Przybędzie stacji dla elektryków

Fot. Pixabay

W Warszawie może powstać 1000 punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Zakończyły się bowiem konsultacje w sprawie ich lokalizacji.

– Takie inwestycje oznaczają czystsze powietrze i mniej hałasu w mieście. Zgodnie z przepisami w Warszawie ma powstać minimum tysiąc punktów ładowania usytuowanych w ogólnodostępnych stacjach, służących zasilaniu pojazdów napędzanych energią elektryczną – tłumaczy stołeczny ratusz.

Wielkie plany Warszawy

Wiosną przedstawił on mieszkańcom „Plan budowy ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych”, wskazując lokalizacje, w których możliwe będzie wybudowanie 517 stacji z 1034 punktami ładowania.

Konsultacje społeczne trwały do 31 maja. Mieszkańcy mailowo, telefonicznie oraz podczas spotkania online zgłaszali swoje uwagi i propozycje dotyczące lokalizacji takich punktów. Jak zapewnia stołeczny ratusz, wiele z nich spotkało się z bardzo pozytywnym przyjęciem, ale niektóre zostały uznane przez warszawiaków za niepotrzebne lub usytuowane w nieodpowiednim miejscu.

Miasto przygotowało raport po tych konsultacjach. Urzędnicy zapewniają, że rozważyli wszystkie głosy i w zdecydowanej większości przypadków uwzględnili sugestie mieszkańców. W rezultacie konsultacji do planu dodano 30 stacji, a pięć usunięto. – Wszystkie lokalizacje zostały wyłonione po analizie potrzeb użytkowników pojazdów elektrycznych. Priorytetem jest umożliwienie mieszkańcom naładowania lub doładowania samochodu podczas przebywania w miejscach związanych z edukacją, kulturą, sportem i rozrywką – podkreśla stołeczny ratusz.

CZYTAJ TAKŻE: Miasta zbudują setki stacji ładowania e-samochodów

Ładowarki będą też zainstalowane m.in. w pobliżu urzędów czy placówek służby zdrowia.

Pod koniec 2019 roku w stolicy funkcjonowały 144 punkty ładowania zlokalizowane w 54 ogólnodostępnych stacjach. W tym roku ma powstać kolejnych 41 punktów w 21 stacjach.

Obecnie trwają uzgodnienia projektu planu z operatorami systemu elektroenergetycznego dystrybucyjnego. Później plan musi zostać przyjęty przez Radę Warszawy. Po jego uchwaleniu plan zostanie opublikowany w internecie i przekazany operatorom elektroenergetycznych systemów dystrybucyjnych, którzy zgodnie z przepisami ustawy o elektromobilności są zobowiązani do wybudowania stacji ładowania.

Elektryki na specjalnych prawach

W Gdańsku jest obecnie ponad 50 punktów ładowania samochodów elektrycznych. Wszystkie są komercyjne. – Obecnie, w związku z uwarunkowaniami prawnymi i technicznymi, trwa demontaż trzech miejskich stacji ładowania pojazdów (w ich obrębie 8 punktów ładowania), w których od 2014 możliwe było nieodpłatne ładowanie samochodów elektrycznych – mówi Dariusz Wołodźko z gdańskiego magistratu.

Bezpłatne parkowanie dla elektryków w Gdańsku w Strefie Płatnego Parkowania (po uzyskaniu identyfikatora) możliwe jest od listopada 2017 r.

Zgodnie z Ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych do końca marca 2021 roku w Gdańsku powinno funkcjonować 210 ogólnodostępnych punktów ładowania.

– W związku z tym, że w styczniu takich punktów było 52, a 21 było w budowie, w ramach planu budowy ogólnodostępnych stacji ładowania zaplanowano budowę brakujących 137 punktów w 64 lokalizacjach. Obowiązek ten ciąży na operatorze systemu dystrybucyjnego tj. spółce Energa Operator, która wybuduje stacje na gruntach miejskich – mówi Dariusz Wołodźko.

