Które samorządy najlepiej odnajdują się na Facebooku, Tik-Toku czy LinkedInie?

Facebook, Instagram, X, Tik-Tok czy LinkedIn - w tych mediach społecznościowych są obecne duże miasta. Z nowego raportu wynika, że najlepiej radzi sobie tam Łódź.

Publikacja: 06.12.2024 18:00

Duże miasta prowadzą od kilku do kilkunastu profili w mediach społecznościowych

Duże miasta prowadzą od kilku do kilkunastu profili w mediach społecznościowych

Foto: AdobeStock

To miasto wiodło prym nie tylko pod kątem reklamowym. W największym stopniu Łódź kierowała swoje reklamy do osób w wieku 18-24, a to 18 proc. wszystkich odbiorców - wynika z raportu firmy Sotrender, zajmującej się badaniami i usługami w internecie.

Samorządy swoimi poczynaniami chwalą się nie tylko na własnych stronach internetowych, czy w gazetach, ale przede wszystkim są bardzo aktywne w social mediach. I to niemal wszystkich.

Łódź liderem zasięgów w mediach społecznościowych

Z analizy 18 miast wojewódzkich na Facebooku, Instagramie, TikToku i LinkedInie firmy Sotrender, w okresie od 1 stycznia do 18 listopada 2024 wynika, że najwięcej reklam w ekosystemie Meta opublikował Gdańsk. Było ich ponad 460. Ponad 250 reklam pojawiło się na koncie miasta Katowice (284) oraz Bydgoszcz (264).

W ekosystemie Meta (Facebook, Instagram, Messenger) najlepiej poradziła sobie Warszawa ze średnim zasięgiem jednej reklamy na poziomie 160 tys. Na drugim miejscu uplasowała się Łódź (116 tys.), a na trzecim Poznań (104 tys.). A Gdańsk, który opublikował najwięcej reklam, miał jeden z najniższych średnich zasięgów – zaledwie 17 tys. dla jednej reklamy. Co ciekawe, Gorzów, który wyemitował zaledwie cztery reklamy, a miał średnie zasięgi na poziomie Gdańska.

Czytaj więcej

Złote Lajki przyznane. Główne nagrody dla Warszawy, Wrocławia i Zachodniopomorskiego

Ale to Łódź jest w tym roku liderem wśród zasięgów reklam: opublikowała w tym roku pięć najbardziej nośnych komunikatów tego typu. Najlepsza z nich miała zasięg 2,6 miliona odbiorców! - Reklamy dotyczyły wydarzeń muzycznych, a te, również dzięki takiemu wsparciu, po raz kolejny okazały się sukcesem frekwencyjnym i artystycznym - chwali się łódzki ratusz.

Z kolei aż 25 proc. reklam emitowanych przez Gorzów dotarło do osób po 65 roku życia, a najbardziej zasięgowe reklamy należały do Łodzi, która równie aktywna była także na Tik-Toku. A na tym ostatnim portalu swoje oficjalne profile posiada zaledwie osiem miast wojewódzkich.

Krótkie relacje z życia miasta. Co samorządy publikują na profilach w social mediach?

Poznań prowadzi oficjalne profile na Facebooku, Instagramie, TikToku, LinkedInie oraz YouTube. - Obecność w internecie, a szczególnie w mediach społecznościowych, jest dziś kluczowa, aby skutecznie docierać z informacjami do mieszkańców miasta. Treści publikowane na naszych profilach są dostosowywane do charakteru danej platformy oraz dominujących tam grup odbiorców - mówi Joanna Żabierek, rzecznik prezydenta Poznania.

Najwięcej obserwujących Poznań ma na Facebooku. - Jest to zgodne z ogólnopolskimi statystykami, które wskazują na dominację tej platformy. Wykorzystujemy tam różnorodne formy publikacji, m.in. relacje na żywo z wydarzeń, rolki dla młodszych odbiorców oraz płatne kampanie reklamowe z precyzyjnym targetowaniem - dodaje pani rzecznik. Z kolei na Instagramie miasto skupia się na estetycznych, wizualnie atrakcyjnych treściach, które chętnie są udostępniane przez innych użytkowników tej aplikacji.

Na co dzień obsługą profili „Miasto Poznań” zajmuje się pięć osób, ale poza głównymi profilami, istnieje kilkadziesiąt kont prowadzonych przez miejskie jednostki, co pozwala to dotrzeć z dedykowanymi informacjami do różnych grup mieszkańców.

