Droga ekspresowa S14 łącząca A2 i S8 domknie od zachodu tzw. ring autostradowy wokół stolicy regionu, która uzyska tym samym pełną obwodnicę z dróg szybkiego ruchu i autostrad. Jednocześnie trasa przejmie ruch tranzytowy z zatłoczonej drogi krajowej nr 71, przebiegającej przez centra Zgierza, Aleksandrowa Łódzkiego, Konstantynowa Łódzkiego i Pabianic. Poprawi także warunki ruchu w zachodniej części Łodzi, ułatwiając kierowcom jadącym od strony Konina, Poddębic czy Warty dojazd do autostrad A1 i A2, a także drogi ekspresowej S8, bez konieczności wjeżdżania do miasta. Dzięki wybudowaniu 28,5–kilometrowego odcinka S14, Łódź (wraz z aglomeracją) będzie pierwszym miastem w Polsce z pełnym ringiem wykorzystującym autostrady i drogi ekspresowe.

""

regiony.rp.pl

Kilka dni temu GDDKiA podpisała z chińską firmą Stecol Corporationumowę na realizację 16-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S14 od węzła Łódź Teofilów do wyjazdu Słowik. Ofertę o wartości ponad 724,1 mln zł wyłoniono spośród dziesięciu złożonych w łódzkim oddziale GDDKiA. – Przez najbliższe 10 miesięcy trwać będą prace projektowe, przez kolejne 25 miesięcy (do których należy doliczyć jeszcze wyłączone z budowy okresy zimowe) trwać będą prace budowlane. Z początkiem 2023 roku droga powinna zostać oddana do użytku – mówi Maciej Zalewski, rzecznik prasowy łódzkiego oddziału GDDKiA.

CZYTAJ TAKŻE: Łódź: powolna śmierć podmiejskich tramwajów

Trasa S14 została zaprojektowana w taki sposób, aby w przyszłości można było dobudować trzeci pas ruchu na każdej z jezdni, bez ingerencji w istniejące obiekty inżynierskie. W ramach przedsięwzięcia powstaną węzły drogowe, przebudowane zostaną wszystkie drogi kolidujące z nową drogą ekspresową, pojawią się także dodatkowe drogi technologiczne, oświetlenie, kilkanaście dużych i kilkadziesiąt mniejszych obiektów inżynierskich w postaci: wiaduktów, mostów, przepustów, chodników, ścieżek rowerowych, systemu odwodnienia itp.

""

Fragment trasy S14 /. fot. GDDKiA

regiony.rp.pl

W 2021 roku gotowy ma być pierwszy z realizowanych obecnie dwóch odcinków S14, tj. węzeł Lublinek – węzeł Teofilów, za którego projekt i budowę odpowiada konsorcjum firm: Budimex i Strabag. Umowa na jego realizację podpisana została w październiku 2018 roku, a wartość kontraktu na 12,5-kilometrowy odcinek wyniosła 561,8 mln. Cała droga ekspresowa S14 liczy nieco ponad 40 kilometrów, a pierwsze dwa odcinki: Pabianice – Dobroń i Dobroń – Róża oddano do użytku kilka lat temu. W 2011 roku otwarto liczący 9,6 kilometrów odcinek Pabianice – Dobroń, będący jednocześnie fragmentem obwodnicy Pabianic, a trzy lata później 3,6-kilometrowy fragment od węzła Dobroń do węzła Róża, stanowiący kolejną część obwodnicy Pabianic.Realizacja dwóch budowanych odcinków kosztować będzie łącznie 1 285,9 mln złotych, z czego 900 mln pochodzi ze środków europejskich, z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”.

CZYTAJ TAKŻE: Podwórko na miejskiej ulicy

Jak wygląda ring wokół Łodzi? Północną obwodnicę Łodzi stanowi autostrada A2 na odcinku między węzłami Emilia i Łódź Północ o długości około 22 km. Południową – fragment drogi ekspresowej S8 na odcinku od węzła Róża do węzła Łódź Południe. Wschodnia, to 40-kilometrowy odcinek autostrady A1 na odcinku Stryków – Tuszyn, będący jednym z najważniejszych fragmentów dróg szybkiego ruchu w Polsce. Fragment ten łączy bowiem autostrady A1 i A2 oraz drogę ekspresową S8, ułatwiając podróż z południa Polski na północ oraz w przeciwnym kierunku. To także bardzo ważny odcinek dla samych łodzian. Nie dość, że z miasta wyprowadzono niemalże cały ruch tranzytowy z kierunku północ-południe, to jeszcze pozwala na szybszy dojazd pomiędzy niektórymi wschodnimi dzielnicami Łodzi.