Urząd Miasta Krakowa przygotował przewodnik po swoich parkach kulturowych. Nie dla turystów jednak, ale dla przedsiębiorców i artystów, którzy będą pracować na terenie objętym ochroną. Znalazły się tu odnośniki do aktów prawnych, katalogi dobrych praktyk i kontakty do odpowiednich instytucji.
Bez błyskotek
Chodzi m.in. o kwestię estetyki elewacji, szyldów i reklam. Nowe przepisy regulują bowiem warunki umieszczania wszelkich tablic i urządzeń reklamowych na terenie Parku Kulturowego Nowa Huta. Nośniki już istniejące powinny zostać dostosowane w ciągu sześciu miesięcy.
CZYTAJ TAKŻE: Będzie skansen w Nowej Hucie. Ma kosztować kilkadziesiąt milionów złotych
I tak, w granicach parku nie będzie reklam ani szyldów powyżej linii parteru. Obowiązuje zakaz umieszczania reklam w jaskrawej kolorystyce (z wyjątkiem neonów rurkowych), projekcji świetlnych, elementów pulsujących czy ruchomych. O działalności prowadzonej w budynku będzie informować tylko jeden szyld, zaś wyklejki na szybach mogą zajmować maksymalnie 30 proc. powierzchni witryny i zawierać wyłącznie informacje określone w przepisach. Jakie? Tym bardziej warto zajrzeć do przewodnika.
Stara Nowa Huta
Park kulturowy to jedna z form ochrony określonych w Ustawie o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Może obejmować krajobraz kulturowy i tereny z zabytkami nieruchomymi, charakterystycznymi dla miejscowej tradycji budowlanej.