Czy inwestorzy chętnie stawiają na Pomorze Zachodnie? Czy rok 2019 będzie można uznać za udany?
Od trzech lat obserwujemy znaczne spowolnienie w napływie bezpośrednich inwestycji zagranicznych do regionu, co jest trendem krajowym, wynikającym z dwóch czynników. Po pierwsze, z niepewności inwestorów, którzy częściej, niż byśmy tego oczekiwali, wycofują się z planów inwestowania w Polsce albo odwlekają podjęcie takiej decyzji z uwagi na dość negatywny przekaz co do stabilności politycznej w Polsce. Obserwuję prasę na Facebooku w wielu językach i w wielu krajach. Negatywne informacje bardzo szybko przepływają do prasy światowej, co ma wpływ na naszą reputację. Przypomnę, że największymi inwestorami w regionie są Niemcy oraz Skandynawowie. Krytycznie oceniam też zmiany w systemie promocji gospodarczej Polski za granicą. Wykasowano bowiem całą pamięć instytucjonalną i wypracowane kontakty. W tym biznesie ważny jest wzajemny szacunek, zaufanie, budowanie relacji oraz właściwa dyplomacja i profesjonalizacja. Pomimo tych ograniczeń mijający rok zaliczam do udanych. Udało się sfinalizować kilka ważnych projektów inwestycyjnych, z których niektóre na trwałe zmienią krajobraz gospodarczy Pomorza Zachodniego.
Jakie były największe inwestycje?
Największą i najważniejszą inwestycją ogłoszoną w bieżącym roku jest KION Group, która zbuduje w Kołbaskowie nowoczesną fabrykę wózków jezdniowych marki Linde. Na 18 hektarach, kosztem 260 mln zł, powstanie nie tylko zakład produkcyjny, ale też centrum badawczo-rozwojowe. Inwestycja ma się zakończyć na początku 2021 roku i dać pracę co najmniej 150 mieszkańcom Pomorza Zachodniego. 170 mln zł zainwestuje czeski Accolade, rozbudowując Panattoni Park Szczecin w Załomiu. Na ukończeniu jest centrum dystrybucji Lidl w podstargardzkim Parku Przemysłowym Nowoczesnych Technologii. Niemiecki gigant wydał ponad 200 mln zł na budowę nowoczesnego magazynu wielkości 60 tys. m kw., w którym pracę znajdzie 200 osób. Na początku października ruszy pierwszy w regionie terminal air cargo na goleniowskim lotnisku. Waimea holding wydała 30 mln zł na obiekt wielkości 8 tys. m kw., który rocznie obsłuży 10 tys. ton różnych ładunków: od dżinsów zamawianych w sklepach internetowych przez żywe zwierzęta po ładunki wielkogabarytowe. Codziennością stały się rozbudowy zakładów działających na Pomorzu Zachodnich od lat, wymienię tylko Bridgestone i Hydroline w Stargardzie.
Co jest wyróżnikiem Zachodniopomorskiego? Gdy trafia do pana potencjalny inwestor, jaki atut wymienia pan na pierwszym miejscu?