Po dwudziestu latach od likwidacji połączeń kolejowych z miastem i blisko dekady starań lokalnych samorządowców o ich przywrócenie, problem miałaby rozwiązać budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) i połączonej z tą inwestycją kolei dużych prędkości (KDP).

Szprycha nr 7

W ubiegłym tygodniu spółka CPK zawarła kontrakt na przygotowanie studium wykonalności dla budowy polskiego odcinka nowej linii kolejowej między Katowicami i Ostrawą. Linia, o planowanej długości ok. 75 kilometrów to inwestycja w ramach tzw. szprychy nr 7, która połączy polską i czeską sieć KDP.

Projekt obejmie odcinek między Katowicami a Ostrawą oraz odcinek Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śląski wraz z odgałęzieniem do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum i łącznicami w kierunku Rybnika i Wodzisławia Śląskiego. Za opracowanie studium wykonalności dla planowanej linii kolejowej wykonawca, konsorcjum z firmą Egis Poland jako liderem, otrzyma prawie 11 mln zł.

CZYTAJ TAKŻE: Miliardy na inwestycje. Kolej pojedzie na zielonym prądzie

– Kiedy w 2012 r. wpisaliśmy powrót kolei do Strategii Rozwoju Miasta, wielu mówiło, że to nierealne przedsięwzięcie. W 2017 r. wykonaliśmy opracowanie analizujące możliwość powrotu kolei do Jastrzębia i z nim pukaliśmy do wszystkich drzwi. Efektem jest podpisanie umowy – powiedział wiceprezydent Jastrzębia-Zdroju Roman Foksowicz.

Większa atrakcyjność regionu

Trasa jest częścią wspólnej inwestycji kolejowej krajów Grupy Wyszehradzkiej łączącej Warszawę, Brno (z łącznikiem do Pragi), Bratysławę i Budapeszt. Pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2024 r., a odcinek linii łączący Katowice z Ostrawą zostanie oddany do użytku przed końcem 2030 r. Pociągi będą jeździły z prędkością do 250 km/h.

– To ważny odcinek KDP, który zwiększy atrakcyjność regionu oraz połączy kraje Grupy Wyszehradzkiej – zapowiedział prezes CPK Mikołaj Wild. Dzięki budowie nowej linii, z Katowic do Ostrawy będzie można przejechać zaledwie w 35 minut. To o godzinę krócej niż obecnie.

CZYTAJ TAKŻE: Śląska aglomeracja z własną koleją. Pomoże rządowy program

Jak podaje Ministerstwo Infrastruktury, w województwie śląskim w ramach programu kolejowego CPK powstanie w sumie 100 km nowych linii kolejowych, które wybuduje spółka CPK. Kolejnych 246 km zostanie zmodernizowanych przez zarządzająca infrastrukturą spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe.

Inwestycje te zapewnią skrócenie przejazdu z Katowic do Warszawy do 1 godz. 40 min, a z Bielska-Białej do 1 godz. 55 min. Z Jastrzębia-Zdroju i Rybnika dojedziemy do stolicy w 2 godz., z Częstochowy i Gliwic w 2 godz. 10 min. Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych.

Pomoże Kolej Plus

Tymczasem Jastrzębie-Zdrój liczy na dostęp do torów kolejowych także w ramach programu Kolej Plus. Na przygotowanie wstępnej dokumentacji budowy połączenia kolejowego Jastrzębia-Zdroju z Katowicami zatwierdził wojewódzki sejmik. To jeden z kilkunastu projektów z województwa śląskiego, które znalazły się z II etapie Kolei Plus.

CZYTAJ TAKŻE: Program Kolej Plus wchodzi na drugi etap rozwoju

Według serwisu jastrzębieonline.pl, w grę maja wchodzić dwie możliwości poprowadzenia linii. Pierwsza pobiegłaby od Jastrzębia-Zdrój Centrum do linii kolejowej Jastrzębskiej Spółki Kolejowej, następnie od Szerokiej nowym śladem wzdłuż osiedli żorskich do linii kolejowej nr 159 i dalej od Żor starym śladem linii 159.

Druga ewentualność to trasa od Jastrzębia-Zdrój Centrum do starego śladu linii 159, dalej przez Pawłowice, Żory i następnie starym śladem linii 159. Dopuszczono tu możliwość poprowadzenia od Żor nowym śladem i włączenie w linię kolejową nr 140 przed (do) stacji Orzesze Jaśkowice. W tym tygodniu maja się odbyć konsultacje w trybie on-line, dotyczące przyszłego przebiegu trasy kolejowej.