Umowy na 9 mld złotych. Ta firma to potentat lokalnego transportu

Blisko 9 mld złotych warte są umowy podpisane z wojewódzkimi samorządami przez Polregio. Jego pociągi pokonają w regionach 385 mln kilometrów.

Publikacja: 28.12.2020 19:18

Blisko 9 mld złotych warte są umowy podpisane z wojewódzkimi samorządami przez Polregio.

Blisko 9 mld złotych warte są umowy podpisane z wojewódzkimi samorządami przez Polregio.

Foto: Fot. Pixabay

Polregio, największy przewoźnik kolejowy w Polsce, zawarł 15 wieloletnich kontraktów na obsługę połączeń w regionach. Osiem umów podpisano na dziesięć lat, większość pozostałych – na osiem lub sześć lat. W rezultacie spółka w długoterminowej perspektywie ma zapewnione finansowanie od samych tylko samorządów wojewódzkich na poziomie blisko 9 mld zł. – Dzięki podpisanym umowom i wprowadzonym w spółce zmianom możemy pracować nad programem inwestycji we własne zaplecza techniczne oraz modernizację i zakup nowego taboru – powiedział prezes Polregio, Artur Martyniuk.

Nowe połączenia

Wraz z nowym rozkładem jazdy, który wszedł w życie w całej Polsce 13 grudnia, przewoźnik uruchamia nowe połączenia w województwach: zachodniopomorskim, podkarpackim, lubuskim, lubelskim i podlaskim. W województwach małopolskim i śląskim zwiększa się do 28 par pociągów dziennie liczba połączeń na trasie Kraków–Katowice. Część będzie realizowana nowymi składami typu Impuls.

O 30 proc. została zwiększona liczba połączeń na Podlasiu. Dzięki reaktywacji pasażerskiego ruchu kolejowego na linii nr 52 Lewki–Hajnówka, na której pojawi się pięć nowych przystanków, od 1 stycznia 2021 r. zostaną uruchomione bezpośrednie połączenia z Białegostoku i Bielska Podlaskiego do Hajnówki oraz w relacji Białystok–Siedlce przez Hajnówkę. Od stycznia 2021 roku międzynarodowe pociągi z Białegostoku do Kowna będą kursować codziennie. Nowa umowa na ponad 206 mln zł została zawarta na cztery lata.

CZYTAJ TAKŻE: Inwestycje kolejowe na Podkarpaciu: po szynach do metropolii

Sześcioletnia umowa warta 672 mln zł została podpisana z województwem pomorskim. W jej ramach do 2026 roku pociągi przewoźnika pokonają ponad 34,5 mln kilometrów. Codziennie Polregio będzie uruchamiać ponad 300 pociągów, które zatrzymają się na blisko dwustu przystankach. Dwa połączenia: Malbork–Gdynia Główna i Gdynia Główna–Słupsk zostaną połączone w jedną relację Malbork–Słupsk. Ale przedłużająca się modernizacja linii 207 sprawia, że na linii Malbork–Kwidzyn–Grudziądz będzie komunikacja zastępcza.

2,2 miliona kilometrów

Województwo dolnośląskie w ramach dziesięcioletniej umowy wartej 309 mln zł zdecydowało się na dodatkowe połączenia do Wołowa, Opola i Poznania. Oprócz dodatkowych 18 par pociągów pasażerowie odczują zmiany wynikające z zakończonych remontów. Na przykład na zmodernizowanej linii Wrocław–Poznań pociągi Polregio, które zatrzymują się na wszystkich przystankach, będą jeździły nawet o kilkadziesiąt minut krócej. Natomiast na linii Wrocław–Ścinawa–Głogów–Zielona Góra już od kwietnia przyszłego roku będzie jeździł wyłącznie tabor wyposażony w klimatyzację i udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.

Na ograniczenie liczby połączeń zdecydował się natomiast samorząd województwa kujawsko-pomorskiego. Pociągi Polregio pokonają w tym regionie łącznie 2,2 mln kilometrów, o 1,3 mln mniej niż w poprzednich latach. To efekt nowej, podpisanej tylko na rok umowy na przewozy kolejowe w regionie, na kwotę 52,2 mln zł. Z początkiem 2021 roku likwidowanych będzie kilkadziesiąt relacji. Całkowicie zrezygnowano z ruchu na linii Włocławek–Kutno oraz Laskowice Pomorskie–Smętowo.

Polregio liczy, że w wyniku dalszych rozmów samorząd znajdzie pieniądze na przywrócenie dotychczasowego rozkładu jazdy w perspektywie kilku miesięcy.

Polregio, największy przewoźnik kolejowy w Polsce, zawarł 15 wieloletnich kontraktów na obsługę połączeń w regionach. Osiem umów podpisano na dziesięć lat, większość pozostałych – na osiem lub sześć lat. W rezultacie spółka w długoterminowej perspektywie ma zapewnione finansowanie od samych tylko samorządów wojewódzkich na poziomie blisko 9 mld zł. – Dzięki podpisanym umowom i wprowadzonym w spółce zmianom możemy pracować nad programem inwestycji we własne zaplecza techniczne oraz modernizację i zakup nowego taboru – powiedział prezes Polregio, Artur Martyniuk.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi