Historia urzędniczek
Pierwsza wirtualna urzędniczka zadebiutowała na internetowej stronie Biuletynu Informacji Publicznej gdyńskiego magistratu w kwietniu 2012 roku. Zasada działania była prosta: z kilkuset spraw załatwianych przez magistrat, urzędnicy wybrali te, których dotyczyło najwięcej pytań. Były to m.in. dowody osobiste, prawa jazdy, rejestracja pojazdów, ewidencja ludności, działalność gospodarcza, a także zagadnienia dotyczące działalności niektórych wydziałów urzędu: spraw społecznych, nieruchomości, geodezji, architektoniczno-budowlanego, środowiska czy edukacji.
Przez lata działania bazy serwisu były i mogą być uzupełniane w miarę potrzeb. Mają w tym pomóc m.in. oceny wystawiane przez użytkowników i ich komentarze. Wirtualna urzędniczka z gdyńskiego magistratu tylko przez pierwsze 90 dni działania odpowiedziała na ponad 35 tys. pytań. I odpowiada na nie nadal. Żeby się z nią skontaktować, wystarczy na stronie BIP-u gdyńskiego magistratu wejść w zakładkę „urzędnik online”.
Również w 2012 r. wirtualne urzędniczki zaczęły doradzać m.in. w magistracie w Świętochłowicach, Olsztynie , Łomży, Środzie Wielkopolskiej – nieco później w Jastrzębiu-Zdroju. Urzędniczka Julia ze świętochołowickiego magistratu, dzięki zastosowaniu innowacyjnej technologii, udziela odpowiedzi także w języku migowym, taką samą zdolnością może pochwalić się Ola z magistratu w Olsztynie.
CZYTAJ TAKŻE: Gry komputerowe to poważny biznes
Krakowska wirtualna urzędniczka jest multimedialną odsłoną strony Punktu Obsługi Przedsiębiorcy. Pomysł na jej uruchomienie pojawił się przy pracach nad strategią rozwoju miasta. Magistrat zorganizował pierwszy hackathon miejski „KrackHack”, a zwycięski projekt „KRKbot”, wykorzystujący nowe technologie informatyczne i sztuczną inteligencję, pozwalający komunikować się administracji z mieszkańcami, został wpisany do Strategii Rozwoju Krakowa 2030. – Przy pomocy wirtualnej urzędniczki można intuicyjnie wyszukiwać informacje z zakresu obsługi przedsiębiorcy (również zakładanie własnej działalności gospodarczej) oraz procedur dotyczących przedsiębiorców realizowanych przez Urząd Miasta i inne miejskie jednostki – mówi Joanna Korta. Dodaje, że urzędniczka odpowiada z uśmiechem nawet na pytania „czy jest pani wolna po pracy?”
Więcej wirtualnych kontaktów
Z kolei Wrocław ma Dorotę – wirtualnego doradcę mieszkańca, który pomaga w wyszukiwaniu niezbędnych informacji na stronach Biuletynu Informacji Publicznej. System informatyczny przygotowany jest na tysiące pytań mieszkańców. – Działanie naszego doradcy także oparte jest na aplikacji wirtualnego urzędnika – mówi Arkadiusz Filipowski, zastępca dyrektora Wydziału Komunikacji Społecznej UM Wrocław.