Sektor logistyczny na fali

Branża logistyczna jest jedną z najważniejszych w Szczecinie
Shutterstock

Centrum o powierzchni 8 ha wybuduje w Szczecinie Freja. Inwestycja jest pokłosiem rozwoju branży logistycznej w kraju.

Nowe centrum powstanie w dzielnicy Płonia, na terenie dawnej giełdy. Na 8 hektarach staną magazyny o pojemności około 20 tys. miejsc paletowych i parkingi na 250 samochodów ciężarowych. Oprócz składowania towarów i szeroko pojętej obsługi logistycznej będzie tam także dostępne miejsce na odpoczynek dla kierowców.

Branża logistyczna jest jedną z najważniejszych w naszym mieście – komentuje Marek Kubik, prezes Agencji Rozwoju Aglomeracji Szczecińskiej. – Strategiczna lokalizacja na skrzyżowaniu szlaków wszystkich rodzajów transportu oraz łatwy dostęp do rynków zbytu i zaopatrzenia w Polsce, Europie i na świecie czynią miasto niezwykle atrakcyjnym miejscem do lokowania i rozwoju firm właśnie z branży logistycznej. Warto też wspomnieć, że według ostatniego raportu Jones Lang LaSalle jesteśmy w czołówce miast o największych zasobach magazynowych. Rozwojowi tego sektora oprócz doskonałego położenia miasta służą dostępność portu morskiego, lotniska cargo i sieci dróg ekspresowych, a także know-how uczelni wyższych.

Freja zamiast Transcargo

Freja to największa prywatna firma transportowa i logistyczna w Skandynawii. Jej siedziba mieści się w Skive w Danii, ma także 23 oddziały w Danii, Norwegii, Szwecji, Finlandii, Chinach i Polsce. Zatrudnia 1000 osób, z czego 100 w Polsce. Posiada 3 tys. naczep, a rocznie realizuje 3 mln transportów.

W styczniu 2018 r. Freja przejęła szczecińską firmę Transcargo wraz z jej oddziałami w Gdyni, Łodzi, Błoniu i Tczewie, a także taborem (ok. 500 naczep). W 2018 r. przychody wyniosły 141 mln zł, a w tym roku szacowany jest wzrost. Powstanie nowej firmy i budowa centrum wiążą się też ze zwiększeniem zatrudnienia w Polsce do 200 pracowników. Konsekwencją przejęcia będzie zmiana nazwy. W styczniu 2020 r. Transcargo zmieni nazwę na Freja Transport & Logistic. Tego samego dnia polska firma zostanie też przeniesiona na tę samą platformę informatyczną, z której korzysta cała grupa Freja.

CZYTAJ TAKŻE: Prezydent Szczecina: Samorząd jest obcy dla rządu

– Jesteśmy przekonani, że łącząc siły i wykorzystując wzajemne kwalifikacje, możemy zaoferować doskonalsze usługi transportowe i logistyczne, które będą stanowić wartość dla naszych klientów, a także dla innych partnerów biznesowych – mówi Torben Mortensen, prezes Transcargo, a od stycznia Freja Transport & Logistic. Wraz z przejęciem Transcargo, jednego z liderów rynków przewozowych pomiędzy Danią, krajami bałtyckimi, Europą Środkową i Grecją, Freja jest o krok bliżej do celu, jakim jest bycie pełnym i kompleksowym dostawcą na rynku transportu i logistyki w Europie.

Zrównoważony łańcuch dostaw

Transport i logistyka to jedna z najlepiej rozwijających się branż w polskiej gospodarce. Już teraz nasz kraj jest w czołówce państw unijnych o największej liczbie firm w tym sektorze. Trzy lata temu raport PwC mówił o braku 100 tys. kierowców, a obecne szacunki sięgają nawet 300 tys. Stały i silny wzrost wiąże się z położeniem Polski na trasie ważnych szlaków handlowych, a także z intensywnym rozwojem rynku e-commerce, który stale napędza logistykę i transport.

Wokół największych miast Polski powstają nowe powierzchnie magazynowe wraz z zapleczem biurowym. Komercyjne firmy rozpoczynają ich budowę pod wynajem, nie mając nawet zawartych umów. Już w trakcie budowy zostaje wynajęte 100 proc. powierzchni. Dobra kondycja firm logistycznych umożliwia też ich rozwój – nie tylko inwestycje, ale też podnoszenie jakości usług, skracanie terminów dostaw, wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań.

CZYTAJ TAKŻE: Większe statki w małych portach

FM Logistic, jedna z największych firm sektora, opublikował właśnie pierwszy raport na temat zrównoważonego rozwoju, zawierający najważniejsze efekty oddziaływania firm na gospodarkę, społeczeństwo i środowisko. Raport opisuje też inicjatywy podejmowane przez FM Logistic, których celem jest stworzenie zrównoważonego łańcucha dostaw. Jak deklaruje firma, działania związane z magazynowaniem i pakowaniem do 2030 r. mają być neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla, a już w 2022 r. ma być widoczny spadek o 20 proc. w stosunku do 2018 r. Kolejnym celem jest zmniejszenie zużycia energii o 12 proc. do 2022 r.

FM Logistic działa od 50 lat w 13 krajach na 3 kontynentach. Obsługuje klientów z sektora dóbr konsumpcyjnych, środków czystości, kosmetyków, artykułów przemysłowych i produktów ochrony zdrowia. Zatrudnia 23 tys. pracowników i uzyskuje powyżej 1 mld euro przychodów.

W Polsce działa od 1995 r. Posiada tu 12 platform logistycznych, 17 magazynów przeładunkowych. Zatrudnia 3 tys. osób, dysponuje ponad 750 tys. mkw. powierzchni i flotą 2,5 tys. samochodów. Ostatnio firma uruchomiła nowe magazyny w Lućmierzu koło Łodzi i Sarnowie koło Będzina.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Zbliża się koniec biurowego eldorado?

Mimo kłopotów z najemcami, biurowce w Łodzi pną się do góry. W budowie jest ...

Europa opiera się na solidarności

Wielkopolska jest trochę ofiarą własnego sukcesu – mówi Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego.

PRL: Koniec wdzięczności

Pomniki komunizmu bywają twarde do zgryzienia. Samorządy podchodzą do nich różnie. Władza, która chętnie ...

Lublin obywatelski. Mieszkańcy partycypacyjnie współtworzą strategię rozwoju

Dokument strategii rozwoju miasta stanowi bazę dla przyszłych przedsięwzięć, kształtowania przestrzeni miejskiej i sfery ...

Mieczysław Struk: Wynajem tylko pod kontrolą

Niekontrolowane wykorzystywanie mieszkań pod najem widzimy szczególnie w Gdańsku i Sopocie, choć ja widzę ...

Urząd dostępny dla wszystkich

Fundusz Dostępności pomoże samorządom w likwidacji barier w budynkach użyteczności publicznej. Od października można wnioskować ...