Od Wrocławia do Olsztyna: tramwajem po mieście dalej i wygodniej

Samorządy inwestują w transport szynowy. Takie inwestycje są droższe niż komunikacja autobusowa, jednak bardziej ekologiczne i… niezawodne.

Publikacja: 28.11.2019 10:47

Władze Poznania planują inwestycje tramwajowe warte kilkaset milionów złotych

Władze Poznania planują inwestycje tramwajowe warte kilkaset milionów złotych

Foto: AdobeStock

Swoją sieć chce rozwijać stolica. – Przybędzie blisko 20 km nowych tras tramwajowych. Tramwaje pojadą między innymi tunelem do Dworca Zachodniego, do Wilanowa i na Gocław. Nowa trasa powstanie też na ul. Kasprzaka, a także do Winnicy na Białołęce – wylicza Ewa Rogala, zastępca rzecznika prasowego stołecznego ratusza.

Tramwaje Warszawskie niedawno wybrały projektanta trasy do Wilanowa. Zrobi to krakowska firma Progreg za kwotę 9,2 mln zł. Wykonawca przygotuje kompletną dokumentację, a także będzie musiał zdobyć wszystkie zgody i pozwolenia, potrzebne do przeprowadzenia inwestycji. Potem będzie miał około 15 miesięcy na opracowanie kompletnych projektów budowlanych. Roboty budowlane zaplanowano na lata 2021- 2023. Nowa trasa będzie miała swój początek przy stacji metra Pole Mokotowskie, dalej tramwaje pojadą ulicą Rakowiecką do Puławskiej. Liczącą aż 20 metrów różnicę poziomów w kierunku Dolnego Mokotowa tramwaj pokona ulicą Goworka i Spacerową. Następnie trasa będzie przebiegać prosto ulicami Belwederską i Sobieskiego w kierunku Miasteczka Wilanów.

CZYTAJ TAKŻE: Zamieszanie z tramwajem dla stolicy

Tramwaje Warszawskie otworzyły też oferty na pierwszy przetarg związany z budową trasy tramwajowej na Gocław. Oferty są w trakcie badania. Nowa trasa to jedna z najważniejszych tramwajowych inwestycji w Warszawie. Pozwoli 50 tysiącom mieszkańców osiedli Gocław i Międzynarodowa na szybki dojazd do centrum. Przewoźnik na zaprojektowanie tej trasy przeznaczył ponad 6 mln zł. Wykonawcy złożyli pięć ofert w przedziale od 5 mln 830 tysięcy złotych do ponad 10 mln złotych.

Nowe trasy tramwajowe planowane są też na Białołękę. – Umowa na budowę przedłużenia na Winnicę  została podpisana. W 2021 roku mieszkańcy będą mogli dojechać do centrum – zapewnia pani rzecznik.

Śląsk dokłada tory

Rozbudowę ponad 2,5-kilometrowego odcinka torowiska tramwajowego wzdłuż ul. Chorzowskiej w Świętochłowicach przygotowuje spółka Tramwaje Śląskie. Część połączenia – między Katowicami, Chorzowem i Chebziem – obsługuje linia nr 11. W wielu miejscach są odcinki jednotorowe. Tramwaje Śląskie chcą, by dwa tory były w Świętochłowicach. Trwa przetarg na budowę tam drugiego toru. Roboty obejmą ok. 5,3 kilometra  wraz z siecią trakcyjną. Chęć udziału w postępowaniu zgłosiło 10 wykonawców. Zaproponowali ceny w przedziale 36,5-54,5 mln zł brutto, a budżet zamówienia to 40,8 mln zł brutto.

W najbliższych latach mają też powstać dwie nowe linie w Katowicach. Jedna z Brynowa do ul. Bażantów na granicy Kostuchny oraz Piotrowic. Druga – wzdłuż ul. Grundmanna – połączy tory na ul. Chorzowskiej i Gliwickiej.

CZYTAJ TAKŻE: Polskie miasta przed tramwajowym boomem

W Poznaniu zakończyła się realizacja pierwszej części trasy tramwajowej na Naramowice. Od września na pętlę Wilczak dojeżdżają tramwaje, a najpóźniej wiosną 2022 roku nastąpi kompleksowe uruchomienie całego układu komunikacyjnego w stronę Naramowic. Inwestycja realizowana w formule „projektuj – buduj” ma kosztować niemal 380 mln zł, z czego ponad 155 mln zł ma pochodzić z funduszy unijnych.

