Województwo pomorskie przoduje w wykorzystaniu kolei. W 2018 roku przeciętny pasażer podróżował tu pociągiem 25 razy.
Takich wyników mogą pozazdrościć kolejne w rankingu – mazowieckie (18,2) i dolnośląskie (9,4). Zeszłoroczna średnia krajowa nie imponuje – nieznacznie przekroczyła 8 przejazdów. Przeciętna europejska przekracza 20. Jednak do rekordzistów Europy, Szwajcarów, droga wciąż bardzo daleka – tam obywatel jeździ koleją średnio ok. 70 razy w roku.
Pomorskie jest drugie, po Mazowszu, jeśli idzie o łączną liczbę odprawionych pasażerów – w ubiegłym roku ich liczba wzrosła o ponad 2 mln, by przekroczyć 57 mln.
CZYTAJ TAKŻE: W poszukiwaniu pomorskiej codzienności
– Pomorskie jest rekordzistą w wykorzystaniu kolei, ale głównie ze względu na Szybką Kolej Miejską, która łączy miasta aglomeracji trójmiejskiej – zauważa Karol Trammer, redaktor naczelny i wydawca dwumiesięcznika „Z biegiem szyn”. – Za to należy się pochwała, jednak na prowincji województwa widać problemy – część linii pozostaje nieczynna i nie ma planów ich odtworzenia, a na istniejących trasach oferta nie jest zbyt atrakcyjna.
Przykładem, który przytacza Karol Trammer, jest nieczynna linia do Bytowa – miasta powiatowego. – Linia dochodzi do większej, modernizowanej ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego linii Szczecinek-Słupsk, jednak przy pracach budowlanych odcięto nieczynne tory do Bytowa. Plan modernizacji nie uwzględnił ich istnienia. Takimi metodami pogłębiamy kryzys kolei.
Pierwszy taki odcinek
Przed kilkoma laty trójmiejska SKM-ka wydłużyła się o nową linię. Zaczęło się w 2010 r. od powołania Pomorskiej Kolei Metropolitalnej – spółki samorządu województwa, zajmującej się infrastrukturą kolejową. W efekcie, w latach 2013-15, powstał nowy odcinek miejskiej kolejki – od Gdańska Wrzeszcza do Gdańska Osowy. Zbudowano go w miejscu korytarza po odcinku istniejącej w latach 1914-1945 Kolei Kaszubskiej (Gdańsk Wrzeszcz – Stara Piła).
CZYTAJ TAKŻE: Pomorskie innowacje na topie
– Udało się nam wybudować 18 km zupełnie nowej linii kolejowej, z ośmioma przystankami oraz najnowocześniejszymi w Polsce systemami sterowania ruchem i bezpieczeństwa na kolei. Satysfakcja jest tym większa, że to pierwsza od prawie 40 lat wybudowana od podstaw linia kolejowa w Polsce oraz pierwsza w naszym kraju linia wybudowana nie przez PKP, lecz przez samorząd wojewódzki – podkreślał wówczas Mieczysław Struk, marszałek województwa.
Pociągi ruszyły 1 września 2015 roku. Przewozy na samorządowej trasie realizuje PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście (spółka, której głównym udziałowcem jest PKP SA, zawiaduje pozostałą częścią trójmiejskiej kolejki) oraz Przewozy Regionalne.
– To pokazuje, że samorządy, dzięki funduszom unijnym, są w stanie odbudować linię kolejową bez oglądania się na PKP Polskie Linie Kolejowe (spółka PKP zajmująca się infrastrukturą – red.) – podsumowuje Karol Trammer.
CZYTAJ TAKŻE: Kolej aglomeracyjna przyspiesza w Krakowie
PKM zyskuje na popularności. W pierwszym roku działalności przewiozła 2 mln osób, w roku 2017 – 3 mln, a 3 kwietnia 2019 roku do jednego z pięciu pociągów jadących tą trasą pomiędzy godz. 14 a 15 wsiadł dziesięciomilionowy pasażer.
Łącznie w 2018 roku Szybka Kolej Miejska w Trójmieście przewiozła ponad 42 mln osób.
Plan 2020+
PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiadają tymczasem prace nad usprawnieniem połączeń w województwie. Dokumentacja przygotowawcza zostanie dofinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego.
Projekty dotyczą poprawy przepustowości na linii Reda – Hel (zwiększenie liczby pociągów m.in. dzięki budowie mijanek, dobudowie drugiego toru na odcinku Reda – Władysławowo i Jastarnia – Hel oraz elektryfikacji linii), rewitalizacji odcinków Lipusz – Kościerzyna i Lipusz – Bytów (co pozwoli na powrót pociągów z Bytowa, przez Lipusz i Kościerzynę do Trójmiasta), rewitalizacji i elektryfikacji linii kolejowej na odcinku Lębork – Nowa Wieś Lęborska (co umożliwi wydłużenie relacji pociągów SKM do Nowej Wsi Lęborskiej), a także włączenia północnych dzielnic Gdyni oraz gminy Kosakowo w system kolei aglomeracyjnej (analizowane będzie nowe połączenie na trasie Gdynia – Rumia – Gdynia Port Oksywie – Kosakowo – Mosty/Mechelinki).
CZYTAJ TAKŻE: Łódzkie: kolej schodzi do podziemia
Na ekspresowe zmiany trudno jednak liczyć – opracowanie dokumentów planowane jest do końca 2020 roku.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.