Chińczycy rozpychają się na rynku. Celują w mniejsze miasta

Władze Lidzbarka Warmińskiego podpisały umowę na dwa pojazdy Yutong E8 oraz dwie stacje, gdzie pojazdy będą mogły ładować baterie
fot. Urząd Miejski w Lidzbarku Warmińskim

Na elektryczne autobusy przestawiają się w Polsce nie tylko duże aglomeracje. Coraz więcej elektrobusów trafia także do małych miast.

Korzystają na tym mniej znani w Polsce producenci, którzy od mniejszych kontraktów chcą zacząć konkurowanie z takimi markami jak Solaris czy Volvo.

Przykładem jest Lidzbark Warmiński, którego mieszkańcy już wkrótce będą mieć nie tylko elektryczną komunikację, ale w dodatku bezpłatną. Jesienią tego roku na trzy trasy wyjadą elektryczne autobusy produkcji chińskiej. Samorząd zakupił je wraz z infrastrukturą ładowania od firmy Busnex Poland. Podpisana jeszcze w grudniu ubiegłego roku umowa warta 4 mln zł obejmuje dwa pojazdy Yutong E8 oraz dwie stacje, gdzie pojazdy będą mogły ładować baterie.

Testują rynek

W drugiej połowie czerwca odbyły się pierwsze testy elektrobusów. Yutong E8 to blisko 9-metrowy niskopodłogowy autobus. Dysponuje 24 miejscami siedzącymi i dostosowany jest do potrzeb osób niepełnosprawnych. Został wyposażony w akumulatory o pojemności 324 kWh, zapewniające zasięg 120 kilometrów. Producent pojazdu – chińska firma Yutong Bus – to największy na świecie dostawca autobusów i autokarów z różnymi rodzajami napędów.

– Realizujemy plan rozwoju Lidzbarka Warmińskiego w oparciu o zrównoważony rozwój na wielu płaszczyznach życia gospodarczego i społecznego. Jednym z nich jest darmowa ekologiczna komunikacja miejska – podkreśla burmistrz Jacek Wiśniowski.

CZYTAJ TAKŻE: Na lokalne trasy ma wyjechać więcej autobusów

To kolejna umowa na ten model pojazdu dedykowany obsłudze miejskich linii w polskich miastach. Wcześniej Yutonga E8 nabyła małopolska Bobowa, gdzie pełnił rolę autobusu szkolnego. Nieco inny model tej marki – Yutong E10 – jeździ w Polkowicach na Dolnym Śląsku. Chiński elektrobus wygrał tam przetarg z Solarisem i SOR-em. Dziewięć elektrobusów kosztowało 18,8 mln zł, ale polkowicki samorząd wyłożył tylko 4,5 mln zł. Resztę kosztów pokryły środki z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014–2020. Każdy pojazd może zabrać 81 pasażerów i pokonać z nimi ponad 300 km na jednym ładowaniu.

– To ogromny krok w kierunku rozwoju elektromobilności w naszej gminie. Połowa naszego taboru będzie teraz zeroemisyjna, co w tym obszarze stawia nas w regionalnej, a może i ogólnopolskiej czołówce – mówił burmistrz Polkowic Łukasz Puźniecki.

Coraz więcej chętnych

Do tej pory polski rynek elektrobusów szybko rósł dzięki unijnemu dofinansowaniu. Jednak obecnie sytuacja się zmienia. – Teraz o popularności elektrycznego napędu mają zadecydować pieniądze z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programów „Kangur”, „Gepard”, a przede wszystkim „Zielony transport publiczny”. Ten ostatni ma wesprzeć samorządy kwotą 1,3 mld zł – mówi Aleksander Kierecki, szef firmy JMK Analizy Rynku Transportowego.

Tempo rozwoju floty elektrobusów w Polsce może jeszcze przyspieszać. – To nieuchronny kierunek. Elektryfikacja transportu jest celem zarówno Unii Europejskiej, jak i rządu RP – twierdzi Rafał Bajczuk, ekspert Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych. Dlatego liczba małych miast z elektrycznymi autobusami, jak np. Września, Kozienice czy Miechów, będzie szybko rosnąć.

CZYTAJ TAKŻE: Miasta idą w zielony transport. Najwięcej autobusów na prąd

Oczywiście motorem napędowym elektryfikacji miejskiego transportu pozostaną duże miasta, jak Warszawa. Stolica w ub. roku sfinalizowała gigantyczny kontrakt na dostawę 130 elektrycznych solarisów. A to nie koniec. – Po 2022 roku planujemy zakupić 100 kolejnych autobusów elektrycznych – zapowiedział stołeczny Urząd Miasta.

Ustawa o elektromobilności zakłada, że 30 proc. autobusów komunikacji miejskiej ma być elektrycznych do 2030 r. Z kolei w Polityce Energetycznej Polski do 2040 r. zaplanowano, że do 2030 roku w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców cała komunikacja publiczna ma się przestawić na prąd.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Czy Kraków wyda miliony na system monitoringu?

W budżecie stolicy Małopolski na 2020 rok zaplanowano dwie pozycje związane z monitoringiem wizyjnym, ...

Selekcjonerzy reprezentacji z Rakowa Częstochowa

Dwaj najważniejsi trenerzy ruszyli w świat z Rakowa Częstochowa.

Polskie regiony grają o miliardy euro. Ale triumf nie jest pewny

Sześć polskich regionów szykuje plany transformacji, które pozwolą im sięgnąć po unijne fundusze i zapewnić ...

„Kraków kołem zamachowym turystyki w całej Polsce”

Krakowski rynek usług turystycznych jest ważny dla krajowej gospodarki – mówi Jacek Majchrowski, prezydent ...

Srebrny pociąg znów na torach

Proszę wsiadać w każdą niedzielę od października do początku grudnia. To wspólne przedsięwzięcie samorządu ...

Pomorze wspiera współpracę nauki i biznesu

Region, korzystając ze środków unijnych, inwestuje w podnoszenie jakości kształcenia i dostosowanie go do ...