Już w tym roku kierowcy pojadą nowym odcinkiem trasy Górna

Trasa Górna, która znajduje się w południowej części Łodzi, to jedna z ważniejszych arterii komunikacyjnych tego miasta.

Publikacja: 31.01.2023 13:58

Już w tym roku kierowcy pojadą nowym odcinkiem trasy Górna

Foto: mat.pras.

Materiał przygotowany przez firmę Strabag

Budowa inwestycji zaczęła się 13 lat temu. Pierwszy fragment o długości blisko 4 km oddano do użytku we wrześniu 2014 r. i kończy się węzłem na ul. Rzgowskiej. Mieszkańcy długo czekali na dokończenie tej ważnej arterii.

Po wybudowaniu wschodniej części autostradowej obwodnicy Łodzi brakowało blisko 6 km do połączenia węzła autostradowego z wybudowaną częścią trasy Górna. Styczeń 2022 okazał się szczęśliwy dla trasy Górna. Zarząd Inwestycji Miejskich w Łodzi wyłonił w przetargu wykonawcę i podpisał i mowę. Partnerem tej realizacji jest firma Strabag, która jest wykonawcą wielu inwestycji samorządowych na terenie kraju. Trasa Górna jest jedną z najważniejszych inwestycji w aglomeracji łódzkiej.

Na terenie budowy trwają obecnie intensywne prace, a sama inwestycja po roku od jej rozpoczęcia jest zaawanasowana w blisko 60 proc. Budowana droga będzie miała po jednym pasie ruchu w obie strony. Na skrzyżowaniach z ulicami Nowe Górki, Bronisin, Brójecką i Świętego Rafała Kalinowskiego zaprojektowano cztery ronda. Po obu stronach jezdni poprowadzone będą chodniki, zaplanowano także drogę rowerową. Teren zostanie uzbrojony, powstaje odwodnienie, oświetlenie oraz ekrany akustyczne. Uwzględniono również nasadzenia zieleni: blisko 3000 drzew i ponad 22 tys. krzewów. Na listopad tego roku zaplanowano odbiór tego odcinka.

mat.pras.

Jest to połączenie istniejącego węzła przy ul. Rzgowskiej z autostradą A1 w Brójcach. Fragment długości blisko 6 km, budowany w granicach Łodzi, jest inwestycją miejską. Kolejne 2 km drogi są w gestii Zarządu Dróg Wojewódzkich. Oba odcinki mają zostać ukończone w tym samym czasie.

– Budowa, za którą odpowiedzialny jest Strabag, prowadzona jest zgodnie z planem i przebiega bez problemów. Prace budowlane na ciągach drogi głównej, w tym te związane z układaniem nawierzchni bitumicznej oraz ostatnie prace brukarskie, panujemy zakończyć z końcem wakacji. Jesienią rozpoczniemy prace wykończeniowe, związane z sadzeniem zieleni, oznakowaniem pionowym i poziomym. Nową trasę Górna planujemy oddać do użytkowania w listopadzie tego roku – zapewnia Maciej Tomaszewski, rzecznik prasowy Strabag.

mat.pras.

Dokonaliśmy przebudowy wielu kolizji podziemnych instalacji, w tym przebudowaliśmy magistralę wodociągową oraz wykonaliśmy dwa zbiorniki retencyjne, w tym jeden podziemny. W najbliższym czasie przebudujemy dwie linie wysokiego napięcia, które poprowadzone są w poprzek inwestycji. Pierwotny termin odbioru prac miejskiego odcinka trasy Górna wyznaczono na maj 2023 roku.

Termin podpisania umowy przesunął się o pół roku, ponieważ urząd miasta czekał na ostateczną decyzję w sprawie dofinansowania inwestycji ze środków unijnych. Bez tych funduszy łódzki samorząd nie byłby w stanie dokończyć tak ważnej dla mieszkańców drogi. Trasa Górna stanowi fragment drogi krajowej nr 91 oraz drogi wojewódzkiej 714 i ma ułatwiać połączenie centrum Łodzi z autostradą A1.

Wartość miejskiej części inwestycji trasa Górna wynosi 128,5 mln złotych. Miasto pozyskało dofinansowanie unijne w kwocie 62,4 mln złotych, a z budżetu państwa – 12,5 mln złotych.

Z regionów
Krzysztof Kosiński: Samorządy potrzebują 10 mld zł, by zrekompensować Polski Ład
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Z regionów
Wybory samorządowe 2024: Czy II tura przyniesie polityczne trzęsienia ziemi?
Z regionów
Wybory samorządowe 2024: Niektórzy kandydaci wygrali dwa razy
Z regionów
Wójt był jedynym kandydatem w wyborach i nie wygrał. Wyjaśnia dlaczego
Z regionów
W Polsce Wschodniej trudno o pociąg. Najłatwiej na Pomorzu