CZYTAJ TAKŻE: Przybędzie stacji dla elektryków

Potwierdza on, że pojazdy elektryczne w Gdańsku mogą poruszać się po buspasach. Łączna długość bupasów w Gdańsku wynosi 5350 m. Obecnie buspasy wytyczone są na odcinkach 9 ulic.

Poza tym samochody elektryczne zwolnione są z opłat w 10 obszarach – sektorach Strefy Płatnego Parkowania i Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, po uzyskaniu identyfikatora (karty zerowych opłat) w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

W Gdańsku na ponad 300 tys. zarejestrowanych samochodów, tylko 204 to auta elektryczne, a 1706 – hybrydowe.

Co krok, to elektryczna stacja

Z kolei w Katowicach zarejestrowane są 253 pojazdy elektryczne, podczas gdy rok temu było ich jeszcze tylko 73.

Poza tym po mieście kursuje aktualnie 108 autobusów spełniających najwyższe normy emisji spalin EURO 6. Przewoźnik posiada też 10 elektryków, a w najbliższym okresie ich liczba wzrośnie do 20 sztuk.

– Wzrost komfortu podróży, w połączeniu z działaniami inwestycyjnymi, jak budowa centrów przesiadkowych, jest kolejnym czynnikiem, który ma zachęcać mieszkańców do przesiadania się z własnego samochodu do autobusu – mówi Ewa Lipka, rzecznik katowickiego magistratu.

Katowice – jak dodaje – są pierwszym polskim miastem, które wypełniło zapisy ustawy o elektromobilności.

W stolicy Górnego Śląska działa już 115 punktów ładowania. – Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych przewiduje, że w gminach, których liczba mieszkańców wynosi ponad 150 tys., ale nie przekracza 300 tys., to liczba punktów ładowania do końca tego roku ma wynieść 100. – Oznacza to, że Katowice wypełniły już z naddatkiem ustawowy obowiązek – zauważa Ewa Lipka.

CZYTAJ TAKŻE: Miejska moda na elektryki nabiera rozpędu

Obecnie w Katowicach funkcjonuje 53 ogólnodostępnych stacji ładowania różnych operatorów, przy czym każda ze stacji ma kilka punktów ładowania.

Pierwszy samochód elektryczny miasto zakupiło już w 2012 roku. – Dzisiaj już wiemy, że elektryczne pojazdy odgrywają coraz większą rolę w naszym życiu, dlatego jednocześnie rozwijamy bazę stacji ładowania pojazdów elektrycznych w mieście – mówi Ewa Lipka.

Jej zdaniem była to strategiczna decyzja, dzięki której w śląskiej metropolii funkcjonuje już łącznie 115 punktów ładowania, a kolejnych 11 punktów jest w trakcie uruchamiania, natomiast 23 punkty znajdują się w budowie i zostaną uruchomione do końca roku.

– Projekt budowy sieci ładowarek wpłynie pozytywnie na możliwość rozwoju floty pojazdów elektrycznych na terenie miasta, poprzez stworzenie warunków technicznych do podjęcia decyzji o zakupie tego typu bezemisyjnych pojazdów przez osoby prywatne oraz firmy – uważa Ewa Lipka.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Powstrzymać zmiany klimatu

Ochrona środowiska, trendy w marketingu miejsc, startupy, e-commerce - to główne tematy Kongresu Gospodarczego ...

PRL: Koniec wdzięczności

Pomniki komunizmu bywają twarde do zgryzienia. Samorządy podchodzą do nich różnie. Władza, która chętnie ...

Konsultacji społecznych jednak zabrakło

Pozytywnym efektem aż ośmiu przegranych spraw sądowych stało się przyjęcie w końcu właściwej uchwały.

Rozwojowy skok dzięki Unii

Gdyby nie europejska polityka solidarności, polskie regiony wolniej nadrabiałyby dystans do bogatszych sąsiadów. Wejście ...

Jak uniknąć kryzysu w samorządach

Zapaść finansowa jednostek samorządu terytorialnego staje się coraz bardziej realna, a standard usług społecznych ...

Rusza budowa Morskiego Centrum Nauki. W oczekiwaniu na przetargi

W 2021 roku ma być gotowe Morskie Centrum Nauki w Szczecinie, czyli nowoczesna placówka ...