Pieniądze będą pochodzić z obligacji wrocławskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Otrzyma ono finansowanie zwrotne banków Pekao SA i PKO BP, które w całości zostanie przeznaczone na program inwestycyjny. Jego realizację zaplanowano na lata 2021-2025.

Rozjazdy do wymiany

Miejski przewoźnik kupi 21 klimatyzowanych i niskopodłogowych pojazdów Moderus Gamma, w ramach opcji zawartej w umowie z września 2020 r., powalającej zwiększyć podstawową transakcję na 25 tramwajów o dodatkowe wagony. Sfinansuje ponadto modernizację tramwajów Protram i Skoda oraz dwóch zajezdni – Borek i Ołbin, dzięki czemu będą mogły one pomieścić większą liczbę wagonów. Pieniądze mają również pozwolić na przyszły zakup tramwajów zastępujących najstarsze wagony 105N.

CZYTAJ TAKŻE: Więcej nowych tramwajów. Są z Polski, ale i z Turcji

Jak twierdzi prezes wrocławskiego MPK Krzysztof Balawejder, komunikacja miejska ma być priorytetem dla obecnych władz miasta. Od początku prezydentury Jacka Sutryka pojawiło się 200 nowych autobusów, 46 tramwajów, a kolejne 42 skierowano do modernizacji.

– To także 80 milionów rocznie na program radykalnej poprawy stanu wrocławskich torowisk – dodaje Balawejder. Dotyczy on przede wszystkim wymiany rozjazdów na najważniejszych skrzyżowaniach w mieście. Remontowane są także torowiska.

Cicho i ekologicznie

Nowe tramwaje mają jeździć na trasie do Nowego Dworu. W końcu czerwca zostało włączonych do ruchu 2 kilometry nowego torowiska i 5 nowych peronów – to pierwszy odcinek Trasy Autobusowo-Tramwajowej, jednej z największych inwestycji komunikacyjnych Wrocławia w ostatnich latach. Nowe przystanki powstały na wysokości dawnego dworca Marchijskiego, przy ul. Smoleckiej oraz przy ul. Robotniczej na wysokości ul. Śrubowej.

CZYTAJ TAKŻE: Czeka nas przesiadka na tramwaj. Duże inwestycje w miastach

Cała trasa na Nowy Dwór o długości ok. 7 kilometrów ma być gotowa w 2023 r. Będzie kosztowała ok. 390 mln zł. Pierwszy odcinek od placu Orląt Lwowskich do ul. Śrubowej i Wrocławskiego Parku Przemysłowego kosztował blisko 94 miliony złotych, z czego blisko połowa to dofinansowanie z Unii Europejskiej.

Wrocław realizuje jeszcze jedną inwestycję w rozbudowę komunikacji tramwajowej – równolegle powstaje nowa trasa na Popowice, której otwarcie ma nastąpić za dwa lata. Natomiast w planach jest trasa na Swojczyce.