Sieć Żabka rośnie w siłę

Żabka to nie tylko sklep, to ekosystem rozwiązań convenience, ułatwiający codzienne życie.

Publikacja: 25.06.2022 20:08

Sieć Żabka rośnie w siłę

Foto: mat.pras.

Grupa Żabka to kompleksowy ekosystem convenience, którego celem jest upraszczanie ludziom życia. To także jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek w Polsce. W 2021 roku przychody Żabki wyniosły blisko 12,4 mld zł, to o 20 proc. więcej niż w 2020 roku. To ponad 2,5 raz więcej niż budżet Poznań, miasta, z którego wywodzi się Żabka. W 2021 roku podmioty działające w ramach Grupy Żabka odprowadziły ponad 281 mln zł podatków opłat i składek oznacza to wzrost o 59 proc. rok do roku. Dziennie bisko 3 mln osób, robi zakupy w tej sieci, mając do dyspozycji ponad 8400 sklepów. Średnio na jeden sklep przypada ponad 4,5 tys. osób. A sieć nie przestaje się rozwijać, w ubiegłym roku powstało 1100 nowych placówek. W 2021 roku w Grupie Żabka pracowało ponad 45,4 tys. osób.

Ogólnopolska sieć

Grupa Żabka to unikalny ekosystem convenience, składający się z rozwiązań stworzonych z myślą o osobach, dla których szczególnymi wartościami są czas i wygoda. Żabka to ponad 8400 elementów tkanki miejskiej, będących sklepem, punktem gastronomicznym - Żabka Café oraz placówką pocztową - Wygodne Usługi w jednym. Placówki zlokalizowane są na terenie całego kraju, zarówno w dużych aglomeracjach jak i małych miejscowościach. Ponad 1400 placówek jest na Mazowszu, ponad 200 na Podkarpaciu a ponad 150 na Podlasiu. Średni czas zakupów w Żabce to 106 sekund, a większość sklepów jest otwartych 7 dni w tygodniu, zazwyczaj od 6:00 do 23:00.

Sieć fizycznych sklepów prowadzonych przez franczyzobiorców uzupełniana jest o bezobsługowe sklepy autonomiczne Żabka Nano. Sklepy tego typu lokalizowane są m.in. w miejscach, w których – ze względu na ograniczoną powierzchnię lub wymogi prawne, nie zmieściłby się standardowy sklep Żabka, na przykład w biurach, klubach fitness czy szkołach. Obecnie działa ponad 40 Żabek Nano, które są zlokalizowane w: Gdańsku, Gdyni, Katowicach, Krakowie, Piasecznie, Plewiskach, Poznaniu, Sopocie, Warszawie i Wrocławiu.

W strukturach Grupy obecne są także Żabka Jush!, oferująca dostawę zamówionych przez aplikację produktów w 15 minut oraz Delio – internetowe delikatesy z dostawą nawet w godzinę.

Łatwo i zdrowo

Żabka to możliwość szybkich zakupów spożywczych, ciepłego posiłku w drodze, wygodnego nadania paczki, wypłaty gotówki czy skorzystania z dietetycznego cateringu. Sieć stawia na jakościową i zdrową żywność między innymi poprzez poprawianie składu produktów marki własnej oraz wprowadzenie na nich intuicyjny system oceny wartości odżywczej Nutri-Score. Ułatwiając w ten sposób klientom komponowanie odpowiednio zbilansowanej diety. Grupa rozszerzyła także ofertę produktów pochodzenia roślinnego, m.in. poprzez markę Plant Hunter.

Nowe technologię

91 proc. Polaków wierzy, że technologia ułatwia im codzienne życie, dlatego za pomocą aplikacji Żappka spółka rozpoczęła pilotaż Dobrej Paczki – rozwiązania oferującego pełnowartościowy produkt z bliskim terminem przydatności do spożycia za połowę ceny. Ponad 8 milionów pobrań Żappki to również dostęp do usług płatniczych i pocztowych, a także spersonalizowana oferta produktowa i punkty lojalnościowe wymieniane na produkty lub wspierające inicjatywy charytatywne i pomocowe, takie jak Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy czy wsparcie dla Ukrainy.

