Przybędzie lokalnych połączeń kolejowych. W jakich regionach nowe inwestycje?

fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Powstanie Lubelska Kolej Aglomeracyjna. Samorząd województwa i PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały porozumienie w sprawie jej budowy. Wcześniej jednak ruszy Podmiejska Kolej Aglomeracyjna na Podkarpaciu.

– W okresie 2021-2025 województwo podkarpackie planuje przeznaczyć na realizację połączeń kolejowych w relacjach PKA kwotę ok. 143 mln zł – mówi Aleksandra Gorzelak-Nieduży z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego.

Lubelszczyzna o własną kolej aglomeracyjną walczyła od kilku lat. – Najnowsza odsłona projektu została przedstawiona w marcu przez zarządcę infrastruktury kolejowej (PKP PLK) jako jeden z projektów o charakterze regionalnym do realizacji w przyszłej perspektywie finansowej w ramach RPO naszego województwa – mówi Remigiusz Małecki, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego w Lublinie.

CZYTAJ TAKŻE: Program Kolej+: Wkład własny problemem dla samorządów

Przyznaje, że pierwsze próby zbadania możliwości realizacji LKA były podejmowane jednak już przed kilku laty przez środowisko osób związanych z organizacją przewozów kolejowych. W trakcie dyskusji doszło do rozszerzenia zakresu koncepcji i w ramach jej opracowania zostanie wykonana analiza zasięgu terytorialnego Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej.

– Wstępnie zidentyfikowany obszar ograniczony jest miastami Chełm, Parczew, Puławy oraz Kraśnik, z opcją przedłużenia do Biłgoraja przez Szastarkę i Janów Lubelski – opowiada Remigiusz Małecki.

Kilka dni temu samorząd województwa i PKP PLK podpisały porozumienie w sprawie jej budowy. Najpierw w ciągu dwóch lat ma powstać jej koncepcja. Będzie kosztować ok. 400 tys. zł. – Koncepcja będzie stanowić podstawę dla opracowania studium wykonalności, które da odpowiedź na szczegółowe pytania związane ze szczegółowym zakresem przedsięwzięcia, jego kosztami, terminami realizacji, szacunkami potoków pasażerskich, itp. – tłumaczy przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego.

fot. Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego

Według niego roboty budowlane mogą być rozpoczęte po wykonaniu dokumentacji projektowej, zabezpieczeniu finansowania i przeprowadzeniu odpowiednich procedur, a to jest planowane w kolejnej perspektywie unijnej na lata 2021-2027. Na razie samorząd nie przewiduje powołania własnej spółki kolejowej do obsługiwania kolei aglomeracyjnej.

Wcześniej kolej aglomeracyjna powstanie na Podkarpaciu. Tamtejszy samorząd wojewódzki już sześć lat temu zlecił opracowanie dokumentu koncepcyjnego. – Zakładał on powstanie systemu kolei aglomeracyjnej w oparciu o istniejące linie kolejowe l-91 na odcinku Przeworsk-Dębica oraz l-106  odcinek Rzeszów –Strzyżów oraz l-71 Rzeszów–Kolbuszowa – opowiada Aleksandra Gorzelak-Nieduży.

CZYTAJ TAKŻE: Rewitalizacje zabytkowych kolejek. Samorząd daje im nowe życie

Projekt przewidywał też wybudowanie dodatkowego pięciokilometrowego odcinka linii kolejowej łączącej miasto Rzeszów z Portem Lotniczym Rzeszów – Jasionka, a także zakup 10 autobusów szynowych wieloczłonowych oraz budowę zaplecza technicznego dla potrzeb PKA.

W latach 2016-2017 województwo podkarpackie wykonało studium wykonalności które objęło analizy ruchowe, techniczne, środowiskowe, ekonomiczne i finansowe. A trzy lata temu samorząd wojewódzki złożył do Centrum Unijnych Projektów Transportowych dwa dwa wnioski o dofinansowanie.

Jeden dotyczy zakupu taboru wraz z  budową zaplecza technicznego. Koszt projektu to niemal 300 mln zł, a kwota dofinansowania 50 proc.

fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Drugi z wniosków o dofinansowanie dotyczył budowy i modernizacji linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej. Pochłonie to ponad 300 mln zł, a kwota dofinansowania sięgnęła 85 proc.

– Ten projekt obejmuje budowę linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów – Jasionka oraz budowę dodatkowych przystanków kolejowych, mijanek, obiektów inżynierskich oraz parkingów w systemie park and drive – mówi Aleksandra Gorzelak-Nieduży.

CZYTAJ TAKŻE: W czyje ręce trafią miliardy z UE

Oba projekty zostały pozytywnie zakwalifikowane przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Umowy na dotację podpisano dwa lata temu. Roboty budowlane potrwają do 2022 roku.

Województwo wybrało już najkorzystniejszą ofertę w ramach prowadzonego postępowania przetargowego na wybór operatora świadczącego usługi przewozów kolejowych w ramach połączeń regionalnych oraz Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA w latach 2021-2025. – Oferta połączeń w ramach PKA będzie realizowana od stycznia przyszłego roku. Początkowo w relacjach do Dębicy i Przeworska, a później też do Strzyżowa i Kolbuszowej z uwagi na konieczność wybudowania dodatkowych mijanek i dokończenie plac związanych z elektryfikacją linii 71 – mówi przedstawicielka Urzędu Marszałkowskiego w Rzeszowie.

Uruchomienie połączeń do lotniska w Jasionce zaplanowano na przełom lat 2023/2024 roku, już po wybudowaniu linii lotniskowej.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

W to lato nie będziemy się bawić, jak w poprzednie. Budżety imprez ostro w dół

Koronawirus kładzie się cieniem nie tylko na bieżącej działalności wszystkich sektorów. Samorządowe festiwale przekładane ...

Jak można obchodzić odzyskanie wolności?

Kolejnym pomnikiem, akademią ku czci, konferencją naukową czy raczej potańcówką, rajdem rowerowym, happeningiem czy ...

Autonomiczne busy już nad Motławą

Gdańsk, jako pierwsze miasto w Polsce, jeszcze we wrześniu zacznie testować autonomiczne autobusy. Możliwe, ...

Zobaczyć z bliska historię oręża

Pikniki wojskowe, warsztaty edukacyjne czy bezpłatne zwiedzanie placówek – tak wojskowe muzea obchodzą Święto ...

W Rudzie Śląskiej zajrzysz do pieca

Spośród 96 projektów adaptacji wielkiego pieca Huty Pokój na cele turystyczne komisja konkursowa wybrała ...

Odrzucenie oferty musi mieć określone podstawy

Nieprecyzyjnie sformułowanych zapisów specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie należy interpretować na niekorzyść wykonawcy – ...