Autobus za darmo. Tak miasta próbują radzić sobie ze smogiem

Zimą tradycyjnie smog zaczyna być znacznie bardziej dotkliwy niż przez pozostałą część roku. Samorządy rozmaicie na to reagują.

Publikacja: 26.12.2020 18:32

W grudniu mieszkańcy Krakowa mogli za darmo jeździć po mieście autobusami czy tramwajami, bo zaniecz

W grudniu mieszkańcy Krakowa mogli za darmo jeździć po mieście autobusami czy tramwajami, bo zanieczyszczenie powietrza było zbyt wysokie.

Foto: Fot. Pixabay

Już raz w grudniu mieszkańcy Krakowa mogli za darmo jeździć po mieście autobusami czy tramwajami, bo zanieczyszczenie powietrza było zbyt wysokie.

W Poznaniu jeszcze nie było takiej sytuacji, a Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia wspiera członkowskie gminy w ograniczaniu emisji i poprawy jakości powietrza w regionie. I tylko w ramach metropolitalnego „Programu na rzecz ograniczania niskiej emisji” do końca 2021 roku przeznaczy na ten cel ponad 100 mln zł.

Zbyt dużo pyłów, jeździsz za darmo

Centrum Zarządzania Kryzysowego Miasta Krakowa w połowie grudnia poinformowało, że wprowadza bezpłatną komunikację w środę, 16 grudnia, od godz. 0 do godz. 24. Powód? Przekroczenie średniego poziomu zanieczyszczenia powietrza dla pyłu PM10 (50µg/metrów sześciennych na znacznym obszarze miasta.

– Osoby szczególnie wrażliwe na zanieczyszczenie powietrza: dzieci i młodzież poniżej 25. roku życia, osoby starsze i w podeszłym wieku, osoby z zaburzeniami funkcjonowania układu oddechowego, chorzy na astmę, choroby alergiczne skóry i oczu, osoby z zaburzeniami funkcjonowania układu krwionośnego, osoby zawodowo narażone na działanie pyłów i innych zanieczyszczeń oraz osoby palące papierosy, powinny podjąć środki ostrożności – przestrzegał krakowski magistrat.

Radził, by unikać długotrwałego przebywania na otwartej przestrzeni dla uniknięcia długotrwałego narażenia na podwyższone stężenia zanieczyszczeń, ograniczyć duży wysiłek fizyczny na otwartej przestrzeni np. uprawianie sportu, czynności zawodowe zwiększające narażenie na działanie zanieczyszczeń. Osoby chore powinny zaopatrzyć się we właściwe lekarstwa i stosować się do zaleceń lekarzy.

CZYTAJ TAKŻE: Toksyczne obwarzanki: trudna walka metropolii ze smogiem

– Informacje o uruchomieniu bezpłatnej komunikacji otrzymujemy od organizatora komunikacji w mieście tj. od Zarządu Transportu Publicznego – mówi Lilianna Jakiel z krakowskiego MPK. Przypomina, że wszelkie informacje o jakości powietrza można śledzić na bieżąco na stronie internetowej WIOŚ lub na smartfonach za pomocą aplikacji Powietrze Kraków.

W Poznaniu nie uruchomiono w grudniu darmowej komunikacji z powodu zbyt wysokiego poziomu smogu. – Nie było ani jednej sytuacji darmowej komunikacji z uwagi na wystąpienie sytuacji przekroczenia poziomu stężeń zanieczyszczeń pyłowych PM10 powyżej poziomu określonego w stosownej uchwale Rady Miasta – mówi Bartosz Trzebiatowski, rzecznik poznańskiego ZTM.

Przypomina, że po 2 grudnia 2019 r. obowiązuje zmieniona uchwała Rady Miasta Poznania dotycząca bezpłatnych przejazdów w transporcie publicznym organizowanym w czasie utrzymujących się przekroczeń poziomu stężeń zanieczyszczeń pyłowych PM10.

– Próg informowania został obniżony z 200 mikrogramów/m3 na 100 mikrogramów/m3 – wylicza Bartosz Trzebiatowski.

