Jest droga? Będzie ścieżka. Nowe podejście miast do rowerów

W Warszawie powstanie w końcu most pieszo-rowerowy nad Wisłą. Ma mieć 500 m długości
mat.pras.

Nowe drogi, ścieżki czy kładki dla rowerów powstają w polskich miastach. W wielu z nich co roku przybywa po kilka–, kilkanaście kilometrów nowych tras dla jednośladów.

– Nowe ścieżki rowerowe są połączone z każdą inwestycją drogową. Teraz przy każdej budowie bądź remoncie drogi powstaje ścieżka bądź wydzielone pasy dla rowerzystów – mówi Wiesław Ciepiela, rzecznik prezydenta Gorzowa Wielkopolskiego.

Nowe kładki dla rowerów

W Rzeszowie zostały wprowadzone zmiany w ruchu pieszym przy moście Lwowskim, w związku z przygotowaniami do montażu stalowej konstrukcji kładki rowerowej.

W stolicy Podkarpacia trwa budowa trzech kładek rowerowych. Powstają one przy mostach: Lwowskim, Narutowicza i Karpackim (zapora). Łączny koszt budowy kładek to ponad 11 mln zł. Kładki mają być gotowe do końca czerwca 2021 roku.

mat.pras.

Most pieszo-rowerowy powstanie w końcu w Warszawie nad Wisłą. Ogłosił to prezydent Rafał Trzaskowski. Projekt nowej przeprawy jest już gotowy, a pozwolenie na budowę – prawomocne.

Nowy most będzie liczył ok. 500 m długości. Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy jest zmienna – w najwęższym punkcie ma 6,9 m, nad nurtem rzeki rozszerza się do 16,3 m. Ma to być najdłuższa na świecie przeprawa  tylko dla pieszych i rowerzystów.

CZYTAJ TAKŻE: Miasta ruszają z wsparciem zakupu rowerów

Powstanie na wysokości ul. Karowej na lewym brzegu i ul. Okrzei na prawym brzegu. Nowa kładka ma być gotowa za 2-3 lata. Na jej budowę miasto przeznaczyło ok. 180 mln zł.

W Gorzowie w tym roku powstanie m.in. trzykilometrowa droga przy DK – 22 czy ścieżka rowerowa przy ul. Myśliborskiej. – Teraz ścieżki rowerowe powstają przy każdej inwestycji, a w centrum śluzy rowerowe – mówi Wiesław Ciepiela.

Coraz większa sieć

W tym roku we Wrocławiu ma zostać ukończona droga w ciągu ul. Karkonoskiej. – Powstanie ponad 5 km nowych dróg rowerowych – jedno i dwukierunkowych – mówi Arkadiusz Filipowski, rzecznik prezydenta Wrocławia.

Inwestycja – z jednej strony przedłuży najbardziej popularną wśród wrocławian trasę wzdłuż Powstańców Śląskich aż do Bielan Wrocławskich.

W sieć tras zostaną dołączone osiedla jak: Partynice, Ołtaszyn czy Klecina. – Zapewnimy tym samym połączenie z gminą Kobierzyce, która wybudowała sieć tras rowerowych u siebie – dodaje Arkadiusz Filipowski. Koszt tej inwestycji to ponad 9,1 mln zł i ukończona zostanie w pierwszej połowie roku.

Druga istotna trasa rowerowa we Wrocławiu to odcinek wzdłuż ulicy Jedności Narodowej i Poniatowskiego. Koszt inwestycji to 1,7 mln zł. Ma być zakończona w maju.

CZYTAJ TAKŻE: Rowery mocno poobijane, ale wrócą jeszcze do łask

Z kolei Poznań buduje drogi rowerowe według przyjętego w 2017 roku planu – Programu Rowerowego. – Z badań przeprowadzonych w 2019 r. wynika, że 8,4 proc. wszystkich podróży w Poznaniu odbywa się rowerem. A naszym celem jest zwiększenie tego udziału – mówi Tomasz Majchrzak z biura prasowego poznańskiego ZDM.

Najważniejszą rowerową inwestycją w tym roku w Poznaniu będzie budowa kolejnego etapu trasy na ul. Grunwaldzkiej (od ul. Bułgarskiej do Ronda Smoluchowskiego).

Połączy on w spójną całość istniejące już drogi rowerowe na tej ulicy. Z analiz wynika, że będzie to najpopularniejsza trasa rowerowa w Poznaniu. Budowa rozpocznie się już w marcu i potrwa do października. Miasto ma zarezerwowane środki w wysokości 3,6 mln zł. Aktualnie trwa procedura przetargowa.

