Regiony po kolei: Torowanie Mazowsza

Projekt przebudowy dworca Warszawa Wschodnia / materiały PKP PLK

Nowe przystanki kolejowe w Warszawie, modernizacja linii średnicowej i tras wylotowych ze stolicy – to część ogłoszonego w lipcu przez PKP PLK planu, a precyzyjniej, „Master planu dla transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej.”

Plan obejmuje nie tylko Warszawę, ale także linie i stacje w promieniu 100 km – m.in. Ostrołękę, Siedlce, Łuków, Skarżysko Kamienną, Tomaszów Mazowiecki, Koluszki, Kutno i Sierpc. Dlatego mowa w nim nie tylko o nowych stołecznych przystankach – m.in. Warszawa Solec i Warszawa de Gaulle’a (podziemny, w okolicy ronda) – ale również o rozbudowie tras wylotowych z miasta. Linie do Legionowa, Sulejówka-Miłosny, Piaseczna, Otwocka (w realizacji) czy odcinek Wołomin – Tłuszcz mają mieć po cztery tory.  Projekt zakłada też budowę nowych tras, m.in. Warszawa Choszczówka – Nasielsk – Kątne, Warszawa Wschodnia – Zielonka, Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź.

CZYTAJ TAKŻE: Karol Trammer: Pociągi pod niespecjalnym nadzorem

Odkorkować miasto

Wspomniane wcześniej plany budowy nowych przystanków w stolicy oraz projekt przeobrażenia przystanku Warszawa Śródmieście w stację oznaczają modernizację stołecznej linii średnicowej, bo – jak przyznaje Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, spółki zarządzającej infrastrukturą kolejową – widać niedostatki przepustowości zarówno na wylotach, jak i w mieście. W efekcie nie można uruchomić większej liczby połączeń. – Konieczna jest separacja ruchu towarowego, który będziemy wyprowadzać poza Warszawę – dodaje.

 

 

źródło: SISCOM

Modernizacja linii średnicowej, łączącej Warszawę Wschodnią i Warszawę Zachodnią, miałaby się zakończyć w 2026 roku. Wcześniej, bo już w roku 2020 zapowiadane jest przywrócenie do życia dworca Warszawa Główna. W planach jest również przebudowa Warszawy Zachodniej. Ale PKP PLK zakładają, że nawet po modernizacji warszawska linia średnicowa nie wystarczy. Dlatego rozważana jest budowa drugiej linii przez miasto (Warszawa Wileńska / Warszawa Gdańska – Warszawa Główna / Warszawa Służewiec). Plan zatem jest, jednak do jego realizacji droga daleka. Potrzebne będą studia wykonalności, uwzględnienie inwestycji w planach przestrzennych, dyskusje i konsultacje, wreszcie – szukanie pieniędzy.

Własnymi rękami

A rzeczywistość bywa zwykle daleka od planu. Warszawa wciąż czeka na połączenie z lotniskiem w Modlinie. – Samorząd województwa zarezerwował środki na ten cel w Regionalnym Programie Operacyjnym, więc brak pieniędzy nie jest problemem. To pokazuje, jak PKP buduje kolej – uważa Karol Trammer, wydawca i redaktor naczelny dwumiesięcznika „Z biegiem szyn”. – Co stoi na przeszkodzie, żeby budową tej linii zajął się mazowiecki samorząd? – pyta i jako przykład stawia Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei – jednostkę budżetową, która zarządza licznymi drogami wojewódzkimi i kilkoma liniami kolejowymi. Teraz DSDiK prowadzi odbudowę linii Dzierżoniów – Bielawa, która zapewni trzydziestu tysiącom bielawian połączenie z Wrocławiem.

CZYTAJ TAKŻE: Warszawa: nowe stacje na starej linii

– Przykład Bielawy to jeden z niewielu świadczących o tym, że z odbudową czy budową linii nie trzeba czekać na PKP PLK – argumentuje Karol Trammer. – A taką politykę ma samorząd województwa mazowieckiego, który przez lata niechętnie inwestował w infrastrukturę zarządzaną przez Polskie Linie Kolejowe.

Wizualizacja modernizacji dworca Warszawa Zachodnia / mat.pras.

Trzy odcinki

Władze centralne modernizują główne ciągi kolejowe, jednak linie o znaczeniu regionalnym raczej nie mogą liczyć na środki rozdzielane centralnie – szansą na sfinansowanie ich modernizacji są Regionalne Programy Operacyjne. Od 2007 roku część pieniędzy w RPO przeznaczana jest więc na remonty zarządzanych przez PKP PLK ciągów znaczenia regionalnego.

Przystanek warszawa-Ochota po planowanym remoncie linii średnicowej / materiały PKP PLK

– W perspektywie finansowej 2007-2013 województwo mazowieckie było jednym z tych, które nie przewidziały finansowania takich prac z RPO. Przykładowy efekt widać na linii Nasielsk – Sierpc, gdzie zakupiono nowoczesne szynobusy, które jednak jeżdżą po starych i zniszczonych torach – przypomina Karol Trammer. – W 2014 r. sprawa oparła się o Komisję Europejską, która uznała, że skoro mazowiecki samorząd kupuje z pieniędzy unijnych tabor, musi też modernizować linie kolejowe znaczenia regionalnego. Władze województwa zostały więc zmuszone do uwzględnienia infrastruktury kolejowej w swoim RPO. W efekcie Mazowsze wpisało do programu kilka kolejowych inwestycji, w tym budowę linii do lotniska w Modlinie.

CZYTAJ TAKŻE: Turystycznym pociągiem przez granicę

Jak potwierdza Marta Milewska z Urzędu Marszałkowskiego, mazowiecki samorząd planuje trzy inwestycje kolejowe, wszystkie realizowane przez PKP PLK. Mowa o modernizacji linii kolejowej nr 35 na odcinku Ostrołęka – Chorzele (termin zakończenia 2022 r.), pracach na linii nr 28 Wieliszew – Zegrze (termin zakończenia 2022 r.) i wspomnianej budowie odcinka od stacji Modlin do Mazowieckiego Portu Lotniczego wraz z budową stacji MPL Warszawa-Modlin (termin zakończenia 2023 r.). Wygląda na to, że odbudowa polskiej sieci kolejowej po trzech dekadach zapaści będzie długim procesem. O tempie rozwoju linii regionalnych zadecyduje aktywność samorządów. Albo będą zlecać i skutecznie nadzorować PKP PLK przy pracy nad liniami finansowanymi z wojewódzkich RPO albo samodzielnie odbudują tory.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Nowe pomysły na reformę służby zdrowia

Zamiast wojewódzkich oddziałów NFZ sprawami zdrowia kierować by miały samorządy wojewódzkie.

Od września droższe parkowanie w Krakowie?

Będzie drożej, płacić będzie trzeba również w weekend, przybędzie też miejsc, gdzie postój będzie ...

Krajobraz z Żelazkiem

Pod okiem konserwatora zabytków na mapę Poznania wróciła właśnie rozebrana w 2011 roku kamienica ...

Samorząd zmierza w dobrym kierunku

Coraz więcej lokalnych władz realizuje ideę społeczeństwa obywatelskiego, starając się, by mieszkańcy mieli większy ...

Dzierżawca gruntu rolnego może być radnym

Ze zdjęć działki nie można było wywnioskować, że radny prowadzi tam zorganizowaną działalność zarobkową.

Woda: towar na wagę złota

Coraz więcej regionów odczuwa niedostatek wody, więc zachęca do jej oszczędzania i dotuje „łapanie ...