Czytaj więcej

Samorządy szukają bata na grafficiarzy

Prowadzeniem głównych profili Lublina w mediach społecznościowych zajmuje się zespół referatu ds. komunikacji społecznej w Kancelarii Prezydenta, składający się z czterech osób. Miasto ma główne profile na Facebooku, Instagramie, X (dawniej Twitter) i Tik Toku. - Największą liczbę obserwujących i polubień mamy na Facebooku (odpowiednio 110 tys. i 100 tys. użytkowników). Instagram zbliża się do 50 tys. obserwujących użytkowników. Miejski profil na Facebooku istnieje najdłużej i zebrał sporą bazę osób lubiących profil - uważa Justyna Góźdź z lubelskiego ratusza.

Zapewnia, że treści na poszczególnych profilach są zróżnicowane. Strona na Facebooku pełni rolę informacyjną, a Instagram ma funkcję stricte wizerunkową i w dużej części w jego prowadzeniu ratusz skupia się na codziennym zamieszczaniu krótkich relacji z życia miasta.

Pokazać ogólny profil miasta i dotrzeć do mieszkańców

Także Kraków ma swoje profile na Facebooku, X, Instagramie, YouTube i LinkedInie, które mają najwyższe liczby polubień, obserwujących i subskrybentów. Stronę internetową miasta krakow.pl, średnio miesięcznie odwiedza ponad 2 mln osób. Profil na Facebooku ma ponad 370 tys. obserwujących, profil na Instagramie obserwuje prawie 70 tys., a na X prawie 63 tys.

- Treści udostępniane na poszczególnych profilach mają charakter informacyjny, są zróżnicowane i skierowane do mieszkańców oraz turystów, w każdej grupie wiekowej - mówi Patrycja Piekoszewska z krakowskiego magistratu.

Kilkanaście oficjalnych profili w mediach społecznościowych ma Wrocław. Są prowadzone przez Biuro Komunikacji Internetowej UM Wrocławia. - Dodatkowo profile w mediach społecznościowych prowadzą też inne biura i wydziały Urzędu Miejskiego, a także spółki i jednostki miejskie (np. Inwestycje we Wrocławiu, Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta) - mówi Agata Dzikowska, rzecznik prezydenta Wrocławia.

Najwięcej obserwujących (ponad 443 tysiące) ma na Facebooku Wrocław [Wroclove]. - Podajemy tam komunikaty związane m.in. z inwestycjami, nasadzeniami, organizowanymi inicjatywami i wydarzeniami, czy też kluczowymi postami dotyczącymi aktualnej sytuacji w mieście, jak to było chociażby w przypadku pandemii COVID-19, wybuchu wojny pełnoskalowej w Ukrainie, czy tegorocznym alarmie przeciwpowodziowym - mówi Agata Dzikowska.

Dlaczego profile w social mediach są dla miast ważne?

Szczecin ma kilka profili na Facebooku, Jeden z nich to Szczecin Floating Garden, gdzie miasto ma 81 tys. polubień i 91 tys. obserwujących, a drugi to Wiadomości Szczecin - z 15 tys. polubień i 19 tys. obserwujących. - Pierwszy ma charakter ogólny, wizerunkowo-informacyjny, drugi już stricte informacyjny - mówi Dariusz Sadowski ze szczecińskiego ratusza.

- To coraz częściej główne źródło informacji naszych mieszkańców. A także rozrywki. FB cieszy się niesłabnącą popularnością od lat. Tutaj też kładziemy największy nacisk w naszej pracy - podkreśla urzędnik ze Szczecina.

A Patrycja Piekoszewska z Krakowa uważa, że profile w mediach społecznościowych umożliwiają kształtowanie relacji z mieszkańcami i odwiedzającymi miasto, a także służą jako źródło pozyskiwania bieżących informacji z zakresu spraw administracyjnych, inicjatyw lokalnych, wydarzeń i innych działań wpływających na codzienne życie w mieście.

Materiał Partnera
Jakie długi trzeba spłacać przede wszystkim
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Z regionów
Warszawa stawia na efektywne zarządzanie gospodarką odpadami
Z regionów
Wiatr od morza to nowe szanse
Z regionów
Dolny Śląsk wspiera biznes w ekspansji
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Z regionów
Czy sezon zimowy 2024/2025 był udany dla polskiej branży turystycznej?
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście