Dojeżdżały tu koleje lwowskie. Przypomną ich historię

W Baszni Dolnej na Podkarpaciu powstaje kolejowy skansen. Gmina Lubaczów poszukuje wykonawcy renowacji parowozu i trzech zabytkowych wagonów.

Placówka – wzbogacona o muzeum historii kolejnictwa, wybudowaną od podstaw kolejkę wąskotorową oraz obserwatorium astronomiczne – ma być lokalną atrakcją turystyczną. – Ważne jest dla nas  przywrócenie dawnego wyglądu niezagospodarowanych i niszczejących dotychczas obiektów pokolejowych oraz nadanie im nowych funkcji – tak, aby mogły one jak najlepiej służyć turystom pragnącym odwiedzić gminę – mówi nam Wiesław Kapel, wójt gminy Lubaczów.

CZYTAJ TAKŻE: Rewitalizacja kolejek wąskotorowych. Zaczyna się lato na wąskim torze

Pomysł na utworzenie skansenu kolejowego narodził się po zakończeniu pierwszego etapu rewitalizacji w 2014 roku. Wybudowano wówczas m.in. Kresową Osadę w Baszni Dolnej, która stanowi nowy punkt na turystycznej mapie Podkarpacia. – Podejmując decyzję o utworzeniu tej wioski tematycznej mieliśmy na uwadze nie tylko rewitalizację gospodarczą i ekonomiczną, ale także – równie ważną – rewitalizację społeczną – mówi wójt Kapel.

Gmina wybrała kolejne obszary, które wymagają przeprowadzenia działań rewitalizacyjnych. Część z nich stanowiły niezagospodarowane obiekty – przede wszystkim pokolejowe, które samorząd postanowił przejąć m.in. od PKP Nieruchomości, aby wykorzystać ich potencjał gospodarczy.

– Mając na celu ich ożywienie poprzez nadanie im nowych funkcji kulturalnych, edukacyjnych, społecznych, turystycznych, rekreacyjnych i gospodarczych zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie drugiego etapu rewitalizacji – dodaje wójt gminy Lubaczów.

Przypomina, że przez gminę przebiega wybudowana w 1884 roku linia kolejowa nr 101 Munina–Hrebenne, kiedyś Jarosław – Sokal, przy której znajdują się dwa dawne dworce kolejowe w Baszni Dolnej z końca XIX w. oraz wieża ciśnień w Tymcach. Są one część infrastruktury towarzyszącej temu szlakowi kolejowemu. I to właśnie w nich powstanie skansen kolejowy.

CZYTAJ TAKŻE: Przybędzie lokalnych połączeń kolejowych. W jakich regionach nowe inwestycje?

Turyści będą mogli tam poznać historię powstawania linii kolejowej Jarosław-Sokal, a także dowiedzieć się o najważniejszych wydarzeniach i osobach z czasu funkcjonowania tej linii, jako odcinka kolei lwowskich.

Eksponaty do galerii kolejnictwa gmina pozyskuje z kilku źródeł: między innymi od lokalnych miłośników kolei i byłych pracowników PKP. Przedwojenne wagony były darowizną od PKP PLK Zakład Linii Kolejowych z Rzeszowie. Lokomotywę parową samorząd natomiast dzierżawi od PKP Cargo.

Nowy skansen jest współfinansowany ze środków unijnych. Wartość projektu to ponad 13 mln zł, z czego niemal 9 mln zł to dotacje unijne. – Podejmując decyzję o stworzeniu skansenu mieliśmy na celu przede wszystkim tworzenie nowych miejsc pracy, które wpływają na poprawę jakości życia mieszkańców – mówi wójt.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Z wiatrem w żaglach! Wizyta w Lubczynie

Rozpoczął się już sezon żeglarski. Na Pomorzu Zachodnim miejsc do żeglowania nie brakuje. Odwiedziliśmy ...

Samorząd jako kotwica niezależnych instytucji

Trwający kryzys polityczny jest w dużej mierze kryzysem zaufania. Brak zaufania uniemożliwia kooperację nawet ...

Samorządy dostaną rekompensaty za tarczę

Po kilkunastu latach starań słupskie samorządy otrzymają rządowe wsparcie w ramach rekompensaty za budowę ...

Sulejówek dopłaci mieszkańcom, byleby zostawili auta w domu

Władze i mieszkańcy Sulejówka chcą, by pasażerowie komunikacji miejskiej z tego miasta płacili za ...

Podzielić, ograbić, porzucić – państwo wobec samorządów po pięciu latach nowego centralizmu

Znakiem rozpoznawczym PiS-owskiego nowego centralizmu staje się dzielenie wspólnot lokalnych na „nasze” i „wasze” ...

Opolskie walczy o człowieka

Pomimo starań samorządów województwa opolskiego, region wciąż się wyludnia – wynika z raportu NIK. ...