Wpływ Żabki na gospodarkę

Wiemy już, że Żabka rozwija się bardzo szybko, a jakie znaczenie ma to dla krajowej gospodarki? Działalność ekosystemu Grupy Żabka wpływa na polską gospodarkę poprzez cztery efekty.

Po pierwsze poprzez wartość dodaną, czyli kategorie opisującą wkład danej gałęzi lub przedsiębiorstwa w proces produkcji dóbr i usług w danym kraju. Łączny wpływ działalności Grupy Żabka i franczyzobiorców na polską gospodarkę w 2021 roku wyniósł 5,3 mld złotych wartości dodanej i był o ponad 26 proc. większy niż w 2020 roku. To wartość nieznacznie wyższa niż całkowite planowane wydatki ogółem Miasta Poznania na rok 2022 lub kwota, która pozwoliłaby sfinansować wybudowanie ok. 5,9 tys. km asfaltowych dróg gminnych.

Każda złotówka wartości dodanej, wytworzonej bezpośrednio przez Grupę Żabka w 2021 r., tworzy dodatkowo 2,14 zł w gospodarce – w tym także poprzez działalność franczyzobiorców.

Po drugie zatrudnienie, które w 2021 roku przekroczyło w Grupie Żabka ponad 45,4 tys. osób i wzrosło o 24 proc. w stosunku do 2020 roku.

Wpływ na zatrudnienie w kraju spółki sięga znacznie dalej, dzięki zakupom, których dokonuje w innych branżach oraz powiązaniom pomiędzy nimi, grupa wywiera istotny wpływ na utrzymanie miejsc pracy w polskiej gospodarce.

Kolejny efekt to wypłacane wynagrodzenia, które są ważnym wskaźnikiem zamożności gospodarstw domowych i pozwalają zaspokajać potrzeby bytowe społeczeństwa. Łączne dochody gospodarstw domowych wygenerowane w całej polskiej gospodarce w 2021 r. dzięki działalności Grupy Żabka i jej franczyzobiorców wynosi 1,69 mld złotych. To zmiana o prawie 22 proc. w porównaniu do 2020 roku. Dzięki takiej kwocie można by sfinansować dopłaty do zakupu elektrycznych samochodów dla ponad 89 tys. osób fizycznych.

I po czwarte podatki i opłaty. W 2021 roku podmioty działające w ramach Grupy Żabka odprowadziły ponad 281 mln zł podatków, opłat i składek – 20 proc. tej kwoty zasiliło budżety gmin, powiatów i województw, a pozostała została odprowadzona do budżetu centralnego. To wzrost o 59 proc. rok do roku.

Liczy się środowisko

Badania wskazują, że Polacy coraz poważniej podchodzą do kwestii zmian klimatycznych i przestają uważać je za wyzwanie dalekiej przyszłości. 68 proc. społeczeństwa obawia się, że zmiany wpłyną negatywnie na przyszłość ich dzieci, a 78 proc. Polaków sądzi, że stan, w jakim znalazła się planeta Ziemia, wymaga zdecydowanych działań. Konsumenci coraz częściej wskazują, że powinny być one realizowane nie tylko na poziomie administracji państwowej, ale także z aktywnym zaangażowaniem biznesu. Grupa Żabka w ramach realizacji Strategii Odpowiedzialności podejmuje szereg działań wspierających w redukcji śladu węglowego, a docelowo – osiągnięciu neutralności klimatycznej w zakresie własnych operacji. Należą do nich:

- Zasilanie wszystkich operacji własnych energią elektryczną pochodzącą z odnawialnych źródeł. Zielonej energii korzysta już Maczfit przygotowując swoje posiłki, także stosowana w Żabka Nano innowacyjna technologia oparta na kamerach, zasilana jest energią elektryczną pochodzącą wyłącznie z odnawialnych źródeł energii.

