– Prawo ochrony środowiska, organ ochrony środowiska wyda decyzję, w której może zobowiązać Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad do ograniczenia ponadnormatywnego oddziaływania hałasu – mówi Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka oddziału GDDKiA na Mazowszu.

Czytaj także: Powstanie nowa szybka droga. Połączy cztery województwa

Jest zbyt głośno

Fragment Południowej Obwodnicy Warszawy wraz z mostem został otwarty pod koniec grudnia. Na 15-kilometrowym odcinku znajdą się cztery węzły: Wilanów, Wał Miedzeszyński, Patriotów i Lubelska oraz nowy most. Do ukończenia pozostaje wciąż ursynowska część inwestycji.

Nowa trasa ułatwiła życie kierowcom, ale utrudniła życie mieszkańcom Wawra czy Wilanowa.

– Hałas z niej jest olbrzymi – skarżą się nie tylko do naszej redakcji.

– Ekrany ustawiono w miejscach gdzie autostrada bezpośrednio przylega do domostw. Nie są wysokie. Tam gdzie bezpośrednio przy autostradzie jest las czy pola, ekranów brak, a hałas niesie się na ponad kilometr, dociera do domostw dalej położonych, wygania zwierzęta. W kilkusetmetrowym pasie wzdłuż autostrady śpiewu ptaków nie usłyszysz, bo ich tam nie ma – opowiada pan Krzysztof mieszkaniec Wawra.

Pod koniec czerwca grupa mieszkańców ul. Patriotów zorganizowała akcję społeczną w tej sprawie. Ustawili się oni w słowo cisza, a zdjęcia z wydarzenia wrzucili do mediów społecznościowych.

– Najpierw miał powstać tunel, potem tzw. szczelna wanna, ale szczelna nie jest. Ten hałas niesie się po okolicy – mówi jeden z organizatorów akcji. Razem z innymi mierzyli oni poziom hałasu na POW i w okolicy i wyniki były wysokie – od 50 do 100 decybeli. – Korzystaliśmy z aplikacji, jej pomiary mogą być niedokładne, ale ten hałas słychać –przyznaje nasz rozmówca.

Alarmują radnych, alarmują urząd

Jak przyznaje Aleksandra Słowińska, rzecznik stołecznej dzielnicy Wawer mieszkańcy zwracają się z tą sprawą bezpośrednio do radnych dzielnicy, a także aktywnie działają w ramach założonego Stowarzyszenia Ekrany Akustyczne dla Wawra.

– Urząd dzielnicy włączył się w sprawę hałasu przy POW działając w zakresie swoich kompetencji – mówi Aleksandra Słowińska.

Rada dzielnicy podjęła stanowisko w sprawie działań związanych z hałasem wzdłuż całego odcinka trasy S2 znajdującego się na terenie Wawra, które zostało przekazane do Biura Organizacji Urzędu, a to skierowało je do Biura Infrastruktury i Biura Ochrony Środowiska.

Sprawą zajmowała się też Rada Warszawy. W swoim stanowisku zwróciła się do prezydenta miasta o przeanalizowanie możliwości podjęcia działań zmierzających do wykonania kompleksowych pomiarów akustycznych wzdłuż całego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy przebiegającego przez dzielnice Wawer i Wilanów na wysokości istniejących zabudowań mieszkalnych i usługowych.

Poza tym Zarząd Dzielnicy na spotkaniu z komendantem komisariatu policji informował o licznych zgłoszeniach mieszkańców dotyczących uciążliwego hałasu dobiegającego z wawerskiego odcinka POW związanym najprawdopodobniej z nadmierna prędkością przejeżdżających pojazdów z prośbą o podjęcie stosownych działań

Czytaj także: Przyspiesza najważniejsza inwestycja we wschodniej Polsce

Władze Wawra wystąpiły do Głównego Inspektora Transportu Drogowego oraz do Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji o podjęcie działań zmierzających do ograniczenia hałasu na odcinku C trasy S2 ( tj. wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości pomiędzy węzłami „Lubelska” i ,,Patriotów” oraz ,,Patriotów” i ,,Wał Miedzeszyński” , a także o wprowadzenie kontroli prędkości na przedmiotowym odcinku).

Biuro Ochrony Środowiska stołecznego ratusza zapewniło, że „pomiary hałasu wzdłuż Południowej Obwodnicy Warszawy będą stanowić jeden z elementów realizacji Mapy akustycznej. Warszawy, w ramach którego przewidziana została kalibracja modelu obliczeniowego mapy akustycznej, wykonanie badania poziomu hałasu drogowego związanego z eksploatacją Południowej Obwodnicy Warszawy w minimum czterech punktach pomiarowych.

Pomiary rok po otwarciu trasy

Jak informuje Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka oddziału GDDKiA na Mazowszu, zgodnie z zapisami decyzji administracyjnych, po roku od oddania S2 w. Puławska – w. Lubelska wykonana zostanie analiza porealizacyjna, w ramach której przeprowadzone zostaną pomiary hałasu i dokonana zostanie ocena skuteczności zastosowanych rozwiązań projektowych.

– W przypadku wykazania w analizie przekroczeń obowiązujących dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku na terenach zakwalifikowanych jako podlegające ochronie akustycznej organ ochrony środowiska wyda decyzję, w której może zobowiązać Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad do ograniczenia ponadnormatywnego oddziaływania hałasu – zapewnia Małgorzata Tarnowska.

Przyznaje, że GDDKiA otrzymała liczną korespondencję od mieszkańców Wilanowa i Wawra.

– Trasa S2 w węźle Patriotów przechodzi w wykopie, tzw. wannie szczelnej, która jest szczelna – to odcięcie napływu wód gruntowych z obszaru spod obiektu i poza jego ścianami na trasie głównej i jezdniach zbiorczo-rozprowadzających. Ponad nią przebiegają cztery obiekty (2 nitki ul., Patriotów oraz tory kolejowe). Ponadto wzdłuż trasy usytuowane są ekrany akustyczne – dodaje. Teraz mieszkańcy muszą czekać na badania pomiaru hałasu. Od ich wyników będzie zależało dalsze działanie GDDKiA.

W sobotę specjalną konferencję w sprawie hałasu na POW organizują stołeczni radni i radni Wawra. – W trakcie spotkania zaprezentujemy stronę internetową wraz z urządzeniami do badania hałasu generowanego przez Południową Obwodnicę Warszawy. W konferencji wezmą również udział przedstawiciele mieszkańców i lokalnych stowarzyszeń walczących o dodatkowe ekrany przy Południowej Obwodnicy Warszawy – zapowiedzieli organizatorzy.