Inną realizowaną inwestycją w Poznaniu jest przebudowa trasy tramwajowej Kórnicka-os. Lecha- rondo Żegrze wraz z budową odcinka od ronda Żegrze do Unii Lubelskiej. Inwestycja pochłonie ok. 240 mln zł i potrwa do 2023 roku.

Inni nie są gorsi

Także w Łodzi jest realizowanych kilka projektów sieci tramwajowej. Największy, na kwotę 660 mln zł (z tego 440 mln to środki unijne) dotyczy modernizacji i wybudowania 11 km torowisk.

""

W ramach projektu „Tramwaj dla Łodzi” zostaną wyremontowane kolejne trasy i zakupione nowe tramwaje / Fotorzepa, Marian Zubrzycki

regiony.rp.pl

Jeden z nich zakłada modernizację pętli tramwajowej przy dworcu Łódź Chojny. Przebudowane zostanie torowisku na ul. Rzgowskiej od Dąbrowskiego do Paderewskiego i wybudowane zostaną dwa zupełnie nowe odcinki linii tramwajowych na Broniewskiego od Rzgowskiej do Rydza-Śmigłego i na al. Rodziny Grohmanów od Kopcińskiego do dworca Łódź Fabryczna.

Łódzki Zarząd Dróg i Transportu na Bałutach realizuje też  przebudowę ul. Wojska Polskiego od Franciszkańskiej do pętli Doły, wraz z przedłużeniem linii tramwajowej do ul. Inflanckiej i połączeniem jej z stacją kolejową Łódź Marysin.

– W ramach projektu stworzony zostanie również parking P&R. Inwestycja jest obecnie projektowana i przebudowana. Potrwa do 2023 roku – mówi Tomasz Andrzejewski z łódzkiego Zarządu Dróg i Transportu. Inwestycja warta jest 114 mln zł, a miasto dostało dofinansowanie w wysokości 74 mln zł.

CZYTAJ TAKŻE: Tramwaje i trolejbusy – reaktywacja

W Krakowie budowana jest linia tramwajowa w ciągu Trasy Łagiewnickiej łącząca dzielnicę Kurdwanów z Łagiewnikami. – W ramach inwestycji planowana jest 1,7-kilometrowa linia spinająca pętlę na Kurdwanowie z torowiskiem wzdłuż ul. Zakopiańskiej. Będzie ona włączona w istniejącą linię w taki sposób, by tramwaje mogły skręcić zarówno w stronę Borku Fałęckiego, jak i do centrum miasta – opowiada Kamil Popiela z krakowskiego ratusza. Inwestycja ma być gotowa do grudnia 2021 roku.

Na realizację linii tramwajowej i całej 3-5-kilometrowej Trasy Łagiewnickiej, która przebiega w dużej części w tunelach władze Krakowa zaciągnęły kredyt w wysokości ok. 800 mln zł.

Wrocławski TAT i plany Olsztyna

Wrocław realizuje dwie inwestycje tramwajowe. Jedna z nich to TAT – czyli trasę autobusowo-tramwajową z placu Orląt Lwowskich na Nowy Dwór. W sumie to 7 km trasy tramwajowej. – Budowa podzielona jest na etapy. Całość ma być gotowa w 2023 roku. Pieniądze na tę inwestycję pochodzą z budżetu miasta, MPWiK oraz Unii Europejskiej – wylicza Krzysztof Świerszcz z  Wrocławskich Inwestycji. Na razie nie znane są jej pełne koszty.

""

We Wrocławiu tramwaje będę jeździć pod wiaduktem kolejowym przy ul. Długiej / fot. Urząd Miejski Wrocławia

regiony.rp.pl

Druga wielka inwestycja komunikacyjna to budowa tramwaju na Popowice. Trasa będzie liczyła 3,8 km. – Obecnie trwają prace na odcinku 850 metrów. Przebudowywany jest wiadukt kolejowy przy ulicy Długiej, tak aby mógł pod nim przejechać tramwaj – opowiada Krzysztof Świerszcz.

