roku do jednego z pięciu pociągów jadących tą trasą pomiędzy godz. 14 a 15 wsiadł dziesięciomilionowy pasażer.

Łącznie w 2018 roku Szybka Kolej Miejska w Trójmieście przewiozła ponad 42 mln osób.

Plan 2020+

PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiadają tymczasem prace nad usprawnieniem połączeń w województwie. Dokumentacja przygotowawcza zostanie dofinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego.

Projekty dotyczą poprawy przepustowości na linii Reda – Hel (zwiększenie liczby pociągów m.in. dzięki budowie mijanek, dobudowie drugiego toru na odcinku Reda – Władysławowo i Jastarnia – Hel oraz elektryfikacji linii), rewitalizacji odcinków Lipusz – Kościerzyna i Lipusz – Bytów (co pozwoli na powrót pociągów z Bytowa, przez Lipusz i Kościerzynę do Trójmiasta), rewitalizacji i elektryfikacji linii kolejowej na odcinku Lębork – Nowa Wieś Lęborska (co umożliwi wydłużenie relacji pociągów SKM do Nowej Wsi Lęborskiej), a także włączenia północnych dzielnic Gdyni oraz gminy Kosakowo w system kolei aglomeracyjnej (analizowane będzie nowe połączenie na trasie Gdynia – Rumia – Gdynia Port Oksywie – Kosakowo – Mosty/Mechelinki).

CZYTAJ TAKŻE: Łódzkie: kolej schodzi do podziemia

Na ekspresowe zmiany trudno jednak liczyć – opracowanie dokumentów planowane jest do końca 2020 roku.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Kraków stawia na parki

Stolica Małopolski ma już dwa parki kulturowe. Do Starego Miasta dołączyła Nowa Huta. Celem ...

Rysunek to nie tylko linie na papierze

14 czerwca otwarte zostało Triennale Rysunku Wrocław 2019. To jedna z najdłużej istniejących imprez ...

Miasta w sądzie walczą o pieniądze z rządem

Samorządy dopłacają kilkaset milionów złotych, pokrywając średnio połowę kosztów przedsięwzięć zlecanych im przez administrację ...

Urząd miasta też musi uważać na RODO

Jednym z powodów nałożenia kary w wysokości 40 tys. na burmistrza było to, że ...

Bogdan Wenta: Radni przyznali, że miasto jest w dobrych rękach

Sprawy ważne dla rozwoju miasta powinny być rozstrzygane w poczuciu odpowiedzialności każdego z radnych, ...

Włocławek zmienia się i pięknieje

Zapraszamy do odwiedzania Włocławka – miasta o wspaniałej bogatej historii, z której rodzą się ...