Miejska moda na elektryki nabiera rozpędu

W komunikacji miejskiej samorządy stawiają na pojazdy niskoemisyjne czy elektryczne, a ich zakup wspomagają najczęściej dotacje unijne.

Publikacja: 29.08.2019 17:59

Miejska moda na elektryki nabiera rozpędu

Foto: Shutterstock

Zapotrzebowanie na takie autobusy cały czas rośnie. – Zainteresowanie pojazdami bezemisyjnymi, zarówno w Polsce, jak i w Europie, jest ogromne. Dla przykładu w 2013 roku rynek ten wynosił około 1 proc. całego rynku autobusowego w Europie, a dziś stanowi ponad 20 proc. i wciąż rośnie – mówi Mateusz Figaszewski, pełnomocnik zarządu ds. rozwoju e-mobilności i PR w Solaris Bus & Coach.

Zarząd województwa warmińsko-mazurskiego podzielił ostatnio ponad 20 mln zł na zakup autobusów elektrycznych. Skorzystają na tym mieszkańcy kilku miast w regionie.

CZYTAJ TAKŻE: Miasta finansują floty ekologicznych autobusów

– W ramach przeprowadzonych konkursów o wsparcie starało się 13 samorządów, m.in na zakup autobusów niskoemisyjnych (elektrycznych, hybrydowych), tramwajów, biletomatów czy przebudowę linii komunikacji miejskiej, a także budowę parkingów P&R czy miejsc parkingowych – informuje biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego w Olsztynie. Zarząd województwa wybrał projekty złożone przez pięć samorządów: Ostródę, Lidzbark Warmiński, Elbląg, Szczytno oraz Ełk.

Szczytno chce m.in. kupić dwa elektryczne autobusy wraz z niezbędną infrastrukturą, zmodernizować oświetlenie uliczne (LED) czy wybudować nowy odcinek trasy autobusowej. Ostróda dzięki dotacjom zrealizuje projekt „zrównoważony transport miejski” i chce kupić m.in. 12 autobusów (w tym dwa elektryczne) czy wybudować ścieżki rowerowe. Ełk planuje m.in. zakup dwóch autobusów hybrydowych.

A w Elblągu będzie piąty nowy tramwaj. Dofinansowanie to ponad dwa mln zł. – Zakres projektu obejmuje: zakup nowego niskoemisyjnego taboru tramwajowego oraz wsparcie węzła przesiadkowego poprzez wdrażanie systemów informacji i zarządzania ruchem oraz zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów – wylicza Witold Wróblewski, prezydent Elbląga.

CZYTAJ TAKŻE: Upały dają się we znaki kierowcom autobusów

Lidzbark Warmiński unijne wsparcie przeznaczy rozwój mobilności i transportu publicznego (w mieście nie ma dziś komunikacji publicznej). – Po podpisaniu umowy o dofinansowanie ogłosimy przetarg na jego wykonanie. Liczymy, że postępowanie przetargowe wyłoni wykonawcę prac budowlanych i planujemy wykonanie ich w okresie 2020–2021 – mówi Jacek Wiśniowski, burmistrz Lidzbarka. Tłumaczy, że miasto musi nie tylko zakupić tabor, ale też stworzyć odpowiednią infrastrukturę.

Samorządy w Europie coraz mocniej inwestują w tabor nisko- czy bezemisyjny. – Tylko w ostatnich kilku miesiącach podpisaliśmy kolejne umowy na dostawę autobusów elektrycznych dla Warszawy (130 sztuk), Mediolanu (do 250 sztuk) czy Berlina (90 sztuk) – wylicza Mateusz Figaszewski. Dodaje, że do tej pory firma dostarczyła i ma zamówionych ponad 700 autobusów elektrycznych.

Zapotrzebowanie na takie autobusy cały czas rośnie. – Zainteresowanie pojazdami bezemisyjnymi, zarówno w Polsce, jak i w Europie, jest ogromne. Dla przykładu w 2013 roku rynek ten wynosił około 1 proc. całego rynku autobusowego w Europie, a dziś stanowi ponad 20 proc. i wciąż rośnie – mówi Mateusz Figaszewski, pełnomocnik zarządu ds. rozwoju e-mobilności i PR w Solaris Bus & Coach.

Zarząd województwa warmińsko-mazurskiego podzielił ostatnio ponad 20 mln zł na zakup autobusów elektrycznych. Skorzystają na tym mieszkańcy kilku miast w regionie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Z regionów
Miejskie skwery, które zatrzymują deszcz. Powstaje ich coraz więcej
Z regionów
Czy inwestycja w rowery się opłaca? To miasto jest tego dowodem
Z regionów
Miasta szukają strażników miejskich. Co oferują?
Z regionów
W jaki sposób polskie spółki energetyczne pomagają Ukrainie
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Z regionów
Samorządy chcą organizować zajęcia dodatkowe dla uczniów. Ale potrzebują pieniędzy
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki