Sztuczna inteligencja narzędziem marketingu przyszłości

AI to narzędzie, które w niedalekiej przyszłości zrewolucjonizuje działania marketingowe, niezależnie od tego czy dotyczą one small biznesu, turystyki, e-commerce czy rozrywki – wynika z dyskusji w trakcie II edycji konferencji #WaMaMarketing.

Publikacja: 23.06.2023 15:05

Konferencja zgromadziła blisko 500 uczestników w gmachu Warmińsko – Mazurskiej Filharmonia im. Felik

Konferencja zgromadziła blisko 500 uczestników w gmachu Warmińsko – Mazurskiej Filharmonia im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie

Foto: mat.pras.

Wydarzenie poświęcone było sztucznej inteligencji, domenie Metaverse oraz zagadnieniom związanym z mediami społecznościowymi. Dlatego współprowadzącą, obok Sebastiana Grabowskiego, pełnomocnika prezesa Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji ds. Smart City i wykładowcy Uniwersytetu Jagiellońskiego, był głos sztucznej inteligencji o imieniu SIlwia.

Konferencja zgromadziła blisko 500 uczestników w gmachu Warmińsko – Mazurskiej Filharmonia im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie. Drugie tyle osób, uczestniczyło w spotkaniu dzięki transmisji on-line.

Gustaw Marek Brzezin, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego, otwierając konferencję podkreślił, że samorząd tego województwa będzie zawsze partnerem wspierającym rozwój firm z Warmii i Mazur.

Gustaw Marek Brzezin, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego

Gustaw Marek Brzezin, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego

mat.pras.

- Bez marketingu trudno mówić o działalności gospodarczej. Dlatego szczególnie ważne jest pokazanie nowych trendów, nowych możliwości. Dzisiaj wykorzystanie sztucznej inteligencji, Internetu, mediów społecznościowych to już chleb powszedni – powiedział marszałek.

Radca prawny Tomasz Palak mówił o pułapkach prawnych, na które można natknąć się korzystając z social mediów. Na przykład tworzenie i publikowanie memów, które są nie tylko rozrywką, ale i skutecznym narzędziem marketingowym, może spowodować konsekwencje prawne, jeśli ich autor nie zadba o przestrzeganie praw osobistych, autorskich czy wizerunkowych.

- Musimy zastanawiać się nad pięcioma rzeczami, kiedy przygotowujemy memy. Pierwsza z nich to osoba bohatera – rozpowszechnianie jego wizerunku wymaga zgody. Nie wymaga, jeśli ten wizerunek jest częścią większej całości, na przykład gdy jest on uczestnikiem imprezy o charakterze publicznym, lub znaną osobą – powiedział Palak.

Rola storytellingu w budowaniu marki

Kamil Kozieł, zarządzający firmą PrezART, mówił o pozornie nieistotnych czynnikach w sprzedaży i marketingu. Weźmy prawo najmniejszego wysiłku i np. ułatwienie skorzystania z formularza, dzięki jego częściowemu wypełnieniu. Ten zabieg zawsze odnosi pozytywny skutek marketingowy. Drugą jest koszt behawioralny, czyli czas, wysiłek fizyczny lub intelektualny, który musimy poświęcić, aby dany produkt kupić.

- Odkryjcie koszt behawioralny swojego klienta a potem go wyeliminujcie. Koszt behawioralny często określa nasze wybory – powiedział Kamil Kozieł. Kolejne to opcja domyślna i uznaniowa ocena wartości produktu oraz emocje.

Paweł Tkaczyk, ekspert od budowania strategii marki, przedstawił rolę storytellingu w budowaniu marki. Uwiarygodnienie obiektu, czy usługi jest tym bardziej prawdopodobne, im bliżej zestawimy je z autentycznymi eksponatami lub wydarzeniami. - Z kolei efekt aureoli, który ma wielkie znaczenie dla marketingu, polega na tym, że jeśli znam natężenie jednej cechy produktu, a nie znam żadnej innej jego cechy, to ekstrapoluję ją na te nieznane. Jesteśmy w stanie przeżywać prawdziwe emocje, obserwując przygody fikcyjnych bohaterów – zauważył.

Tkaczyk dodał, że storytelling ma bardzo dużo wspólnego ze sztuczną inteligencją. - To że przeżywany okres fascynacji chatem GPT i sztuczną inteligencją jest efektem tego, że do tej pory traktowaliśmy je jako głupią maszynę, ponieważ za każdym razem, kiedy nie znał odpowiedzi mówiły „nie wiem”. Teraz chat GPT nie odpowiada „nie wiem”, tylko zmyśla. Zmyśla tak jak ludzie – podkreślał Tkaczyk.

Amelia Kallman, futurystka, mówczyni i pisarka, podkreślała wpływ Metaverse na media społecznościowe. Powiedziała m.in., że ludzkość stoi na początku ogromnej zmiany, która dotyczyć będzie wszystkiego: społeczeństwa, polityki, technologii, środowiska oraz globalnej gospodarki. W krótkiej perspektywie tych długofalowych zmian będziemy doświadczać różnych zakłóceń i wyzwań. Ale zmiany też wiążą się z pewnymi szansami.

- Dziś, nasz świat fizyczny, to coś innego niż świat cyfrowy. Ale przed nami kolejny etap – świat wirtualny, który będzie nam oferował nowe grupy docelowe, pomysły oraz źródła przychodu – powiedziała Kallman.