Wrocław przymierza się też do tramwaju od ulicy Świeradowskiej do pętli przy Kajdasza (Jagodno). Trasa ma liczyć ok. 2,5 kilometra. Kolejna inwestycja to linia na Swojczyce o długości 1,6 km, a w fazie koncepcji jest tramwaj na Maślice to około 4 km trasy oraz na Ołtaszyn.

Także Olsztyn planuje rozbudowę swojej sieci tramwajowej. – Dwie nowe linie miałyby połączyć kolejne duże osiedla z dworcem PKP i PKS. To ponad sześciokilometrowej długości, podwójne torowisko – mówi Patryk Pulikowski z olsztyńskiego ratusza.

""

Tramwaj wrócił do Olsztyna cztery lata temu / UM Olsztyn/Marcin Kierul

regiony.rp.pl

Przyznaje jednak, że wzrost cen i ograniczona liczba wykonawców spowodowały, że projekt stał się tzw. dużym projektem (powyżej 50 mln euro), stąd bardziej skomplikowane procedury – m.in. bezpośrednie zatwierdzenie go przez Komisję Europejską. Szacowany koszt to około 370 mln zł.

Według Patryka Pulikowskiego, że przy sprzyjających warunkach, uzyskaniu dofinansowania i zwykłym przebiegu procedury przetargowej, wykonawca mógłby rozpocząć prace w drugiej połowie 2020 roku.

Opinia

Jakub Majewski, fundacja ProKolej

Transport szynowy to nie tylko elektromobilność. Tramwaje, metro i systemy kolei miejskich, które stanowią podstawę komunikacji publicznej w aglomeracjach i na terenach zurbanizowanych są zdecydowanie bardziej niezawodne niż połączenia autobusowe. Mają wydzielona infrastrukturę, większą pojemność i osiągają wyższe prędkości handlowe. Pełnią też w zdecydowanie większym stopniu rolę miastotwórczą – bo mieszkańcy i inwestorzy wiedzą, że linia tramwajowa czy kolejowa jest trwała i skuteczniej niż autobus broni się przed kaprysami polityków. Dlatego transport autobusowy w większych ośrodkach pełni rolę uzupełniającą, dowożąc pasażerów do głównych węzłów przesiadkowych, z których kontynuują podróż tramwajem lub pociągiem.

Swoją sieć chce rozwijać stolica. – Przybędzie blisko 20 km nowych tras tramwajowych. Tramwaje pojadą między innymi tunelem do Dworca Zachodniego, do Wilanowa i na Gocław. Nowa trasa powstanie też na ul. Kasprzaka, a także do Winnicy na Białołęce – wylicza Ewa Rogala, zastępca rzecznika prasowego stołecznego ratusza.

Tramwaje Warszawskie niedawno wybrały projektanta trasy do Wilanowa. Zrobi to krakowska firma Progreg za kwotę 9,2 mln zł. Wykonawca przygotuje kompletną dokumentację, a także będzie musiał zdobyć wszystkie zgody i pozwolenia, potrzebne do przeprowadzenia inwestycji. Potem będzie miał około 15 miesięcy na opracowanie kompletnych projektów budowlanych. Roboty budowlane zaplanowano na lata 2021- 2023. Nowa trasa będzie miała swój początek przy stacji metra Pole Mokotowskie, dalej tramwaje pojadą ulicą Rakowiecką do Puławskiej. Liczącą aż 20 metrów różnicę poziomów w kierunku Dolnego Mokotowa tramwaj pokona ulicą Goworka i Spacerową. Następnie trasa będzie przebiegać prosto ulicami Belwederską i Sobieskiego w kierunku Miasteczka Wilanów.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Z regionów
Prezydent miasta idzie do parlamentu? Rząd już nie wyznaczy komisarza
Z regionów
Z Sejmu do sejmiku: Którzy posłowie przenieśli się do samorządu?
Z regionów
Były wiceprezydent Warszawy wyjaśnia, czemu chce być prezydentem Raciborza
Z regionów
Krzysztof Kosiński: Samorządy potrzebują 10 mld zł, by zrekompensować Polski Ład
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Z regionów
Wybory samorządowe 2024: Czy II tura przyniesie polityczne trzęsienia ziemi?