Z kolei gmina Kraków chce jak najszybciej odzyskać budynek, w którym mieści się muzeum. Po remoncie planuje wykorzystać go jako centrum działalności krakowskich organizacji kombatanckich i patriotycznych.
Pamiątki i dzieła sztuki
W Muzeum Czynu Niepodległościowego zorganizowanym przez Związek Legionistów Polskich (ZLP) znajduje się wiele pamiątek związanych z walką Polaków o niepodległość. Są tu m.in. eksponaty dotyczące historii Legionów Polskich, pamiątki związane z marszałkiem Józefem Piłsudskim i Edwardem Rydzem-Śmigłym a także polskimi organizacjami patriotycznymi i niepodległościowymi czy dotyczące sypania kopca Piłsudskiego. To np. cenne, oryginalne sztandary Związków Legionistów z okresu II Rzeczpospolitej, chorągiew na wzór proporca prezydenta RP, która okrywała trumnę marszałka Piłsudskiego w czasie uroczystości pogrzebowych.
CZYTAJ TAKŻE: Muzeum Wyspiańskiego ma kosztować prawie 50 milionów złotych
Są też dzieła sztuki: obrazy, modele, grafiki i rzeźby np. gipsowy odlew maski pośmiertnej Józefa Piłsudskiego czy obraz Jerzego Kossaka „Wymarsz 1 Kompanii Kadrowej”. Nie brakuje orderów i odznaczeń wojskowych z okresu walk o niepodległość, a także umundurowania Wojska Polskiego z lat 1935–1945. Wiele z tych eksponatów to dary i depozyty osób prywatnych – pożyczone muzeum.
Kontrola ministra
Dwa lata temu, w marcu na polecenie ministra kultury odbyła się kontrola placówki. Domagały się takiej kontroli m.in. krakowskie organizacje patriotyczne, którym nie podobały się działania ZLP i sposób funkcjonowania muzeum. Kontrola wykazała rażące uchybienia w prowadzeniu placówki a także ekspozycji, konserwacji i przechowywaniu eksponatów. Muzeum nie miało np. ochrony przeciwpożarowej i zabezpieczeń przed kradzieżą. Sale ekspozycyjne nie były właściwie ogrzewane i oświetlone, miały niewłaściwą wilgotność powietrza. Większość gablot, np. z bronią i orderami, była źle zabezpieczona (gabloty można było łatwo otworzyć). Większość eksponatów nie b yła właściwie opisana i nie wiadomo było np. czy są to eksponaty oryginalne czy ich repliki lub kopie. Ponadto zbiory nie były udostępniane szerszej publiczności.