Dodaje, że uprawnienie do bezpłatnych przejazdów obowiązuje w godzinach od 3 do 24 następnego dnia – po dniu, w którym doszło do przekroczenia poziomu informowania dla dobowych stężeń zanieczyszczeń pyłowych PM10 (100 mikrogramów/m3) dla którejkolwiek ze stacji monitoringu państwowego zlokalizowanych na terenie Poznania, a równocześnie dla danej doby utrzymuje się ryzyko wystąpienia przekroczenia wartości progowej.

Informacje dotyczące stanu powietrza i ewentualnych przekroczeń, a także o ewentualnym bezpłatnym transporcie są publikowane w ramach usługi „Atmosfera dla Poznania”, na stronie miasta.

Stawiają na regionalną kolej

Na inne rozwiązanie postawiono na Śląsku. – Bezpłatne przejazdy komunikacją miejską w tzw. dni smogowe były akcją podejmowaną przez nas w pierwszym roku naszej działalności. Od dwóch lat koncentrujemy się na bardziej efektywnych działaniach, wspierających gminy członkowskie w ograniczaniu emisji i poprawie jakości powietrza w naszym regionie – mówi Kamila Rożnowska, rzecznik Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM).

CZYTAJ TAKŻE: Problem ze smogiem? Jakość powietrza sprawdzisz na przystanku

Metropolia stawia m.in. na dotacje w ramach metropolitalnego „Programu na rzecz ograniczania niskiej emisji”, na co do końca 2021 r. przeznaczy ponad 100 mln zł, czy na rozwój Kolei Metropolitalnej jako najbardziej ekologicznego środka transportu.

– Metropolia sfinansuje m.in. 15-procentowy wkład własny, jeśli złożone przez nas wnioski do programu Kolej Plus zostaną zakwalifikowane do dofinansowania; łącznie może to być nawet 200 mln zł, a wartość wszystkich zgłoszonych z GZM projektów to ok. 1,7 mld zł – wylicza rzecznik GZM.

Poza tym Metropolia koncentruje się na rozwoju niskoemisyjnego transportu publicznego poprzez zakup pojazdów elektrycznych. I tak po otrzymaniu dotacji z programu GEPARD II – zakup 32 autobusów elektrycznych wraz z budową stacji ładowania. Całkowita wartość inwestycji to 120 mln zł, nasz wkład własny to 40 mln zł.

– Niedawno zyskaliśmy również nowe ustawowe kompetencje, dzięki którym będziemy mogli skuteczniej działać na rzecz poprawy jakości powietrza. To efekt naszych starań o zmianę w ustawie o wspieraniu termomodernizacji i remontów, która umożliwia nam jako związkowi metropolitalnemu wziąć udział wraz z gminami członkowskimi w rządowym projekcie Stop Smog – mówi Kamila Rożnowska.

Przypomina, że kierowcy nie muszą już posiadać przy sobie fizycznej wersji dowodu rejestracyjnego, a więc akcja związana z bezpłatnymi przejazdami komunikacją miejską traciła na skuteczności, bo udokumentowanie możliwości skorzystania z bezpłatnego przejazdu na podstawie dowodu rejestracyjnego nie jest równoznaczne z tym, że samochód w tym czasie nie jest używany przez inną osobę.

Już raz w grudniu mieszkańcy Krakowa mogli za darmo jeździć po mieście autobusami czy tramwajami, bo zanieczyszczenie powietrza było zbyt wysokie.

W Poznaniu jeszcze nie było takiej sytuacji, a Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia wspiera członkowskie gminy w ograniczaniu emisji i poprawy jakości powietrza w regionie. I tylko w ramach metropolitalnego „Programu na rzecz ograniczania niskiej emisji” do końca 2021 roku przeznaczy na ten cel ponad 100 mln zł.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Z regionów
Prezydent miasta idzie do parlamentu? Rząd już nie wyznaczy komisarza
Z regionów
Z Sejmu do sejmiku: Którzy posłowie przenieśli się do samorządu?
Z regionów
Były wiceprezydent Warszawy wyjaśnia, czemu chce być prezydentem Raciborza
Z regionów
Krzysztof Kosiński: Samorządy potrzebują 10 mld zł, by zrekompensować Polski Ład
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Z regionów
Wybory samorządowe 2024: Czy II tura przyniesie polityczne trzęsienia ziemi?