Planują trzecią linię metra

Ruszył przetarg na opracowanie studium technicznego dla III linii metra.

Publikacja: 22.05.2019 11:06

Planują trzecią linię metra

Foto: AdobeStock

Warszawski ratusz przygotowuje się już do budowy trzeciej linii metra.  – Wkrótce dowiemy się, który z proponowanych przez nas wariantów przebiegu linii M3 na Pradze-Południe jest zdaniem inżynierów najbardziej optymalny. Wyniki ich prac powinniśmy poznać za około 12 miesięcy, a wstępny raport już po 3 miesiącach – informuje Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. Dodaje też, że miasto przystępuje też do prac nad dobudowaniem stacji metra Plac Konstytucji oraz Muranów na I linii metra. Równolegle trwają też prace nad koncepcją rozbudowy linii M2 do stacji Ursus Północny.

Rozpoczęła się procedura ogłoszenia postępowania na „Opracowanie Studium technicznego III linii metra wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka w Warszawie – Etap I – Praga”. Niezbędne dokumenty do unijnej agendy wysłało już Metro Warszawskie.

CZYTAJ TAKŻE: Premetro w Poznaniu potrzebne natychmiast

Opracowanie to powinno dać odpowiedź na pytania dotyczące przebiegu i lokalizacji stacji III linii metra na odcinku od stacji C14 „Stadion Narodowy” do projektowanej stacji E6 „Gocław”, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka. Ma dostarczyć też informacji o szacunkowych kosztach inwestycji. Po otrzymaniu tego dokumentu rozpoczną się prace przygotowawcze czyli wykonane zostaną badania geologiczne, opracowane studium wykonalności, wykonane zostaną projekty budowlane.

W ramach studium technicznego analizowane będą trzy warianty przebiegu nowego odcinka podziemnej kolejki, które obejmują odcinek: stacja C14 „Stadion Narodowy” – stacja E6 „Gocław”, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka – jedna z nich przygotował prezydent Trzaskowski.

""

Stacja Stadion Narodowy została uruchomiona w marcu 2015 roku / AdobeStock

regiony.rp.pl

Jak informuje stołeczny ratusz analiza porównawcza wariantów przebiegu III linii metra musi zostać wykonana z uwzględnieniem: kryteriów funkcjonalno-przewozowych w tym wielkości przewozów, integracji różnych podsystemów transportowych, przestrzennych (kolizje z zagospodarowaniem), środowiskowych (oddziaływanie na środowisko i warunki zamieszkania), a także ekonomicznych. Oferty w tym postępowaniu można składać do 25 czerwca.

Drugie postępowanie dotyczy linii M1. W tym przypadku także dokumenty zostały wysłane do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. W ramach postępowania, podzielonego na dwa niezależne zadania, projektanci będą musieli wykonać prace przedprojektowe oraz przygotować projekt budowlany dla dwóch stacji : A12 Plac Konstytucji i A16 Muranów na I linii metra.

Wykonawca powinien przyjąć rozwiązania projektowe minimalizujące wpływ budowy nowych stacji na eksploatowaną linię i otoczenie. Dokumentacja musi być przygotowana w taki sposób, by umożliwić zakończenie inwestycji do 2026 roku.

CZYTAJ TAKŻE: Rosnące koszty hamują inwestycje

Zdaniem warszawskich urzędników dzięki powstaniu stacji Plac Konstytucji i Muranów poprawi się dostępność komunikacji miejskiej w ścisłym centrum stolicy, a odległość między stacjami zmniejszy się z około półtora kilometra do ok. 700 metrów. Ich zdaniem uruchomienie dodatkowych przystanków nie powinna mieć wpływu na częstotliwość kursowania pociągów na I linii metra. Na przygotowanie i uzyskanie pozwolenia na budowę Metro Warszawskie przewiduje 24 miesiące od daty podpisania umowy. Natomiast przewidziany kontraktem nadzór autorski skończy się w chwili odbioru końcowego robót budowlanych, ale nie później niż do końca 2026 roku.  Oferty w tym przetargu można składać do 24 czerwca.

Warszawski ratusz przygotowuje się już do budowy trzeciej linii metra.  – Wkrótce dowiemy się, który z proponowanych przez nas wariantów przebiegu linii M3 na Pradze-Południe jest zdaniem inżynierów najbardziej optymalny. Wyniki ich prac powinniśmy poznać za około 12 miesięcy, a wstępny raport już po 3 miesiącach – informuje Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. Dodaje też, że miasto przystępuje też do prac nad dobudowaniem stacji metra Plac Konstytucji oraz Muranów na I linii metra. Równolegle trwają też prace nad koncepcją rozbudowy linii M2 do stacji Ursus Północny.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Niebanalne podróże po Mazowszu. Doskonały wybór na majówkę
Materiał partnera
Sen o niekończących się szutrach
Materiał partnera
Dolny Śląsk zaprasza do aktywnego spędzania czasu
Materiał partnera
Olsztyn? Rowerem!
Z regionów
Aleksander Miszalski, nowy prezydent Krakowa: Chcemy zacząć budować metro w 2028 r.
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO