Miasta rozszerzają strefy płatnego parkowania

Miasta rozszerzają strefy płatnego parkowania. We Wrocławiu w połowie stycznia przybędzie 583 płatnych miejsc postojowych, a w stolicy już trzeba płacić za zostawienie samochodu w rejonie placu Hallera, czy w niektórych częściach Mokotowa.

Publikacja: 06.01.2023 13:48

Miasta rozszerzają strefy płatnego parkowania

Foto: Adobe Stock

- Strefy Płatnego Parkowania pomagają w uregulowaniu sytuacji parkingowej. Mieszkańcy, z obszaru strefy mają większą swobodę parkowania, natomiast wszyscy użytkownicy, którzy przyjeżdżają łatwiej znają miejsce do parkowania – mówi Michał Olszewski, zastępca prezydenta Warszawy.

We Wrocławiu będą nowe płatne miejsca parkingowe

Na czterech wrocławskich osiedlach: Powstańców Śląskich, Szczepinie, Przedmieściu Oławskim i Przedmieściu Świdnickim stanęły już parkometry. W sumie 37. Wyznaczają one nowy, większy obszar płatnego parkowania.

W stolicy Dolnego Śląska strefa obejmowała 5 733 miejsc, z tego 4 455 z nich znajdowało się poza ścisłym centrum miasta. Obecnie liczba płatnych miejsc postojowych wynosi 6 436.

Na wnioski Rad Osiedli – miasto wyznaczyło kolejne 583 płatne miejsca parkingowe, montując 37 parkomatów. Wrocławski ratusz podkreśla, że zrobiono to na wnioski Rad Osiedli.

– Jesteśmy zadowoleni z rozwoju Strefy Płatnego Parkowania na naszym osiedlu i bardzo się cieszymy, że niebawem na całym obszarze Przedmieścia Świdnickiego zostaną wyznaczone legalne miejsca postojowe – mówiła Magdalena Szczepaniak, przewodnicząca zarządu Osiedla Przedmieście Świdnickie.

Dodała, że w końcu mieszkańcy mogą zaparkować swoje samochody w bliskiej odległości od mieszkania, a bezpieczeństwo i komfort poruszania się, szczególnie pieszych po osiedlu, jest naprawdę niewspółmierne do tego, co było jeszcze kilkanaście miesięcy temu.

Wrocławski ratusz podkreśla, że wprowadzenie opłat za parkowanie, to przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa pieszych, uporządkowanie dzikiego parkowania, ochrona zieleńców i drzew, a także większa rotacja samochodów.

– Regulacja parkowania poprzez wprowadzenie parkomatów ma przede wszystkim duże znaczenie dla mieszkańców, ponieważ wpływa na ich komfort zamieszkiwania w danej okolicy – wyjaśnia Klaudia Piątek, rzeczniczka prasowa Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu.

Urzędnicy dodają, że w wielu miejscach osoby o ograniczonej sprawności ruchowej: starsze, z niepełnosprawnościami, poruszające się na wózku, z wózkiem dziecięcym nie mają możliwości przejścia chodnikiem, bo tak gęsto zaparkowane są pojazdy.

A w Warszawie już je wprowadzono

A w Warszawie strefa płatnego parkowania o rejon pl. Hallera na Pradze-Północ oraz nowe obszary na północnym Mokotowie powiększyła się z początkiem stycznia. Wyznaczono tam łącznie kilka tysięcy miejsc parkingowych.

- Celem rozszerzania Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego jest zwiększenie cyrkulacji pojazdów parkujących w danym rejonie – mówi prezydent Olszewski.

Miasto podaje, że z jego analiz wynika, że szczególną poprawę powinni odczuć mieszkańcy okolic pl. Hallera, gdzie zastawiane przez samochody były chodniki, trawniki i przejścia dla pieszych.

Warto podkreślić, że o ile na tym obszarze legalnie mogło zaparkować do tej pory 1308 pojazdów, teraz liczba ta wyniesie 1473, czyli aż o 165 samochodów więcej. Jest to możliwe m.in. dzięki wdrożeniu na niektórych ulicach ruchu jednokierunkowego.

- Pozytywne doświadczenia z funkcjonowania płatnej strefy na Żoliborzu czy Ochocie, skłoniły warszawskich radnych do podjęcia decyzji o rozszerzeniu jej o kolejne fragmenty miasta – podaje stołeczny ratusza. Mieszkańcy Pragi-Północ oraz Mokotowa mogą uzyskać abonament.

Strefy droższe i coraz dłuższe

Powiększyła się też strefa w podwarszawskim Otwocku. Tam stanęły już nowe parkometry. W Otwocku zmienione zostały też stawki opłaty za postój. Pierwsza godzina jest bezpłatna, ale za drugą godzinę trzeba płacić – trzy złote, a za trzecią 3,5 zł. Każda kolejne to 2, 5 zł.

Opłata jest pobierana za postój w godzinach. - W poprzedniej uchwale stawka zerowa obowiązywała w przypadku pobrania biletu na 45 min, w tej chwili zwiększamy ją do godziny. Zwiększają się także stawki za bilety pobrane po pierwszej darmowej godzinie – mówi Karolina Wojnicz, naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej w Urzędzie Miasta Otwocka.

Opłata obowiązuje od poniedziałku do piątku w godzinach od 8 do 18. Zmiana dotyczy też opłaty dodatkowej. W tej chwili jest to 50 zł. Wcześniej było to 30 zł, w przypadku zrealizowania przelewu w ciągu dwóch dni.

- Dostępność miejsc postojowych w centrum Otwocka poprawiła się zdecydowanie. Nie ma już problemu z zaparkowaniem auta tam gdzie obowiązuje strefa płatnego parkowania, a przypadki kiedy ktoś zostawi samochód na wiele godzin blokując miejsce postojowe są incydentalne - mówi Paweł Walo, wiceprezydent Otwocka.

Więcej za parkowanie płacą też kierowcy w Rzeszowie. Pierwsza godzina parkowania kosztuje obecnie pięć zł. Wcześniej trzeb było za nią zapłacić cztery zł. Strefy obowiązują obecnie od poniedziałku do piątku w godzinach od 8 do 20, a wcześniej od 9 do 17. Nad rozszerzeniem strefy płatnego parkowania pracują też urzędnicy z Katowic. Ma zacząć obowiązywać od trzeciego kwartału.

- Strefy Płatnego Parkowania pomagają w uregulowaniu sytuacji parkingowej. Mieszkańcy, z obszaru strefy mają większą swobodę parkowania, natomiast wszyscy użytkownicy, którzy przyjeżdżają łatwiej znają miejsce do parkowania – mówi Michał Olszewski, zastępca prezydenta Warszawy.

We Wrocławiu będą nowe płatne miejsca parkingowe

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Z regionów
Smart City: Jakie są wyzwania dla rozwoju technologicznego miast
Z regionów
Wójt, który wygrał wybory jednym głosem: U nas każdy głos się liczy
Z regionów
Wybory samorządowe 2024: Koniec z wieloletnimi prezydentami i burmistrzami
Z regionów
Wybory samorządowe 2024: Ilu posłów zostanie prezydentami?
Z regionów
Prezydent miasta idzie do parlamentu? Rząd już nie wyznaczy komisarza