Projekt ustawy, mającej kluczowe znaczenie dla przyszłej integracji prowincji z metropolią Gdańsk-Gdynia-Sopot, właśnie trafił do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
- Oczekiwania społeczne wobec idei obszarów metropolitalnych są ogromne. Macie moje wsparcie – zadeklarował kilka dni temu wiceminister Tomasz Szymański przedstawicielom samorządów zrzeszonych w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk Gdynia Sopot (OMGGS). Jak podaje oficjalny portal Gdańska – Gdańsk.pl, z uwagi na społeczną wagę projektu, będzie on procedowany w Sejmie jako rządowy.
Ustawa dla Pomorza jest wzorowana na rozwiązaniach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii
Podobnie jak na Śląsku, do głównych zadań związku metropolitalnego należałyby: transport zbiorowy, przebieg dróg, strategia, planowanie przestrzenne oraz promocja. Pomorski projekt zawiera także dodatkowe działanie – ochronę środowiska i adaptację do zmian klimatu, na które region jest szczególnie narażony ze względu na swoje położenie.
Czytaj więcej
Ruszył Metrorower, największa w kraju i trzecia w Europie sieć wypożyczalni rowerów miejskich, ale już w skali metropolitalnej. Organizatorzy zakładają, że liczba wypożyczeń sięgnie przynajmniej 10 mln rocznie.
Za rozwój metropolii odpowiadałyby również mniejsze ośrodki, jak Małe Trójmiasto Kaszubskie (Wejherowo, Reda i Rumia) oraz położone na południu Pruszcz Gdański i Tczew. Natomiast odmienne od rozwiązań śląskich są dwie kwestie: udział w związku powiatów, a ponadto możliwość włączenia do metropolii samorządów spoza obszaru województwa pomorskiego, z uwagi na powiązania Trójmiasta z Elblągiem.