- Sieć w 2021 rozpoczęła budowę niskoemisyjnego magazynu w pobliżu podwarszawskiego Radzymina.

- Spółka rozwija pilotaż elektrycznej floty.

- Grupa testuje proekologiczne rozwiązania w sklepach, placówka w warszawskiej Białołęce stanowi laboratorium rozwiązań mających przyczyniać się do redukcji wpływu Żabki na środowisko. Testowane są w niej rozwiązania w obszarach zielonej energii, transportu, czystego powietrza i gospodarki o obiegu zamkniętym.

- Obniża emisje w łańcuchu dostaw.

- Plastikowe tacki, w których są dostarczane dania diety pudełkowej Maczfit, zostały zamienione z czarnych na mleczne, plastikowe sztućce zostały zastąpione ich bambusowymi odpowiednikami.

- Wprowadzono w 100 proc. recyklingowalne torby papierowe.

- Żabka testują EKOmaty – automaty do zbiórki opakowań po napojach i aluminiowych puszek.

- Do produkcji butelek napojów marek własnych Foodini, Wycisk, OD NOWA oraz shotów S! firma używay tylko butelek pochodzących w 100 proc. z recyklingu, przez co ich ślad węglowy jest o 33 proc. niższy.

Warto podkreślić, że 2021 po raz kolejny grupa osiągnęła neutralność plastikową w operacjach własnych. Oznacza to, że wraz z klientami i partnerami biznesowymi zebrali tyle plastiku, ile wprowadzili do obiegu w swoich markach własnych i materiałach w sklepach.

Tomasze Suchański, Prezesem Zarządu Grupy Żabka,

Drugi rok pandemii nauczył nas elastycznie zarządzać naszą organizacją, efektywnie korzystać z technologii, a także uwzględniać różne scenariusze wobec realizowanych projektów. Ważnym krokiem na drodze naszego rozwoju było powołanie Grupy Żabka, która stworzyła unikatowy ekosystem rozwiązań convenience, ułatwiający klientom codzienne życie. Wiązało się to także z przyjęciem nowego modelu działania, opartego na trzech elementach: transformacji formatu modern convenience, rozwoju technologicznym oraz integracji odpowiedzialności. Największą jednostką organizacyjną w ramach Grupy jest Żabka Polska, obejmująca ponad 8400 sklepów prowadzonych przez ponad 7000 franczyzobiorców. Aby rozwijać Grupę i lepiej odpowiadać na potrzeby różnych grup klientów stworzyliśmy również nowe jednostki biznesowe, jak np. Żabka Future, która zajmuje się wyszukiwaniem i tworzeniem biznesów. Powstał także Obszar Strategii i Funkcji Centralnych, złożony z zespołów odpowiadających za wyznaczanie kierunków rozwoju Grupy oraz opracowywanie strategii, w tym ESG, konsumenckich, personalnej i finansowej Nowa organizacja firmy pozwoliła nam utrzymać wysoką dynamikę otwarć sklepów Żabka, których powstało w 2021 roku ponad 1100. Z kolei dzięki akwizycjom Żabki Future poszerzyliśmy Grupę o silne platformy e-commerce. Wśród nich znalazł się lider cateringów dietetycznych Maczfit oraz marketplace Dietly.pl. W ramach nowo powstałego start-upu Lite e-commerce uruchomiliśmy także q-commerce Żabka Jush! oraz Delio.

