Szczecin powiększa strefę płatnego parkowania i podnosi ceny, stanieją jednak długookresowe bilety komunikacji miejskiej.
Przedsiębiorstwa komunikacyjne liczą straty poniesione w efekcie pandemii. W pierwszym półroczu Warszawa straciła 180 mln zł (w porównaniu do pierwszego półrocza 2019 r.), Kraków – 45 mln, Wrocław – 31 mln. Łódź deklaruje, że do tej chwili dochody z biletów spadły o ponad 40 mln zł.
Nie zaskakuje, że część miast – m.in. Kraków i Wrocław – decyduje się na podniesienie cen.
Czasem – tak jak we Wrocławiu, gdzie podwyżka planowana jest w przyszłym roku – zmiany nie dotkną okresowych biletów imiennych, jednak tylko dla osób, które rozliczają w mieście podatek dochodowy.
Coś za coś
Szczecin poszedł w przeciwnym kierunku – na 1 kwietnia zaplanowano obniżkę cen biletów długookresowych. I tak, koszt miesięcznego biletu imiennego na wszystkie linie z wyjątkiem turystycznych ma spaść ze 162 do 140 zł, zaś 3-miesięcznego – z 422 do 370 zł. Potanieją też bilety dobowe, 5-dobowe i 10-dobowe.
CZYTAJ TAKŻE: Szczecin chce lepiej segregować śmieci
– Zmniejszenie opłat za bilety okresowe ma być zachętą do korzystania z komunikacji miejskiej – mówi Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego. – Działania zawierają się nie tylko w polityce transportu zrównoważonego, ale także części parkingowej – dodaje, mając na myśli nadchodzące zmiany w systemie płatnego parkowania.
Zgodnie z wrześniową uchwałą Rady Miasta, 31 marca szczecińska strefa płatnego parkowania powiększy się z 80 do 143 ulic i placów.
„Nowe granice strefy w znacznym stopniu pokrywają się z naturalnymi granicami centrum miasta. Dzięki temu zostanie ograniczony proceder parkowania aut na ulicach tuż za strefą, co utrudniało funkcjonowanie mieszkańcom tych ulic oraz przedsiębiorcom” – argumentuje magistrat. Te naturalne granice to m.in. Park Kasprowicza, Odra i ulica Narutowicza.
Od wiosny pierwsza godzina parkowania w strefie A będzie kosztować 3,6 zł (teraz 2,8), zaś w strefie B – 2,8 zł (teraz 1,6 zł). Abonamenty miesięczne będą dostępne tylko dla osób i firm płacących podatki w Szczecinie: przyjęto stawki 240 zł za strefę A i 150 zł za strefę B (obie podstrefy przeplatają się w śródmieściu). Roczna opłata dla mieszkańca strefy płatnego parkowania wzrośnie z 96 do 360 zł.
Plus 2 mln kilometrów
Jednocześnie urząd miasta deklaruje chęć rozbudowy komunikacji miejskiej – mowa jest m.in. o planach przedłużenia Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju i pracach nad stworzeniem Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Samorząd przypomina też o tym, co już udało się zrobić.
CZYTAJ TAKŻE: Coraz wyższe standardy leczenia. Szpital Wojewódzki w Szczecinie z nowym budynkiem
„Pojazdy komunikacji miejskiej przejeżdżają o ponad 2 miliony kilometrów więcej niż 8 lat temu. Powstało ponad 20 dodatkowych linii i prawie 200 przystanków. Te wszystkie zmiany pozostały bez finansowych konsekwencji dla pasażerów. Ceny biletów od 2012 roku nie zmieniły się, pomimo inflacji i zwiększających się nakładów na komunikację miejską” – wylicza szczeciński Ratusz.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.