Inwestycje kolejowe na Podkarpaciu: po szynach do metropolii

fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Rzeszów dołącza do miast z pomysłem na kolej aglomeracyjną. Podpisano wartą niemal 300 mln zł umowę na projekt oraz budowę linii i przystanków.

W planach znalazła się linia do lotniska w podrzeszowskiej Jasionce i nowe przystanki na czterech lokalnych trasach. Podmiejska Kolej Aglomeracyjna to skok cywilizacyjny dla regionu, uważa Ewa Leniart, wojewoda podkarpacki.

– Pozwoli znacznej części mieszkańców istotnie obniżyć czas dojazdu do stolicy województwa. Wpłynie także na podniesienie rangi portu lotniczego Rzeszów-Jasionka, jako hubu komunikacyjnego w tej części kraju – dodaje.

CZYTAJ TAKŻE: Program Kolej Plus wchodzi na drugi etap rozwoju

Przejazd z Rzeszowa Głównego do nowej stacji Port Lotniczy zajmie 12 – 14 minut. To o ponad połowę krócej od podróży autobusem, jaką trzeba odbyć obecnie. Czas dojazdu samochodem oszacowano na 18 – 20 min.

Bliski Rzeszów

Oprócz dwóch przystanków na projektowanej linii do lotniska zaplanowano budowę nowych przystanków na istniejących trasach wylotowych z Rzeszowa. Część z nich powstanie w samym mieście. Łącznie ma ich być 15. Znajdą się na liniach do Kolbuszowej, Strzyżowa, Dębicy i Przeworska.

Podmiejska Kolej Aglomeracyjna to forma podróżowania, jakiej w naszym województwie jeszcze nie było – przyznaje Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego. – Nasze wspólne przedsięwzięcie zupełnie zmieni sposób myślenia o przemieszczaniu się, podróżowaniu do pracy i nie tylko. Dla wielu mieszkańców [województwa] Rzeszów będzie jeszcze bliższy – dodaje.

CZYTAJ TAKŻE: Dojeżdżały tu koleje lwowskie. Przypomną ich historię

Budowniczym Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej jest Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie, zlecającym zadanie – PKP Polskie Linie Kolejowe. Czas realizacji przewidziano na 32 miesiące, zatem finału prac należy się spodziewać w drugiej połowie 2023 roku. Unijne dofinansowanie przekracza dwie trzecie wartości przedsięwzięcia i sięga 210 mln zł.

Miasta po kolei

Plany Rzeszowa wpisują się w próby odbudowy kolei, które deklarują zarówno władze centralne, jak i samorządy. Koleje metropolitalne projektowane są w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, a także wokół Wrocławia i Lublina.

Sieć połączeń rozwija się już w sąsiedztwie Poznania i Szczecina. Tunel drążony pomiędzy stacjami Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska zwiększy atrakcyjność Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej – powstaną nowe podziemne przystanki w mieście.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Niespełna 30 proc. radnych w Polsce to kobiety

W polityce – również tej lokalnej – płeć piękna jest nadal w defensywie. Tylko ...

Ewa Leniart: szczepienia w Rzeszowie bez związku z wyborami

Prędkość realizacji szczepień na Podkarpaciu plasuje się w średniej krajowej. Nie odbiegamy od pozostałych ...

Kobiety w samorządzie: Trzeba przebić szklany sufit

Średnio co trzeci radny w gminach, powiatach i sejmikach województw to kobieta, ale tylko ...

Zuzanna i Antoni wygrywają w rankingu

Społeczeństwo | Przy wyborze imion rodzice często ulegają panującej modzie. A ponieważ ta się ...

Będą nowe miejskie plaże

Trwają pracę związane z zabudową części nabrzeża jeziora w Sławie (woj. lubuskie). Nowego terenu ...

Nowoczesny i ogromny dworzec Łódź Fabryczna powstał dzięki unijnemu wsparciu.

Zaczynają kopać pod Łodzią

Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to w 2022 roku Łódź będzie jednym z ...