Projekt budowy stołecznego placu Pięciu Rogów to kolejny krok w stronę śródmieścia przyjaznego pieszym.
Rada Warszawy przyznała środki na przebudowę zbiegu Chmielnej, Kruczej, Zgody, Brackiej i Szpitalnej. Projekt pracowni architektonicznej WXCA przewiduje udogodnienia dla pieszych, już teraz stanowiących dwie trzecie użytkowników tego miejsca. Nowy plac stanie się przestrzenią bez wydzielonych chodników i jezdni. Przejazd – tylko dla autobusów i rowerów – będzie możliwy Kruczą i Szpitalną. Okolica zostanie oznakowana jako „strefa zamieszkania”, co oznacza pierwszeństwo piechurów.
Na wizualizacjach nowego placu widać kilkanaście drzew. To cieszy, chociaż żal, że całość nawierzchni pokryją betonowe płyty. Plac uzupełnią siedziska, fontanny i stylizowane elementy małej architektury.
Zakres inwestycji wykracza poza sam plac. Przebudowę przejdą Szpitalna (do ul. Górskiego) i Krucza (do Al. Jerozolimskich) oraz placyk przy Kruczej, w pobliżu skrzyżowania z ulicą Widok. Zamiast chaotycznego parkingu dla kilkunastu aut znajdą się tu drzewa i ławki.
Na uspokojenie
Decyzja Rady Warszawy stanowi zielone światło dla Zarządu Dróg Miejskich do ogłoszenia przetargu na roboty budowlane. Niewykluczone, że prace rozpoczną się w tym roku, a zakończą w przyszłym.
CZYTAJ TAKŻE: Nowe oblicze Funduszu Dróg Samorządowych. Tym razem to sposób na walkę z kryzysem
Przedsięwzięcie wpisuje się w przyjęte przed trzema laty przepisy o ułatwieniu życia stołecznym piechurom. „Zarządzenie w sprawie tworzenia dostępnej przestrzeni, w tym infrastruktury dla pieszych ze szczególnym uwzględnieniem osób o ograniczonej mobilności i percepcji” przewiduje m.in. uprzywilejowanie ruchu pieszego w centrum Warszawy i centrach dzielnic, oddzielenie pieszych od intensywnego ruchu samochodowego, eliminowanie parkowania na chodnikach, wprowadzenie ulic i stref uspokojonego ruchu z ograniczeniami prędkości, a także wyłączanie ruchu samochodowego z wybranych ulic i stref.
Po niderlandzku
Plac Pięciu Rogów wpisuje się też w bardziej ogólny trend oddawania centrów miast pieszym. Od niedawna ulice przyjazne piechurom mają śródmieścia kilku polskich miast.
Łodzianie sami zagłosowali na ulice, zwane z niderlandzka woonerfami. Pod tym terminem kryje się alejka, na której ruch samochodowy podporządkowano pieszym i rowerzystom, jednak zachowano kluczowe funkcje ulicy (miejsca parkingowe, możliwość ruchu pojazdów specjalnych).
Łódzkie woonerfy (czasem używa się też nazwy „podwórzec miejski”), powstały dzięki budżetom obywatelskim – są już na ul. 6 Sierpnia, Traugutta i Piramowicza. Zmiany objęły także ulice poza centrum. Woonerfami będą m.in. zupełnie nowe ulice, które powstają na przykład w kwartałach Tuwima – Sienkiewicza – Moniuszki – Piotrkowska oraz Gdańska – Ogrodowa – Zachodnia – Legionów.
CZYTAJ TAKŻE: Warszawa wytyczyła szlak. Samorządy stawiają na in vitro
Swój podwórzec ma też Gdynia. Odcinek ulicy Abrahama, biegnącej na tyłach prestiżowej Świętojańskiej, a jednocześnie na tyłach ruchliwej arterii Władysława IV, zamienił się w przyjemną promenadę. Także ten projekt był efektem głosowania w budżecie obywatelskim.
Plany na uspokojoną ulicę ma również warszawska Praga – niebawem zmieni się ulica Środkowa, w pobliżu nowej stacji metra przy Szwedzkiej. Projekt zakłada utworzenie tu alejki-ogrodu, z dużą ilością zieleni przy zachowaniu ciągłości komunikacyjnej i miejsc parkingowych.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.