Miejska podróż na prąd

Samorządy rzadko uruchamiają własne wypożyczalnie pojazdów elektrycznych, ale wspierają rozwój takich inicjatyw.

– Pojazdy elektryczne to przyszłość, którą chcemy wspierać w naszym mieście, tym bardziej, że od 1 stycznia 2020 samorządy i jednostki państwowe będą zobligowane do wprowadzenia w 10 proc. floty elektromobilnej – tłumaczy Agata Pacelt-Mikler z zakopiańskiego ratusza. W tym mieście ma powstać wypożyczalnia samochodów elektrycznych dla turystów, już powstają stacje ładowania. Ma ich być sześć, pierwsza stoi na ul. Kościuszki vis a vis zakopiańskiego ratusza.

Urzędniczka dodaje, że stworzenie infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych jest niezbędne, aby miasta mogły czerpać korzyści związane z rozwojem elektromobilności. Liczba aut w Zakopanem będzie uzależniona od potrzeb. Wstępnie mówi się o 30 pojazdach. – Na pewno dwa pojazdy będą w gestii Urzędu Miasta, w tym jeden jako ekopatrol Straży Miejskiej – mówi Agata Pacelt-Mikler.

Na razie termin uruchomienia wypożyczalni nie jest znany, ani cena wypożyczenia. – Koszt wypożyczenia pojazdu będzie konkurencyjny w stosunku do zwykłych samochodów. Pozyskujemy obecnie partnerów dla tego przedsięwzięcia, wśród których znajdują się wszystkie gminy powiatu tatrzańskiego – mówi urzędniczka z Zakopanego. Z kolei w pobliskim Poroninie może powstać gminna wypożyczalnia elektrycznych skuterów. – Na razie to tylko pomysł – zastrzega Stanisław Bafia, wicewójt Poronina.

Samorządy rzadko decydują się na uruchomienie tego typu wypożyczalni. Raczej powierzają je wyspecjalizowanym firmom. W Poznaniu działają obecnie cztery firmy zajmujące się car-sharingiem, które mają podpisane umowy z miastem. Oferują ok. 600 różnego typu aut. – Zobowiązaliśmy się do dwóch rzeczy. Po pierwsze, udzielenia bonifikat w zakresie abonamentu na Strefę Płatnego Parkowania w wysokości 60 zł dla samochodów hybrydowych i 30 zł dla aut elektrycznych – mówi Maciej Wudarski, wiceprezydent Poznania. – Drugą kwestią jest wyznaczenie dedykowanych miejsc parkingowych. Również w 2017 roku w Poznaniu wystartowała pierwsza wypożyczalnia skuterów elektrycznych. Wówczas mieszkańcy mieli do dyspozycji 15 takich pojazdów, obecnie jest już ich 100.

W Warszawie do dyspozycji mieszkańców i turystów jest kilka systemów carsharingu, ale nie ma wypożyczalni samorządowej, choć kilka lat temu miasto ją zapowiadało. – W 2016 r. Zarząd Dróg Miejskich zdecydował się zainicjować powstanie publicznej wypożyczalni aut. Po wstępnej analizie zasadności i wymianie doświadczeń z innymi miastami ZDM ogłosił postępowanie koncesyjne na prowadzenie publicznej wypożyczalni aut. Chcieliśmy w ten sposób zachęcić firmy do wejścia na warszawski rynek – mówi Katarzyna Pienkowska ze stołecznego ratusza.

Przyznaje, że do negocjacji zgłosiło się kilkanaście firm, w tym znane marki, ale ostatecznie ofertę złożyła tylko jedna spółka, która nie była w stanie udowodnić wymaganego doświadczenia. Postępowanie zostało unieważnione z przyczyn formalnych. Za drugim razem wpłynęła jedna oferta, która nie była atrakcyjniejsza cenowo niż stawki na rynku komercyjnym. Ratusz unieważnił postępowanie.

Także w Krakowie nie ma miejskich wypożyczalni. – Nie planujemy uruchamiania tego typu usługi, finansowanej lub współfinansowanej z budżetu miasta – mówi Dariusz Nowak, rzecznik krakowskiego ratusza. Miasto nawiązało współpracę z podmiotami zewnętrznymi. Dwie firmy zainteresowane tego typu inwestycją (Smart City Polska, Go+ Eauto) podpisały porozumienia z ratuszem, w których zobowiązały się do stworzenia sieci stacji ładowania pojazdów oraz systemów carsharing opartych na autach elektrycznych.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Ranking Samorządów 2020: Ekologia to inwestycja w przyszłość

Co trzecia złotówka w ochronie środowiska przeznaczana jest na inwestycje – wynika z Rankingu ...

Kierunek: zrównoważony rozwój

Ważne, by zapewnić mieszkańcom równe warunki do życia, ale także chronić środowisko. Pandemia wyznaczyła ...

Stary Węgier znów w akcji

Popularne węgierskie 
ganzy pojawiły się na polskich torach 
w latach 60., by następnie służyć ...

Prezydent Koszalina: czerwona strefa była tylko kwestią czasu

Boimy się o przyszłoroczne dochody z tytułu podatku PIT i CIT, które stanowią pokaźne ...

E-hulajnogi i deskorolki bywają wątpliwej jakości

Jakość e-sprzętu, który trafia do sklepów i hurtowni, a potem na ulice polskich miast, ...

Lublin stawia na nowe technologie

Dynamiczny rozwój miasta jest ściśle związany z wyznaczonymi przez strategię miasta branżami priorytetowymi takimi ...