Futurystka, jako przyczyny tych zmian, podała oczekiwania nowego pokolenia, które wchodzi obecnie na rynek pracy oraz zbieżność nowych technologii, jak i ewolucji Internetu. Pokolenie Alfa, czyli młodzież, która obecnie poświęca czas nauce i grom komputerowym, w niedaleki przyszłości będzie rywalami na rynku pracy pokolenia Zet.

Jej zdaniem pokolenie Alfa nie widzi różnic między światem rzeczywistym a cyfrowym, jeśli chodzi o relacje, status społeczny czy finanse. Większość z nich twierdzi, że woli spotykać się ze znajomymi wirtualnie, a połowa z nich bardziej identyfikuje się ze swoim awatarem, niż z własnym ciałem. I są skłonni, żeby płacić za dobra wirtualne.

Obecnie dane na temat preferencji użytkowników mediów społecznościowych pozyskiwane są przez rejestrowanie „klików”, czasu pozostawania na danej stronie internetowej, kontakty poprzez komunikatory. - Ale nadejdzie czas, że założymy gogle z kamerami i wtedy firmy będą zbierać informacje o naszych emocjach. Będą w stanie odczytać nasze podświadome reakcje dzięki subtelnym ruchom naszych mięśni mimicznych i oczu. Oddamy w ten sposób dostęp do naszych najbardziej intymnych danych i firmy będą nas znały lepiej, niż my znamy sami siebie. I wykorzystają te dane aby mieć jeszcze większy dostęp do naszego czasu czy pieniędzy – powiedziała Kallman.

Więcej zagrożeń, czy więcej szans?

Wojtek Kardyś, ekspert do spraw komunikacji internetowej, digital marketingu i personal brandingu, wystąpienie na konferencji poświęcił wirtualnym influencerom oraz AI w social mediowych trendach 2023 roku.

Wirtualni influencerzy, którzy istnieją tylko na portalach społecznościowych, mają już milionowe zasięgi i miliony followersów. Reklamują produkty i usługi dostępne w świecie rzeczywistym, ale w przeciwieństwie do realnych influencerów, działają 24 godziny na dobę. - Konserwatywna Europa otwiera się na wirtualnych influencerów, ponieważ dają oni to, co marketingowcy lubią najbardziej – szum medialny – powiedział Kardyś.

Petros Psyllos, elektronik, programista, innowator oraz konsultant, w prelekcji odpowiadał na pytanie: Jak wykładnicze technologie zmieniają świat, w którym żyjemy?

- Jednego dnia widzę w nich więcej zagrożeń, innego więcej szans. Dzisiaj widzę w tym więcej szans, bo skorzysta na nich medycyna, eksploracja kosmosu, walka ze zmianami klimatu. Sztuczna inteligencja, jako coś co może rozumować na bardziej abstrakcyjnym poziomie niż człowiek i dostrzegać rzeczy przez niego niezauważane, rozwiąże wiele problemów naszego świata – powiedział Psyllos.

O chacie GPT, jako „rewolucji na miarę rewolucji”, mówił Maciej Kawecki, popularyzator technologiczny i dziennikarz naukowy. - Często używamy zwrotu, że algorytmy nas zastąpią. Tak się nie stanie, ponieważ nie wiemy, w jaki sposób funkcjonuje ludzki mózg. A tym samym nie jesteśmy w stanie stworzyć algorytmu matematycznego, który na to pytanie odpowiada – wyjaśnił Kawecki.

Tytuł wystąpienia ostatniego z prelegentów, Warrena Knighta, trenera oraz mówcy z obszaru transformacji cyfrowej i wirtualnego przywództwa, brzmiał: „Sztuczna inteligencja. Przygotuj się na erę przyspieszenia”. - Kiedy wkroczymy w nowy świat technologii, przed nami pojawią się nowe wyzwania. Bo jeśli chcemy osiągnąć zamierzony cel, może się nam nie powieść. Dane pokazują, że pięćdziesiąt procent projektów nie powiedzie się. To może być skutkiem wpływu czynnika ludzkiego – powiedział Knight.

Na zakończenie konferencji do jej uczestników przemówiła wirtualna Sylwia, która życzyła im, aby byli ciekawi nowych wyzwań i świadomi postępującej technologii. - Korzystajcie z możliwości, które są przed Wami, bo one napędzają postęp – podsumowała przesłanie konferencji #WaMaMarketing 2023.

„Rzeczpospolita Życie Regionów” była patronem medialnym wydarzenia.

Wydarzenie poświęcone było sztucznej inteligencji, domenie Metaverse oraz zagadnieniom związanym z mediami społecznościowymi. Dlatego współprowadzącą, obok Sebastiana Grabowskiego, pełnomocnika prezesa Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji ds. Smart City i wykładowcy Uniwersytetu Jagiellońskiego, był głos sztucznej inteligencji o imieniu SIlwia.

Konferencja zgromadziła blisko 500 uczestników w gmachu Warmińsko – Mazurskiej Filharmonia im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie. Drugie tyle osób, uczestniczyło w spotkaniu dzięki transmisji on-line.

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Z regionów
Jak Polska świętuje wstąpienie do Unii Europejskiej
Materiał partnera
Niebanalne podróże po Mazowszu. Doskonały wybór na majówkę
Materiał partnera
Sen o niekończących się szutrach
Materiał partnera
Dolny Śląsk zaprasza do aktywnego spędzania czasu
Materiał partnera
Olsztyn? Rowerem!
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO