W 2017 r. przygotowano „Analizę odtworzenia linii kolejowej w Jastrzębiu-Zdroju w kontekście regionalnych i transgranicznych połączeń kolejowych”, z której wynika możliwość uruchomienia takiego połączenia. W liście intencyjnym z 2018 roku przedstawiciele zainteresowanych samorządów oraz marszałek województwa śląskiego wyrazili chęć współdziałania. PKP Polskie Linie Kolejowe przedstawiły informacje o kosztach i proponowanym przebiegu połączenia.
Śląskie porażki
Jastrzębie Zdrój leży w Rybnickim Okręgu Węglowym, rejonie zrośniętym z Górnośląskim Okręgiem Przemysłowym. Trudno wyobrazić sobie regres kolei w tym regionie. A jednak.
– Województwo śląskie to jedna z największych porażek kolei w Polsce – uważa Karol Trammer, autor książki „Ostre cięcie – jak niszczono polską kolej”. – Pociągów, które pozostały, jest bardzo mało jak na tak zurbanizowany obszar. W porównaniu ze schematem kolejowym Zagłębia Ruhry aglomeracja śląsko-dąbrowska wygląda jak teren rolniczy.
CZYTAJ TAKŻE: Pokolenie żyjące na kredyt najliczniejsze na Śląsku
I to pomimo że – jak wskazuje ubiegłoroczny raport przygotowany przez centralny Urząd Transportu Kolejowego – w województwie śląskim linie kolejowe pozostają najgęstsze (15,8 km/100 km kw., wobec średniej krajowej 6,19 km/100 km). Jednak już roczna liczba przewozów na jednego mieszkańca jest porównywalna z lesistym województwem zachodniopomorskim. W 2018 roku wskaźnik ten wyniósł 4,9 w woj. śląskim i 5,6 w zachodniopomorskim.
Zdaniem Karola Trammera pociągi na Śląsku powinny jeździć co 10-20 minut, pomiędzy wszystkimi miastami. Tymczasem zdarza się, że z Katowic do Bytomia przez dwie godziny nie ma połączenia. Brak też pociągu pomiędzy Bytomiem i Gliwicami, mimo że miasta łączy linia kolejowa.
Trudny region
Śląsk ucierpiał w wyniku wieloletniej restrukturyzacji polskich kolei, która objawiała się m.in. wzmożoną likwidacją połączeń i linii. Jednym z celów programu Kolej Plus jest powstrzymanie degradacji infrastruktury kolejowej, w tym podziału gruntów pozostałych po zlikwidowanych liniach, co umożliwi ich odbudowę.