Przybędzie lokalnych połączeń kolejowych. W jakich regionach nowe inwestycje?

fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Powstanie Lubelska Kolej Aglomeracyjna. Samorząd województwa i PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały porozumienie w sprawie jej budowy. Wcześniej jednak ruszy Podmiejska Kolej Aglomeracyjna na Podkarpaciu.

– W okresie 2021-2025 województwo podkarpackie planuje przeznaczyć na realizację połączeń kolejowych w relacjach PKA kwotę ok. 143 mln zł – mówi Aleksandra Gorzelak-Nieduży z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego.

Lubelszczyzna o własną kolej aglomeracyjną walczyła od kilku lat. – Najnowsza odsłona projektu została przedstawiona w marcu przez zarządcę infrastruktury kolejowej (PKP PLK) jako jeden z projektów o charakterze regionalnym do realizacji w przyszłej perspektywie finansowej w ramach RPO naszego województwa – mówi Remigiusz Małecki, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego w Lublinie.

CZYTAJ TAKŻE: Program Kolej+: Wkład własny problemem dla samorządów

Przyznaje, że pierwsze próby zbadania możliwości realizacji LKA były podejmowane jednak już przed kilku laty przez środowisko osób związanych z organizacją przewozów kolejowych. W trakcie dyskusji doszło do rozszerzenia zakresu koncepcji i w ramach jej opracowania zostanie wykonana analiza zasięgu terytorialnego Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej.

– Wstępnie zidentyfikowany obszar ograniczony jest miastami Chełm, Parczew, Puławy oraz Kraśnik, z opcją przedłużenia do Biłgoraja przez Szastarkę i Janów Lubelski – opowiada Remigiusz Małecki.

Kilka dni temu samorząd województwa i PKP PLK podpisały porozumienie w sprawie jej budowy. Najpierw w ciągu dwóch lat ma powstać jej koncepcja. Będzie kosztować ok. 400 tys. zł. – Koncepcja będzie stanowić podstawę dla opracowania studium wykonalności, które da odpowiedź na szczegółowe pytania związane ze szczegółowym zakresem przedsięwzięcia, jego kosztami, terminami realizacji, szacunkami potoków pasażerskich, itp. – tłumaczy przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego.

fot. Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego

Według niego roboty budowlane mogą być rozpoczęte po wykonaniu dokumentacji projektowej, zabezpieczeniu finansowania i przeprowadzeniu odpowiednich procedur, a to jest planowane w kolejnej perspektywie unijnej na lata 2021-2027. Na razie samorząd nie przewiduje powołania własnej spółki kolejowej do obsługiwania kolei aglomeracyjnej.

Wcześniej kolej aglomeracyjna powstanie na Podkarpaciu. Tamtejszy samorząd wojewódzki już sześć lat temu zlecił opracowanie dokumentu koncepcyjnego. – Zakładał on powstanie systemu kolei aglomeracyjnej w oparciu o istniejące linie kolejowe l-91 na odcinku Przeworsk-Dębica oraz l-106  odcinek Rzeszów –Strzyżów oraz l-71 Rzeszów–Kolbuszowa – opowiada Aleksandra Gorzelak-Nieduży.

CZYTAJ TAKŻE: Rewitalizacje zabytkowych kolejek. Samorząd daje im nowe życie

Projekt przewidywał też wybudowanie dodatkowego pięciokilometrowego odcinka linii kolejowej łączącej miasto Rzeszów z Portem Lotniczym Rzeszów – Jasionka, a także zakup 10 autobusów szynowych wieloczłonowych oraz budowę zaplecza technicznego dla potrzeb PKA.

W latach 2016-2017 województwo podkarpackie wykonało studium wykonalności które objęło analizy ruchowe, techniczne, środowiskowe, ekonomiczne i finansowe. A trzy lata temu samorząd wojewódzki złożył do Centrum Unijnych Projektów Transportowych dwa dwa wnioski o dofinansowanie.

Jeden dotyczy zakupu taboru wraz z  budową zaplecza technicznego. Koszt projektu to niemal 300 mln zł, a kwota dofinansowania 50 proc.

fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Drugi z wniosków o dofinansowanie dotyczył budowy i modernizacji linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej. Pochłonie to ponad 300 mln zł, a kwota dofinansowania sięgnęła 85 proc.

– Ten projekt obejmuje budowę linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów – Jasionka oraz budowę dodatkowych przystanków kolejowych, mijanek, obiektów inżynierskich oraz parkingów w systemie park and drive – mówi Aleksandra Gorzelak-Nieduży.

CZYTAJ TAKŻE: W czyje ręce trafią miliardy z UE

Oba projekty zostały pozytywnie zakwalifikowane przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Umowy na dotację podpisano dwa lata temu. Roboty budowlane potrwają do 2022 roku.

Województwo wybrało już najkorzystniejszą ofertę w ramach prowadzonego postępowania przetargowego na wybór operatora świadczącego usługi przewozów kolejowych w ramach połączeń regionalnych oraz Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA w latach 2021-2025. – Oferta połączeń w ramach PKA będzie realizowana od stycznia przyszłego roku. Początkowo w relacjach do Dębicy i Przeworska, a później też do Strzyżowa i Kolbuszowej z uwagi na konieczność wybudowania dodatkowych mijanek i dokończenie plac związanych z elektryfikacją linii 71 – mówi przedstawicielka Urzędu Marszałkowskiego w Rzeszowie.

Uruchomienie połączeń do lotniska w Jasionce zaplanowano na przełom lat 2023/2024 roku, już po wybudowaniu linii lotniskowej.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

W Kętrzynie wolontariuszki ruszyły z odsieczą miejscowemu szpitalowi

Jak wiadomo, największym rarytasem czasu epidemii jest maseczka ochronna. W Kętrzynie dramatycznie ich brakuje. ...

Wschód Sztuki w Rzeszowie – o 2. edycji Międzynarodowego Festiwalu TRANS/MISJE

Historia rzeszowskiego festiwalu sięga roku 2018, kiedy to dyrektor Teatru im. Siemaszkowej, Jan Nowara, ...

Sektor kultury jest w szczególnie trudnej sytuacji

W czasie pandemii sektor kultury jest w szczególnie trudnej sytuacji, gdyż miejskie instytucje kultury ...

Nowelizacja zapobiegnie zamieszaniu w budżetach

Obecne zasady ustalania wpłat do budżetu państwa i ich podział w przypadku samorządów województw nie ...

Nowe oblicze Funduszu Dróg Samorządowych. Tym razem to sposób na walkę z kryzysem

Premier Morawiecki zatwierdził listę ponad 2 tys. projektów w ramach Funduszu Dróg Samorządowych na ...

Festiwal Trans/Misje: Aktorzy zagrają mocnego punk rocka

Międzynarodowy Festiwalu Trans/Misje w Rzeszowie (27-30 sierpnia) to ostatnia wielka teatralna prezentacja w finale ...