Rekordzistką pod względem wysokości budżetu promocyjnego oraz wzrostu ubiegłorocznych wydatków na ten cel jest Warszawa. Stołeczny budżet na promocję zwiększył się w minionym roku aż o ponad 35 mln zł, do 59 mln zł. Wynika to także z wielkości miasta, a więc skali wydatków związanych z jego funkcjonowaniem. Katarzyna Pienkowska z biura marketingu Urzędu Miasta Warszawy wyjaśnia, że podstawa działań promocyjnych to skierowane do mieszkańców stolicy kampanie edukacyjno-informacyjne. Jedną z ważniejszych jest coroczna kampania PIT zachęcająca mieszkańców do płacenia podatków w Warszawie, która przynosi wymierne efekty w postaci większych wpływów do budżetu miasta. Co roku władze stolicy promują też budżet obywatelski (zachęcając warszawiaków do uczestnictwa w jego podziale) oraz wydarzenia, które wpisały się już w kalendarz stołecznych imprez, w tym np. Noc Muzeów. Natomiast ubiegłoroczny budżet promocyjny Warszawy podwyższyły też różnorodne działania związane z 100. rocznicą odzyskania niepodległości przez Polskę.
Intrygujący slogan
Jak zaznacza Katarzyna Pienkowska, bardzo ważne są też kampanie zwracające uwagę mieszkańców na ważny problem; gdy w Polsce wzrosła zachorowalność na odrę, władze Warszawy przeprowadziły kampanię zachęcającą do szczepień. – Promowaliśmy też bezpieczeństwo na ulicach; kampania miała różne odsłony – była skierowana do kierowców, pieszych i rowerzystów. Teraz mamy kolejną – do użytkowników hulajnóg – wylicza Katarzyna Pienkowska, dodając, że w ubiegłym roku Warszawa miała również (kolejną już) kampanię w CNN.
AdobeStock
W CNN i w BBC, a także w mediach społecznościowych, reklamowała się w tym roku Łódź, która w ostatnich latach ruszyła do prawdziwej ofensywy promocyjnej. Już w ubiegłym roku była liderem tempa wzrostu wydatków na promocję, zwiększając je prawie pięciokrotnie w porównaniu z 2017 r. (do 12,6 mln zł.). W tym roku mają sięgnąć 15,2 mln zł.
– W roku 2018 i 2019 koncentrowaliśmy się na zagranicznej promocji gospodarczej Łodzi oraz działaniach skierowanych do wewnątrz, czyli do mieszkańców miasta – wyjaśnia Krzysztof Babij z biura promocji i nowych mediów Urzędu Miasta Łodzi, dodając, że w 2019 r. miasto inwestowało też w promocję skierowaną do turystów (głównie z Niemiec i Wielkiej Brytanii). O inwestorów Łódź zabiega zaś mocno w rozpoczętej we wrześniu 2018 r. zagranicznej kampanii informacyjno-promocyjnej, która ma trwać do końca września br. Kampania obejmuje różne działania, a jej koszt – 3,2 mln zł – zostanie pokryty w 85 proc. z unijnych funduszy.