Anna Grabowska Wiceprezeska Zarządu, Obszar Strategii Konsumenckich

W ramach Grupy Żabka budujmy ekosystem wygodnych rozwiązań, które ułatwiają codzienne życie milionom klientów. Misję tę realizujemy w sposób zrównoważony i odpowiedzialny, dbając o ludzi i naszą planetę. To długofalowy kierunek, jaki obraliśmy w ramach przyjętej przez nas Strategii Odpowiedzialności. Nasze zobowiązania w tym obszarze są ściśle zintegrowane z celami biznesowymi. Wierzymy, że wielkie zmiany składają się z małych decyzji, dokonywanych na co dzień. Zmieniamy więc asortyment i ułatwiamy zmianę codziennych nawyków zakupowych na lepsze dla klientów i dla Ziemi, a w samych klientach wzmacniamy świadomość wpływu konsumpcji na stan planety. Odpowiedzialność za środowisko stanowi kluczowy element wszystkich naszych działań strategicznych, dlatego za cel postawiliśmy sobie osiągniecie neutralności klimatycznej w zakresie operacji własnych. Jesteśmy pierwszą firmą w Polsce i pierwszą siecią spożywczą w regionie Europy Środkowo- Wschodniej, której cele dekarbonizacji zostały naukowo zweryfikowane i zatwierdzone przez międzynarodową inicjatywę Science Based Targets (SBTi). W ten sposób udowadniamy, że obrana przez nas droga redukcji emisji gazów cieplarnianych i podjęte zobowiązania to realny plan. W 2021 roku zredukowaliśmy ślad węglowy w operacjach własnych o 29 proc. przy jednoczesnym utrzymaniu tempa wzrostu działalności biznesowej

Jolanta Bańczerowska Członkini Zarządu, Obszar Strategii Personalnej

Wypełniamy swoje zobowiązania i osiągamy kolejne sukcesy dzięki zaangażowaniu utalentowanych i ambitnych pracowników oraz współpracowników tworzących nasz zespół. Dlatego pod parasolem Akademii Żabki oferujemy szereg programów i projektów rozwojowych. W 2021 roku wdrożyliśmy Politykę Równości, która definiuje nasze podejście do wzmacniania różnorodności i budowania włączającej kultury organizacyjnej. Jest to jedno z działań, które doprowadzą nas do uzyskania certyfikacji EQUAL -SALARY, którą rozpoczęliśmy pod koniec 2021 roku. Dzięki tym aktywnościom wspieramy realizację jednego z naszych celów strategicznych – podnoszenie poziomu zaangażowania naszych pracowników. W badaniu Instytutu Gallupa w 2021 roku znaleźliśmy się w 66 percentylu najlepszych pracodawców. Badaniem obejmujemy wszystkich naszych pracowników i współpracowników, a frekwencja w 2021 roku wyniosła 91 proc., co plasuje nas w ścisłej czołówce pracodawców korzystających z tej metody badawczej.

Grupa Żabka to kompleksowy ekosystem convenience, którego celem jest upraszczanie ludziom życia. To także jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek w Polsce. W 2021 roku przychody Żabki wyniosły blisko 12,4 mld zł, to o 20 proc. więcej niż w 2020 roku. To ponad 2,5 raz więcej niż budżet Poznań, miasta, z którego wywodzi się Żabka. W 2021 roku podmioty działające w ramach Grupy Żabka odprowadziły ponad 281 mln zł podatków opłat i składek oznacza to wzrost o 59 proc. rok do roku. Dziennie bisko 3 mln osób, robi zakupy w tej sieci, mając do dyspozycji ponad 8400 sklepów. Średnio na jeden sklep przypada ponad 4,5 tys. osób. A sieć nie przestaje się rozwijać, w ubiegłym roku powstało 1100 nowych placówek. W 2021 roku w Grupie Żabka pracowało ponad 45,4 tys. osób.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Z regionów
Wybory samorządowe 2024: Koniec z wieloletnimi prezydentami i burmistrzami
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Z regionów
Wybory samorządowe 2024: Ilu posłów zostanie prezydentami?
Z regionów
Prezydent miasta idzie do parlamentu? Rząd już nie wyznaczy komisarza
Z regionów
Z Sejmu do sejmiku: Którzy posłowie przenieśli się do samorządu?
Z regionów
Były wiceprezydent Warszawy wyjaśnia, czemu chce być prezydentem Raciborza