Ważna zmiana zajdzie na rondzie Kaponiera i sąsiadującej z nim ul. Zwierzynieckiej. W trzecim  kwartale planowane jest ogłoszenie postępowania przetargowego. Koszt inwestycji szacowany jest na 3,5 mln zł.

ZDM zamierza też zbudować brakujący odcinek głównej trasy na ul. Dolna Wilda, co pozwoli dojechać rowerem od granicy miasta do centrum. Ta inwestycja ma kosztować prawie milion zł.

Z dala od głównych ulic

A w Krakowie w tym roku ma być budowana ścieżka rowerowa  od ul. Powstańców wzdłuż Strzelców i Lublańskiej do estakady. Trwają już prace  budowlane.

– Niezwykle ważne jest również przygotowanie budowy ścieżki od Klasztoru Sióstr Norbertanek do istniejącego odcinka ścieżki przy Moście Zwierzynieckim, od ul. Wioślarskiej do ul. Jodłowej oraz od ul. Mirowskiej do granicy miasta Krakowa- wylicza Kamil Popiela, z krakowskiego ratusza.

CZYTAJ TAKŻE: Nextbike wraca do gry. Ale rynek pojazdów na minuty w dołku

Od lipca 2020 roku po oddaniu do użytkowania, bezproblemowo można dojechać jednośladem z rejonów Nowego Bieżanowa na bulwary wiślane (z południa miasta do centrum).

W sumie w Krakowie do dyspozycji mieszkańców oddanych jest około 235 km infrastruktury rowerowej.

Także Lublin od kilkunastu lat systematycznie rozwija sieć swojej infrastruktury rowerowej, która liczy już ponad 180 km.

– Realizowana obecnie inwestycja przebudowy Al. Racławickich otworzy już w tym roku, długo oczekiwany przez rowerzystów, dojazd do centrum miasta od strony zachodniej.

W ramach tej inwestycji docelowo wybudowanych zostanie około czterech km ścieżek rowerowych – mówi Justyna Góźdź z biura prasowego lubelskiego ratusza.

Dodaje, że wygodna infrastruktura rowerowa, pozwalająca na omijanie ruchliwych ulic, powstała również ostatnio na terenie odnowionego Parku Ludowego.

Lublin w tym roku zrealizuje również ścieżki rowerowe o długości blisko kilometra w ramach Budżetu Obywatelskiego. – Działania na ten rok dotyczą także opracowania dokumentacji projektowej dla dwóch kolejnych ścieżek – zapowiada Justyna Góźdź.

 

Marcin Dumnicki, prezes Stowarzyszenia Kraków Miasto Rowerów

Z naszego punktu widzenia zawsze tempo budowy mogłoby być lepsze. Kraków ogłosił właśnie plany budowy w ciągu pięciu lat do 30 inwestycji bardzo przemyślanych i sensownych, które bardzo ułatwią przemieszczanie się po mieście rowerem. My nie myślimy o poprawie infrastruktury dla tych, którzy już jeżdżą rowerem, bo skoro jeżdżą, to im wystarczy, raczej myślimy o zbudowaniu takiej infrastruktury, która spowoduje, że osoby nie korzystające dotąd z rowerów, bo nie mają którędy, albo się boją, zdecydują się jednak wybrać rower. W tym kierunku idziemy. W porównaniu z innymi miastami, to Kraków może buduje w niewystarczającym tempie, ale infrastrukturę ma budowaną dobrze, poprawnie. A bywa problem z różnymi miastami. Godnymi naśladowania są Kraków, Poznań i Gdańsk. Nie patrzę na liczbę dróg czy kilometrów, ale na to, co jest budowane. W tych miastach ta infrastruktura budowana jest dobrze i w przyszłości nie trzeba będzie jej zmieniać.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Władysław Ortyl: obudzić potencjał Karpat

Strategia karpacka przyniesie skoordynowany rozwój regionu - uważa Władysław Ortyl, marszałek Podkarpacia.

Miasta będą musiały obejść się smakiem. Prestiżowe imprezy przeniesione do sieci

Jesień, jak zwykle miała obfitować w filmowe spotkania, jednak większość dużych imprez odbędzie się ...

Miasta szukają sposobów na wsparcie gastronomii

Samorządy znacząco obniżają stawki najmu przedsiębiorcom wynajmującym lokale od miast. Apelują też do mieszkańców, ...

Drenują kieszenie kierowców. Opłaty za parkowanie w górę

Kolejne miasta podnoszą opłaty za postój w strefach płatnego parkowania. Samorządy podkreślają, że chodzi ...

Wspieramy kulturę w dobie pandemii

Miasto Łódź bardzo szybko uruchomiło program „Zdrowa kultura”, który wspiera kulturę w dobie pandemii. ...